Gå til innhold

[Løst] Jobb og lønn som 14/16 åring?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge hatt lyst på deltidsjobb, er 14 år, og lurer på om det er mulig å få seg jobb som 14åring, som f.eks. på lagret på rema elr kiwi elns, og eventuel lønn?

Eller må jeg vente til jeg er 16 år? Har veldig lyst til å tjene meg penger til både det ene og det andre skjønner dere :)

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har lenge hatt lyst på deltidsjobb, er 14 år, og lurer på om det er mulig å få seg jobb som 14åring, som f.eks. på lagret på rema elr kiwi elns, og eventuel lønn?

Eller må jeg vente til jeg er 16 år? Har veldig lyst til å tjene meg penger til både det ene og det andre skjønner dere :)

Tusen takk for alle svar!

Når jeg var 14 var det sakt at det var minstelønn på 66,44 kr i minstelønn, og 16åringer har noe sånn som 85 kr som minstelønn.

Du kan jobbe, men det er ikke mye. Mange 'hyllefyllere' på butikker er 14-17åringer så det er bare å søke.

Bra at du ser etter en jobb!

-frank

Lenke til kommentar

Begynte på ICA når jeg var 15 år. Hadde da en lønn på 99,50 kr timen. Er nå 17 og tjener 103 kr/t :new_woot: Min jobb er å sette varer i hyllene, pluss litt andre småting når det trengs. Jobber en gang i uken +/- , og hadde i fjord en lønn på 22000 kr, og da begynte jeg i April ;) .

Lenke til kommentar

Ja, det kan være en god ide. Det beste er å stikke innom å be om å få snakke med sjefen personlig, si at du er interessert i jobb og spør om det kan være aktuelt. Er det aktuelt, må du kanskje levere en søknad eller kanskje dere bare tar et kjapt jobbintervju.

Anbefaler også å spørre familie og venner om de vet om noen som trenger arbeidskraft. de aller flest ungdommene jeg kjenner med jobb, har fått den gjennom kjentfolk, onkler, tanter, foreldre osv.

Lenke til kommentar

Svar høflig og utfyllende. Kle deg normalt pent, ikke sæggebukse og N.Y. caps, men heller ikke dress og finsko.

En god målestokk er at man skal være et halvt nivå bedre kledd enn hva "arbeidstøyet" vil være. Skal man jobbe på værksted vil rene dongribukser, og sjorte/genser/t-sjorte være bra, skal man jobbe i butikk vil ville kanskje en ensfarget sjorte og litt finere sko til en mørk ensfarget bukse være optimalt, og skal man jobbe på kontor vil blazer/uformell dress være bra. ikke for casual, men ikke for stivpyntet. (en mekanikker som er FOR ren er ikke bra da mekanikkere skal være skittne, en butikkarbeider skal være REN da han skal være presentabel som et eksempel på butikken.

okei, tusen takk! :)

Husk å trykk "løst" når du har fått svar på det du lurer på, det gjør forumet mer ryddig :)

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...