Gå til innhold

Bruk av helikopter på Utøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politiet hadde ikke helikopter tilgjengelig. Politihelikopterne er til observering osv, og har ikke lastekapasitet til mange personer. Det er det kun Forsvaret som har. I mine øyne burde Forsvare være klare med helikoptere i slike situasjoner.

Forsvaret er vel klare til slikt, men helikopterene står ikke akkurat i Oslo sentrum.

Så, man måtte kontaktet forsvaret, rekvirert helikopter(tar ikke lang tid), kjørt det til Oslo sentrum der DELTA er, lastet det opp og så kjøre til Utøya.

 

Antagelig var det faktisk raskere å kjøre bil enn å gjøre alt dette.

Lenke til kommentar

Politiet hadde ikke helikopter tilgjengelig. Politihelikopterne er til observering osv, og har ikke lastekapasitet til mange personer. Det er det kun Forsvaret som har. I mine øyne burde Forsvare være klare med helikoptere i slike situasjoner.

Forsvaret er vel klare til slikt, men helikopterene står ikke akkurat i Oslo sentrum.

Så, man måtte kontaktet forsvaret, rekvirert helikopter(tar ikke lang tid), kjørt det til Oslo sentrum der DELTA er, lastet det opp og så kjøre til Utøya.

 

Antagelig var det faktisk raskere å kjøre bil enn å gjøre alt dette.

Nei, de står på Rygge militære flyplass, så det er likevel ikke langt unna. Men ja, problemet er å få rekvirert det fort nok, og på fredag var det nok raskere å kjøre bil. Jeg tenker likevel at man skal ta lærdom av dette, og at man i fremtiden burde ha rimelig rask helikopterkapasitet tilgjengelig.

 

Det jeg synes er rart er at politiet tilsynelatende ikke gjorde noe som helst mens de ventet på Delta. De burde gjort klart så mye som mulig, hatt en båt klar, evt. rekvirert en passende båt (det var mange som var ute og hentet overlevende i vannet), slik at når Delta kom, kunne de få en veldig rask brief, for å så bli sendt ut mot øyen i løpet av sekunder.

Lenke til kommentar

politiet har helikopter i Oslo, Står ofte et i fengsels parken på Grønnland.

Men det har ikke transportkapasitet, det har kommet frem flere ganger tidligere, både i mediene og her i tråden.

 

Det hjelper ikke akkurat å fly ut mot øyen og lyse på ABB med lyskasteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

politiet har helikopter i Oslo, Står ofte et i fengsels parken på Grønnland.

 

Ja, og hvis du så pressekonferansen i sekstida ble det helikopteret adressert av politiet.

 

Det er en avansert flyvende overvåkningsstasjon - så slik jeg forstår det er det ikke plass til Delta i det.

Lenke til kommentar

En del av vurderingen med helikopter vil også ha gått på at man ikke visste hvor mange skyttere som var på øya, man visste ikke hva slags våpen skyttere hadde tilgang til (om det var et godt planlagt terrorangrep utført av en gruppe er ikke bakke-til-luft raketter usannsynlig) og man visste ikke om og eventuelt hvor mye sprengstoff som kunne befinne seg der.

 

Det er ekstremt lett å sitte på Internett i etterkant å være ekspert på hva Delta burde ha gjort, etter at all informasjonen har blitt tilgjengelig, noe den ikke ble før etter at Delta hadde gått i land på Utøya og nøytralisert ABB.

 

De som nå sitter og hyler om at man burde ha brukt skarpskyttere fra helikopter ville, dersom en skarpskytter hadde bommet og drept en eller to tenåringer, sittet og hylt om hvor feil det var å bruke skarpskyttere i den vinden som var.

 

I forsvaret og på utenlandsoppdrag bruker de helikopter til ingress hele tiden. Det er ikke alle gangene de vet hvor trygt det er heller. Ikke glem at Delta er så godt som militært med militær trening.

 

Jeg snakker ikke om hva Delta burde ha GJORT, jeg snakker om hva de burde hatt TIL RÅDIGHET. De gjorde det de kunne med de ressursene de hadde og under omstendighetene så gjorde de en god jobb.

 

Feil, jeg hyler bare mot de som kutter ned ressurser slik at operativ virksomhet blir skadelidende. Ikke de som står midt oppe i det og gjør jobben sin. Og du kan være helt sikker på at hvis de hadde hatt et Bell, da hadde de hatt en skytter med på kopteret også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som om en del foreslår at politiet skulle flys inn med første og beste helikopter "guns blazing". Det er ikke slik man driver politi- eller militæraksjoner.

 

Og virkelig, kritisere lederen i AUF for at han løp for livet når en drapsmann gikk rundt og skjøt folk for fote?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

politiet har helikopter i Oslo, Står ofte et i fengsels parken på Grønnland.

Det tar vel bare 4-5 personer inkl. pilot så vidt jeg husker :hmm:

Altså, ikke nok plasser til DELTA

Helikopteret holder vel til på Gardermoen, men politiet har i mange år ønsket å fa det nærmere Oslo sentrum. Hvorfor ikke dette har skjedd må politikerne igjen svare på. De synes vel det ikke er så viktig.

Lenke til kommentar

politiet har helikopter i Oslo, Står ofte et i fengsels parken på Grønnland.

Det tar vel bare 4-5 personer inkl. pilot så vidt jeg husker :hmm:

Altså, ikke nok plasser til DELTA

 

Hadde holdt med en skarpskytter og en MØR...

Det er ganske umulige forhold for en skarpskytter når både målet og skarpskytteren selv beveger seg.

Hadde de kunne droppet en skarpskytter ned på øya kunne det kanskje vært mulig, men det er antagelig for risikofylt.

Stor risiko for at skarpskytteren hadde skytt ned uskyldige i samme slengen, samt at skogen gjør det enda vanskeligere for en evt. skarpskytter i helikopter.

 

Vil si det er mer realistisk å ha en skarpskytter på land for å skyte han...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

politiet har helikopter i Oslo, Står ofte et i fengsels parken på Grønnland.

Det tar vel bare 4-5 personer inkl. pilot så vidt jeg husker :hmm:

Altså, ikke nok plasser til DELTA

 

Hadde holdt med en skarpskytter og en MØR...

Det er ganske umulige forhold for en skarpskytter når både målet og skarpskytteren selv beveger seg.

Hadde de kunne droppet en skarpskytter ned på øya kunne det kanskje vært mulig, men det er antagelig for risikofylt.

Stor risiko for at skarpskytteren hadde skytt ned uskyldige i samme slengen, samt at skogen gjør det enda vanskeligere for en evt. skarpskytter i helikopter.

 

Vil si det er mer realistisk å ha en skarpskytter på land for å skyte han...

Helikopter er en såpass stabil plattform og Norge har såpass gode skyttere at det skuddet er ikke noe stort problem. med mør er det ikke så viktig hvor man treffer uansett så lenge man treffer så går det man sikter på i bakken.

Lenke til kommentar

Helikopter er en såpass stabil plattform og Norge har såpass gode skyttere at det skuddet er ikke noe stort problem. med mør er det ikke så viktig hvor man treffer uansett så lenge man treffer så går det man sikter på i bakken.

Helikoptere er langt fra en stabil plattform...

Spesiellt ikke i det været vi hadde på fredag.

Lenke til kommentar

politiet har helikopter i Oslo, Står ofte et i fengsels parken på Grønnland.

Det tar vel bare 4-5 personer inkl. pilot så vidt jeg husker :hmm:

Altså, ikke nok plasser til DELTA

 

Hadde holdt med en skarpskytter og en MØR...

Det er ganske umulige forhold for en skarpskytter når både målet og skarpskytteren selv beveger seg.

