Gjest Slettet+61342 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hei, er 20 år og har nettopp fått studietilbud fra høgskolen i ålesund, skipsdesign. jeg har takket ja til denne men usikker på om jeg skal utsette den og ta førstegangstjenesten. jeg får 4 ekstrapoeng (2 alderspoeng og 2 konkurransepoeng ) for det året i marinen. Da vil jeg ha 4,7 i snitt og dermed bedre stilt til å komme inn på andre studier som jeg ikke var kvalifisert for. vet ikke helt om jeg vil utsette utdanningen enda ett år,begynne på den til høsten eller bare ta en utdanning i marinen. Grunnen til at jeg har begynt å tenke på det er mye stress ang finne hybel/bolig, økonomi osv. Så om noen har erfaringer med lignende så setter jeg pris på råd Lenke til kommentar
Mudcat Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg var oppe i samme situasjon for 2 år siden. Hadde kommet inn på bachelor i Datateknologi og skulle samtidig inn til førstegangstjeneste. Jeg gikk rundt og tenkte mye på dette, men bestemte meg tilslutt for å søke om utsettelse av førstegangstjenesten og starte studiene. Fikk utsettelse og svar om at det ikke er sikkert om/evt. når jeg skal inn til førstegangstjeneste igjen, men at det tidligst kan skje i 2012. Videre så kom jeg etter et år frem til at Datatek. ikke var noe for meg og jeg gikk på leting etter noe nytt. Det ble lærer, 5-10 trinn grunnskole. Dette trives jeg med og kommer til å fortsette dette studiet. Har møtt flere nå i år som har vært inne til førstegangstjeneste og mer eller mindre alle sier at de er glad de tok den. Jeg føler litt selv at jeg har lyst å prøve meg på førstegangen, men vi får se hva som skjer når en innkalling evt. kommer eller når jeg er ferdig med studiet mitt. Nå vet jo ikke jeg om du virkelig ønsker å gå skipsdesign, eller om det er noe annet du heller vil, men jeg vil likevel råde deg til å tenke godt over saken. Dersom det er slik at en tar et studium bare for å gjøre noe og at det høres gøy ut, så er det ofte slik at folk dropper ut av studiet for det ble ikke slik som de trodde. Mens om du virkelig har en interesse for studiet og vet hva du går til, så er det flere som gjennomfører studiet. Ellers kan jeg vel ikke gi deg noe annet råd enn å gjøre det som du føler for. Håper dette hjalp noe hvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 takk for svar, såg det litt sent ettersom jeg begynner på studiet nå den 17. ;)Følte at jeg kunne angret på begge delene men en av grunnene til at jeg tok et år ekstra og tok opp noen fag var så jeg kunne begynne på utdanningen så det var det falt på. Ettersom jeg ble en av 10 som kom inn av totalt 280(?) søkere så ville jeg ikke utsette skolen enda et år. Ser fram til skolestart og en tøff(!) og spennende utdanning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå