Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamo lader ikke batteriet, men driver anlegget

Anbefalte innlegg

Heisann,

alt har fungert helt feil fritt inntil jeg montere bilstereo igår.

Har en 1200W forsterker, og en 12" sub. Bilen er en Mitsubishi Carisma 1,8l GDI 1999.

Når bilen er i gang (etter bakkestart) spiller anlegget helt fint, så den får nok strøm fra dynamoen. Etter å ha kjørt i timesvis med anlegget koblet av, så vil fortsatt ikke batteriet lade.

Remoten fungerer, og har målt at verken anlegget eller cd-spillern drar strøm når tenningen er av.

Det jeg tror er galt er måten strømkabelen til forsterkeren er koblet på batteriet. Den er skrudd fast på mutteren til ledningene som kommer fra dynamo osv. Så jeg lurer på om problemet er det at dynamoen sender alt strømmen gjennom kabelen til forsterkeren enda den er koblet fra, istedenfor å gi noe til batteriet. Strøm tar alltids letteste vei.

Er det noen andre som har hatt lignende problem, og har en eventuell løsning?

Mvh.

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...måten strømkabelen til forsterkeren er koblet på batteriet. Den er skrudd fast på mutteren til ledningene som kommer fra dynamo osv. Så jeg lurer på om problemet er det at dynamoen sender alt strømmen gjennom kabelen til forsterkeren enda den er koblet fra, istedenfor å gi noe til batteriet. Strøm tar alltids letteste vei.

Skrudd fast på denne, mener du? Helt vanlig, men husk sikring som nevnt.

Strømmen går bare letteste vei når veien faktisk er åpen, og det er den ikke når forsterkeren er av.

Hvorfor i all verden har du koblet strømkabelen der??? Den skal kobles til pluss på batteriet(...)

Slik jeg leser åpningsinnlegget, så er det nettopp der den er koblet, men det får TS bekrefte/avkrefte...

Lenke til kommentar

Ok, da er det bare å få tak i et multimeter, og måle spenningen på batteriet. Er det under 12v der uten motoren i gang, og over 13,5v med motoren i gang, så er batteriet ditt defekt

Den ligger på ca 12,5V når bilen er av, og ca 14-15V på tomgang.

Når jeg kjører anlegget på fullt hopper mellom fra 8-13

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg tror er galt er måten strømkabelen til forsterkeren er koblet på batteriet. Den er skrudd fast på mutteren til ledningene som kommer fra dynamo osv. Så jeg lurer på om problemet er det at dynamoen sender alt strømmen gjennom kabelen til forsterkeren enda den er koblet fra, istedenfor å gi noe til batteriet. Strøm tar alltids letteste vei.

Ville bare nevne at strømmen tar letteste vei til forbruker. Med en avslått forsterker, er ikke den lenger en forbruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...