H-Frame Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Hei! Driver å lurer på å kjøpe meg en audi 80 cabriolet som første bil, fra 1998. Den er kjørt rett rundt 150000 og er relativt hel og fin. Bilen sviver fint, men den "jager" til tider mens den går på tomgang, og t.d mens man kjører. Samtidig som den "hoster" litt, så beveger en metallring seg som sitter på enden av gassvaieren, i motorrommet. Er det noen som vet hva feilen kan være? Evt. hva denne delen heter? På meg virket det som om når den metallringen beveget seg, at bensin/luft/oljeblandingen forandret seg, at den kanskje er ødelagt / feil innstilt på noe vis? Nå er ikke jeg noe mekaniker så det er kun en teori, og det førte ikke til at bilen døde, det hørtes mer ut som bilen "ga litt gass" akkurat i det dette skjedde. Andre ting jeg bør sjekke før evt. kjøp? Tusen takk for hjelp! Endret 24. juli 2011 av Kandalf Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hei, det er veldig mange ting som kan forårsake det du beskriver. For å innsnevre, så må du oppgi i detalj motor og gear. Tipper det er en 2l bensin. Uansett, så trengs det verktøy og instrumenter for å feilsøke. Sikkert mange her nå som kommer og messer om tett luftfilter og dårlige tennplugger osv. ,Fordi det høres ut som du har et tenningsproblem, Men det kan også være at bensin / luftblanding som du er inne på. Få bilen inn på et verksted, så sjekker de med tenningslampe, CO måler osv osv. Gjør det før du fyker på biltema og kjøper luftfilter og plugger. Lykke til! Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Tusen takk for godt svar Det er en 1,8 liters motor med 125 hester. Oljefilteret er nylig skiftet, så det er vel forsåvidt utelukket. Kan også nevne at bilen har stått lagret i ro (inne) i ca. 1 år. Den ringen jeg snakket om som "hoppet" er plassert på den delen som man kan "trekke i" for å ruse motoren fra under panseret. Hadde vært fint om noen kunne si hva den delen heter. Ellers hadde bilen servicehistorikk, men alt var ikke dokumentert, derfor er jeg litt skeptisk. Kom gjerne med tips og innspill. Takk Edit: Girspaken var også litt "løs", men er det vanlig på slike biler? Sammenlignet med far sin audi Q5 så føltes giren mye mindre fast, ikke uventet av en såpass gammel bil. Men er det noe som tyder på at girkassen snart tar kvelden? Endret 24. juli 2011 av Kandalf Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 jeg tror problemet er at bilen har stått i ro 1 år.. falskluft kan gjøre at den jager, slanger tørker/morkner.. sjekk alt av vakuum slanger, sjekk også gummislangen mellom luftfilter og innsugrør. tomgangsregulatoren kan ha satt seg fast, prøv å rens den. kontakter kan være irret, ta av kontakten på alle sensorer, spray de med elektrospray hjelper ikke dette: diagnose hos møller neste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå