ExibeR Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Heisann, alt har fungert helt feil fritt inntil jeg montere bilstereo igår. Har en 1200W forsterker, og en 12" sub. Bilen er en Mitsubishi Carisma 1,8l GDI 1999. Når bilen er i gang (etter bakkestart) spiller anlegget helt fint, så den får nok strøm fra dynamoen. Etter å ha kjørt i timesvis med anlegget koblet av, så vil fortsatt ikke batteriet lade. Remoten fungerer, og har målt at verken anlegget eller cd-spillern drar strøm når tenningen er av. Det jeg tror er galt er måten strømkabelen til forsterkeren er koblet på batteriet. Den er skrudd fast på mutteren til ledningene som kommer fra dynamo osv. Så jeg lurer på om problemet er det at dynamoen sender alt strømmen gjennom kabelen til forsterkeren enda den er koblet fra, istedenfor å gi noe til batteriet. Strøm tar alltids letteste vei. Er det noen andre som har hatt lignende problem, og har en eventuell løsning? Mvh. Marius Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hvorfor i all verden har du koblet strømkabelen der??? Den skal kobles til pluss på batteriet (husk sikring ved batteriet) Så kan du måle over batteriet med motoren i gang etterpå, og du skal da måle minst 13,5v Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 ...måten strømkabelen til forsterkeren er koblet på batteriet. Den er skrudd fast på mutteren til ledningene som kommer fra dynamo osv. Så jeg lurer på om problemet er det at dynamoen sender alt strømmen gjennom kabelen til forsterkeren enda den er koblet fra, istedenfor å gi noe til batteriet. Strøm tar alltids letteste vei. Skrudd fast på denne, mener du? Helt vanlig, men husk sikring som nevnt. Strømmen går bare letteste vei når veien faktisk er åpen, og det er den ikke når forsterkeren er av. Hvorfor i all verden har du koblet strømkabelen der??? Den skal kobles til pluss på batteriet(...) Slik jeg leser åpningsinnlegget, så er det nettopp der den er koblet, men det får TS bekrefte/avkrefte... Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Den er skrudd fast på kabelskoen som går rundt plusspolen:P Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du har et dødt batteri kanskje? Dynamoen er jo koblet til batteriet, og det er anlegget også, så når du kjører så får anlegget strøm fra dynamoen, men om du har et dødt batteri så vil ikkje det lade seg. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Ok, da er det bare å få tak i et multimeter, og måle spenningen på batteriet. Er det under 12v der uten motoren i gang, og over 13,5v med motoren i gang, så er batteriet ditt defekt 1 Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Ok, da er det bare å få tak i et multimeter, og måle spenningen på batteriet. Er det under 12v der uten motoren i gang, og over 13,5v med motoren i gang, så er batteriet ditt defekt Den ligger på ca 12,5V når bilen er av, og ca 14-15V på tomgang. Når jeg kjører anlegget på fullt hopper mellom fra 8-13 Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Ville prøvd med et nytt batteri i førsteomgang, lån et fra en annen bil eller noe for og teste. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Batteriet er nok rimelig sluttkjørt her ja, og det kan virke som kablingen til dynamoen din ikke helt holder følge med stereoen Prøv med et bra batteri, og se hva du måler da... Lenke til kommentar
kretuk Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det jeg tror er galt er måten strømkabelen til forsterkeren er koblet på batteriet. Den er skrudd fast på mutteren til ledningene som kommer fra dynamo osv. Så jeg lurer på om problemet er det at dynamoen sender alt strømmen gjennom kabelen til forsterkeren enda den er koblet fra, istedenfor å gi noe til batteriet. Strøm tar alltids letteste vei. Ville bare nevne at strømmen tar letteste vei til forbruker. Med en avslått forsterker, er ikke den lenger en forbruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå