elise_k Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hei, jeg er ei jente på 17 år, å sliter litt med å finne hvilken vei jeg skal ta for å bli dataingenør! Jeg har gått 1 år på teknisk industriell produksjon. så nå skal jeg enten gå i lære eller gå 1 år på IKT. spørsmålet mitt er hva er det lureste jeg går i lære som for å få den utdanninga? Lenke til kommentar
claes Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Ingen av delene, egentlig. Du må ha generell studiekompetanse (studiespesialisering). Det lureste vil vel isåfall å gå 1 år på IKT og så påbyggning til generell studiekompetanse. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataingenior Endret 24. juli 2011 av Claaaes Lenke til kommentar
elise_k Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Ingen av delene, egentlig. Du må ha generell studiekompetanse (studiespesialisering). Det lureste vil vel isåfall å gå 1 år på IKT og så påbyggning til generell studiekompetanse. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataingenior så bare jeg har studiekompetanse så går det? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Generell Studiokompentanse, så søke deg inn på en dataingeniørlinje. Jepp, det er alt som trengs. Endret 24. juli 2011 av Bytex Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 NTNU: Master: http://www.ntnu.no/studier/mtdt/opptak Bachelor (med mulighet til å gå videre til en master): http://www.ntnu.no/studier/bit/opptak Lenke til kommentar
claes Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Så går hva? Du må ha generell studiekompetanse for å i det hele tatt kunne søke på Høyskole/videre utdanning, hvor du kan bli "DATAINGENØR" Lenke til kommentar
stifa Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du må også ha nødvendig matematikk, men enkelte høgskoler, som Høgskolen i Gjøvik har et kort sommerkurs i R1 og mange utdanningsinstitusjoner har forksjellige ordninger som inkluderer nødvendig undervisning i matematikk og fysikk på toppen av generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Du må også ha nødvendig matematikk, men enkelte høgskoler, som Høgskolen i Gjøvik har et kort sommerkurs i R1 og mange utdanningsinstitusjoner har forksjellige ordninger som inkluderer nødvendig undervisning i matematikk og fysikk på toppen av generell studiekompetanse. Hei, Jeg ville valgt IKT (ikke at man lærer så mye ,men det er mildt relatert) for så å ta allmenn påbygg. Ta så mye realfag du kan! Matte og fysikk! Og følg med i det! Ingen av de andre fagene er spesielt relevante.. Lykke til! Anbefaler feks Datateknikk på NTNU. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Det dummeste type datanerder gjør er å ta IT-utdanning også bare sitte og spille WoW i ett år istedet for å følge med på noe som helst. Fordi de tror de "kan data" så det er ikke mere å lære. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Hei, Jeg ville valgt IKT (ikke at man lærer så mye ,men det er mildt relatert) for så å ta allmenn påbygg. Ta så mye realfag du kan! Matte og fysikk! Og følg med i det! Ingen av de andre fagene er spesielt relevante.. Lykke til! Anbefaler feks Datateknikk på NTNU. Hvorfor siterte du meg for å svare på Trådstarters spørsmål? Det dummeste type datanerder gjør er å ta IT-utdanning også bare sitte og spille WoW i ett år istedet for å følge med på noe som helst. Fordi de tror de "kan data" så det er ikke mere å lære. Du har tydeligvis ingen anelse om hva en dataingeniør faktisk gjør, har du? Det er en viss forskjell mellom en dataingeniør og en av de IT-gubbene på skolen din. TS: Flere universiteter og høgskoler har forkurs som betyr at du ikke trenger å ta fullt av realfag som privatist. Prøv å sjekk ut det du. Endret 27. juli 2011 av stifa Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Er mulig å gå IKT for å deretter ta fagbrevet (Y-veien) på høyskolen i Gjøvik info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå