Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kabler, sukkerbiter og krympeslanger


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Elektronikk fungerer jo slik at det finnes en milliard forskjellige størrelser, materialer og former på hver eneste lille dings du kan komme på å trenge, så jeg skulle hatt litt hjelp til størrelser og slikt. Tenker at jeg skal handle fra Elfa.

 

Først av alt, jeg trenger kabler i størrelse AWG8, men Elfa har bare listet kabler fra AWG14 til AWG28. Hva er det som tilsvarer AWG8 av det andre som er tilgjengelig under "Koblingstråd" her? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20142#toc=20158;

 

Skal også ha noen mindre kabler, da AWG18 som er listet opp der, men jeg skulle hatt krympeslanger/krympbare endehylser til disse. Hvilken størrelse krympeslange trenger jeg da?

 

Og til sist skulle jeg hatt sukkerbiter som kan brukes med AWG8-kabel, hvordan er det med størrelse da?

 

Edit: Dette skal brukes i en PC for å organisere kabler. Tenker noe sånn som dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1154114&view=findpost&p=14523779

Endret av Benny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ganske forvirret når det brukes forskjellige betegnelser overalt bare. Tabellen du linker til viser diameter oppgitt i mm, mens Elfa bare oppgir areal oppgitt i mm2. Tabellen lister også opp Cross Sectional Area som jeg ikke aner hva er, og Elfa har det de kaller "Ø isolering" oppgitt i mm.

 

Hva er hva? Forstår ingenting.

Lenke til kommentar

Blir ganske forvirret når det brukes forskjellige betegnelser overalt bare. Tabellen du linker til viser diameter oppgitt i mm, mens Elfa bare oppgir areal oppgitt i mm2. Tabellen lister også opp Cross Sectional Area som jeg ikke aner hva er, og Elfa har det de kaller "Ø isolering" oppgitt i mm.

 

Hva er hva? Forstår ingenting.

Cross Sectional Area er det samme som arealet du får oppgitt hos Elfa. "Ø isolerin" er diameteren til kabelen med isolasjonen på. Da ser du hvor stor krympestrømpe du trenger.

Så AWG 8 er 8,36 mm2. De nærmeste størrelsene som er standard i Europa er 6 og 10mm2. Dog er det kanskje ikke så lurt å gå ned i størrelse.

 

Alle koblingstrådene som har "Ø isolering" fra 6mm til 6,45 kan brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...