Hadde de kunne droppet en skarpskytter ned på øya kunne det kanskje vært mulig, men det er antagelig for risikofylt.

Stor risiko for at skarpskytteren hadde skytt ned uskyldige i samme slengen, samt at skogen gjør det enda vanskeligere for en evt. skarpskytter i helikopter.

 

Vil si det er mer realistisk å ha en skarpskytter på land for å skyte han...

Helikopter er en såpass stabil plattform og Norge har såpass gode skyttere at det skuddet er ikke noe stort problem. med mør er det ikke så viktig hvor man treffer uansett så lenge man treffer så går det man sikter på i bakken.

Husker å ha lest at luftambulansene ikke kunne fly inn til øya pga været. Da regner jeg med at det samme gjelder politiets helikoptre

Lenke til kommentar

Helikopter er en såpass stabil plattform og Norge har såpass gode skyttere at det skuddet er ikke noe stort problem. med mør er det ikke så viktig hvor man treffer uansett så lenge man treffer så går det man sikter på i bakken.

Helikoptere er langt fra en stabil plattform...

Spesiellt ikke i det været vi hadde på fredag.

 

Et Bell 412 er meget stabilt og det hadde fungert fint som plattform med det været vi hadde på fredag. Dere prøver å få det til å virke som det blåste stiv kuling, noe det absolutt ikke var. Det virker også som at Dere prøver å få det til å virke som skarpskyttere har kun en sjanse, det er feil. Snakk med hvilken som helst militær skarpskytter trent for aksjon fra helikopter, så får dere svar på om denne scenarioen er realistisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@kimosabi: Var de rundt regjeringkvartalet ville de ikke hatt helikopter i nærheten. Hvor skulle helikopteret stå - på helikopterplattformen på et bomba bygg. I by har helikopter minimal hensikt, og de ville garantert ikke hatt det i nærheten. Hvor skulle det stått.

 

Opplysningene om skudd kommer fra politiet.

 

Jeg vet hvilket våpen skarpskyttere har i Delta, jeg har faktisk skutt med det våpnet. At de har 5 skudd i magasin er jeg klar over, men om du bommer på skudd en så er målet trolig borte før du har skudd to klart, i alle fall beveget seg så mye at det tar tid å sikte og avfyre neste skudd - selv for en skarpskytter. Antall skudd i magasinet er lite interessant - det som er interessant er hvor mange skuddmuligheter man reelt sett kan få før målet er borte (og det er sjelden mer en to).

 

Skarpskytter skal primært treffe på første skudd, er sannsynligheten for dette lav så skyter de ikke. Linken du viser forteller egentlig hvor vanskelig dette er - og her er man på åpent hav hvor byttet ikke kan gjemme seg. Man skyter også på noe der man faktisk har råd til å bomme. Det har man ikke råd til når man snakker om terrorhendelser.

 

Nå vet jeg ikke noe om bakgrunnen din, men personlig har jeg førstehånds kjennskap med en god del av prosedyrene som er vanlig og skal brukes. Jeg vet også at forsvarets helikopter garantert var standby om ikke alt på vei til Oslo (jf avtale). Mitt kjennskap til beredskapstroppen og mannskapet der er at om man hadde vurdert helikopter som mest egnet så hadde de brukt det. Også om det var hensiktsmessig å ha skarpskytter i helikopter.

 

Båt var rekvirert før beredskapstroppen var på plass.

 

Nei, jeg har ingen motforestilling om at beredskapstroppen får sitt eget helikopter stasjonært i Oslo. Problemet er at det ikke er så mange gode stasjonæringsplasser nært politihuset (annet enn på taket). Men som sagt er jeg nesten sikker på at det ikke hadde hatt særlig effekt på tidsforløpet akkurat her.

 

Personlig vurderer jeg akkurat dette temaet som avsluttet her og nå.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...