Gå til innhold

Leieinntekt som vanlig inntekt på selvangivelsen?

ErlendRU

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer nå muligheten for å kjøpe et rekkehus og leie ut hele tre av soveromene til kamerater. Men slik jeg har forstått det må jeg selv bruke over 50% av leieverdien selv for å unngå og måtte skatte av leieinntekten. Regner leieverdien til å være rundt 16000, så dette vil si at jeg selv må bruke en del av boligen som kunne blitt leid ut for over 8000. Dette er et problem da jeg kommer til å få en leieinntekt på 10500 av mine kamerater, med andre ord langt over 50%. Da lurer jeg på om jeg kan trekke fra felleskostnadene for borettslaget på 3000, sånn at leieinntekten blir 7500. Kommer dette til å funke? Så vidt jeg kan lese av denne artikkelen fra Dine Penger trenger jeg ikke å føre skattefri leieinntekt på selvangivelsen. Og med tanke på at jeg er student (og kommer til og gå over inntektsgrensa dersom leieinntekta må føres opp der), kommer dette til og gå ut over studielånet mitt, noe jeg ikke er så interessert i egentlig.

Med andre ord må jeg finne en måte og kunne få leie fra de som leier fra meg, uten at det trengs å føres opp på selvangivelsen (i det minste ikke som vanlig inntekt), fordi da mister jeg mye av studielånet mitt som jeg trenger. Leieinntekten er ment til og gå rett til lånet og rentene på det, men dette kan vel ikke regnes som en utgift vel? Kan i det hele tatt felleskostnadene telles som utgift og er det evt noe annet som kan det?

Muligens litt rotete formulert, men håper dere skjønte og at noen kan forklare litt nærmere regler på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det av arealet som teller? For hvis jeg får det huset som jeg har sett på og har veldig lyst på, så blir det jo over 50%, det er tre etasjer med ca 50kvm i hver, jeg disponerer mesteparten av en kjellerstue som eget soverom, mens det er kjøkken og stue i 1.etasje, mens det er tre soverom + bad som blir leid ut i 2.etasje. Da er det vel i så fall bruksarealet som teller eller?

Noen som vet noe om man kan trekke fra fellesgjeld osv da? Dette går kanskje mer på om det er over 50% av leieverdien som teller.

Lenke til kommentar

Det er i forhold til utleieverdien og ikke areal.

Jeg ville ha oppgitt alle inntekter, enten de er skattefrie eller ikke. Tror du skal bruke litt tid på å finne hjemmel i skatteloven som tilsier at det er greit å ikke føre opp inntekter, selv om disse til slutt ikke skal inngå i skattegrunnlaget. Det gjelder å finne riktig post å føre de opp på.

Lenke til kommentar

Men så lenge leieinntektene regnes som skattefrie (dersom man disponerer mer enn 50% av leieverdien selv og begrunner dette i selvangivelsen), så vil ikke for eksempel lånekassen telle dette som en vanlig kapitalinntekt, og dette vil ikke gå ut over stipend/lån fra de?

Og, hvis jeg i utgangspunktet skal ha 3500 pr leieboer. Hvordan funker det da og ta 2000 i husleie, 1000 i fellesutgifter og 500 i strøm? De to siste er jo rene utgifter som forsvinner rett ut (og stemmer) og med 2000 inn i husleie for 3 leieboere, så vil jeg hvertfall gå under 50% av leieverdien. De vil jo betale det samme, bare at det er delt opp og mer spesifisert i stedet for at alt er "leie".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...