Glenn Østerud Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hei. Jeg skal samle alle bildene fra ferien i en CEWE fotobok. 95% av bildene er tatt med Canon 7D, Canon 15-85 og Canon 10-22. Er det noen anbefalte parametere jeg kan legge inn som en batch på oppskarping? Gjerne i Lightroom. Og trenger jeg evt. å skarpe opp bildene til en slik fotobok? Glenn Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Stort sett kan du bare skarpe opp ett bilde til det ser riktig ut, og så ta en ctrl+a (velg alle) og ctrl+shift+s (sync settings) og bare huke av sharpening. Litt justering av kontrast og fargemetning pleier også å få litt fart i bildene, men det kommer jo helt an på hvilken innstilling du har på "picture style". Nå har jeg ikke fått printet ut voldsomt mye bilder, men min erfaring er at ting blir forholdsvis skarpt selv uten ekstra oppskarping i ettertid. Det blir litt som å krympe en 18mpixel råfil ned til 500x500 for bruk på web, selv bilder tatt med vaselin på frontelementet vil bli noenlunde brukendes. Men, så tar det heller ikke lange tiden å synkronisere ting i LR heller, så det skader jo ikke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Foto.no har en fin guide angående oppskarping i LR3 og CS5. Edit: du burde også huke av for oppskarping når du skal eksportere bildene. Endret 24. juli 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå