Cruzative Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Tittelen sier igrunnen alt jeg lurer på... Hva er bra med om jeg leier f.eks. leilighet som moren min eier? Hvilke negative sider har de? Tenk både kjellerleilighet i samme hus som foreldre, og andre bygg som foreldre eier.. Og negative ting? Det jeg kan tenke meg er: Positive: * Du vet hva du får, du blir ikke "lurt". * Greie løsninger/avtaler, f.eks. avtaler om vedlikehold av diverse... *Pris (setter denne på negative sider også) Kan bli billigere (kommer an på hvordan foreldra er eller de du leier hos.. Negative: * Om flere ønsker å leie og du får den, kan det bli urettferdig for de andre. * Om noe skjer med leiligheten, f.eks. brannskade så synes jeg iallefall at det er verre å være sønnen til utleier.. *Pris: urettferdig for alle andre som kan være interesserte og som kanskje har større behov for billig leigighet. Etisk feil Kom med flere negative og positive sider. Alt blir mottatt med et smil Eksempel: du er 19/20 år, ferdig med vgs og muligens folkehøgskole og du har fått deg jobb. Det siste du vil er å bo hjemme i den alderen etter å ha bodd hjemme hele livet.. I faren din sitt hus er det en kjellerleilighet i ok stand, 1 soverom, 15km unna byen du jobber i. Han har en kanskje to andre som er interesserte, han har sagt en pris til dem på 5500,- per måned uten strøm. Det er ingen andre ledige 1-romsleiligheter igjen inni byen og de som er i byen koster fra 7000 og oppover (pga plassering og antall rom). Og alle de beste vennene og de du vanligvis henger med bor på den plassen der leiligheten til faren din er. Om du er villig til å betale samme pris som faren har oppgitt til de andre, hvem mener dere burde få den? Faren din vet at du har lenge hatt lyst å flytte for deg selv og at du på en måte var først ute. Hvem burde få leiligheten og hvorfor? Lenke til kommentar
Minnie_ Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg personlig ville ikke flyttet ut for så å flytte ned i kjelleren til mamma og pappa. Det ville jo vært det samme som å bo hjemme, bare at man betaler husleie og strøm. Men hvert sitt ønske. Fordelene er jo som du sier at man ikke blir lurt og man vet hva man går til. Men er man på visning på leiligheter som andre eier og man har en klar leiekontrakt samt at man møter utleirne, så skal det ikke være noe problem å leie hos ukjente. De blir jo kjente etter hvert. Når det gjelder å ta hensyn til andre så er det viktig å være litt egoistisk om man skal inn på boligmarkedet. Det er trangt om plassen og mange flere trengende enn det er leiligheter tilgjengelig. Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg leier en annen plass akkurat nå, men jeg synes utleier får altfor mye ift. stand på leiligheten jeg er i nå. I far min sin kjellerleilighet er helt adskilt fra overetasjen. Egen oppkjørsel og liten hage også, så jeg synes ikke den blir som å bu hjemme. Andre positive og negative sider? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå