Gå til innhold

BK: Feriested HDR

Mr D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Jeg stiller meg i et annet hjørne enn rElter. Jeg mener ikke at du bør fortsette slik. Denne typen HDR ødelegger flere bilder enn det forbedrer dem. Det blir et hederlig forsøk på å score noen billige poeng. Det bærer preg av at du bare har kastet tre eksponeringer inn i photomatix, valgt en standard preset og trykket process. Haloer flyter det av i bildet og det virker mer skjemmende.

Det du derimot skal ha skryt for er å ikke gå i enda ei felle mens du er ute på stien, nettopp det å kjøre spakene til topps. Bildet beholder dermed et litt mer realistisk preg enn det så alt for mange går for. Bildet er skarpt og stygge artifacts har du heldigvis unngått. Kanskje mye grunnet stativbruk? Komposisjonsmessig så mener jeg at du med trygghet kunne ha beskåret litt mer i bunnen. Fått vekk kanskje halvparten av vannet.

Det er jo uten tvil et idyllisk feriemotiv som også hadde fortjent flere farger og mer kontraster ettersom slik det er nå virker litt for flatt.

Beklager at det muliggens virker som en del krass kritikk her, men det er nettopp derfor man poster i "bildekritikken". HDR bør sees mer på som et verktøy for å få frem toner man som regel ikke får fanget på kun én eksponering fremfor at det er en "effekt"

Til å være et første forsøk på HDR så synes jeg totalt sett at du har gjort en god jobb i motsetning til så alt for mye annet jeg har sett av HDR-forsøk (inklusivt noen av mine egne).

Egil :)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger så langt.

@Egil: Takk for svært konstruktiv kritikk. Dette var som sagt første forsøk og jeg gjorde flere forsøk underveis, men jeg ble ikke helt enig med meg selv hvor mye jeg skulle "dra i spakene" og beskjære. Prøvde derfor en middelvei...

Skulle kanskje fortalt litt mer i første post om hva jeg hadde gjort. Jeg brukte denne Qtpfsgui-tutorialen bortsett fra at jeg brukte PS Elements istedet for Gimp. Også juksa jeg litt fordi jeg bare hadde et bilde og brukte samme RAW-bildet for å lage et undereksponert og et overeksponert bilde for å putte i programmet.

Når det gjelder lys og kontrast så ble det litt flatt fordi det var ganske dårlig vær. Orginalbildet ser slik ut (hvis det har interesse):

post-22653-0-60987700-1311544106_thumb.jpg

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...