Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny data tok kvelden rett etter oppstart

Gjest Slettet+7123456

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+7123456

Heisann,

Jeg håper dere kan hjelpe meg med å lokalisere et problem jeg har.

Jeg kjøpte meg nylig en del nye komponenter for å oppgradere maskinen:

CPU: Intel® Core? i5-2500K Processor, Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155, ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb

RAM: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB, Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/

SSD-disk: Corsair SSD Force Series? 3, 60GB, SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/490MB/s read/write, S

Disse tingene brukte jeg fra den "gamle" maskinen:

PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322198

Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318669

Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604956

La meg først få presisere at jeg ikke er noe datafantom, men jeg kan lese bruksanvisninger (selv om jeg liker å skumme litt vel raskt kanskje), og jeg har satt inn komponenter før. Det har vel i all hovedsak gått bra.

I hvert fall satte jeg inn alle de nye delene (jeg droppet å stappe inn noen småledninger til det frontpanelet med usb, kontakter for lyd, mic etc), og bootet opp. Hadde Win7 klart på USB og begynte å installere. Det ser ut til å gå greit, og etter en liten stund sier maskinen i fra at den skal restarte.

I stedet for å restarte, så stusser jeg litt over at det høres ut som den heller slår seg helt av. Et halvsekund etter sier det "poff!" og det kommer et lite lysglimt. Det lukter også litt svidd, og sikringen til rommet ryker.

Etter tips fra en kamerat om å demontere og remontere, tester jeg det. Plugger i igjen, og trykker på power-knappen. Ingenting skjer, maskinen er helt død, men sikringen ryker igjen.

Hva er galt og hva er årsaken til problemene? PSU-en? Det kommer litt svidd lukt fra kabinettet og jeg tror det kommer fra PSU-en. Hvis den har kortsluttet, har alle de andre tingene også trolig kortsluttet og tatt kvelden?

Alle eventuelle tips mottas med en stor takk!

Endret av Slettet+7123456
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en meget god mulighet for at PSU er død.

Les Jumpstart av PSU for å se om denne starter.

Det er lite trolig at PSU har skadet noe annet, men det ser du fort med en ny PSU.

Kontroller at voltvegeren på psu står korrekt (om du har noen).

Deretter sender du den inn på reklamasjon.

[edit: mere]

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7123456

Cerwell: Hva er hensikten med den kickstarten egentlig? Er det i det hele tatt mulig å kickstarte en PSU som sier "poff!" og tar sikringen? (hvis vi antar at det er PSUen som har støtt bak trøbbelet så langt)

PerB: Det vet jeg ikke, for jeg vet ikke hva som menes med at det skal passe til det nye hovedkortet (er som sagt ikke noe datafantom, ganske langt i fra faktisk). Begge hovedkortene er ASUS i hvert fall, og jeg har ikke plugget i flere fester enn det er skruer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7123456

Oppdatering:

Prøvde et nytt stunt. Plugga alle PSU-kablene ut av alt av hovedkort, GPU, HDD etc, og prøvde å starte opp. PSU-en like død, men sikringa røyk igjen. Da er vel den lokalisert som problemet, om ikke annet.

Da er det bare å håpe at den ikke har klart å kortslutte hele sulamitten i prosessen. Er det gode sjanser for at resten er ok, tro?

Endret av Slettet+7123456
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...