Gå til innhold

BK:Vågen Stavanger

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat var nede i Stavanger sentrum for å se på en kokkekonkurranse lørdag 24.07.2011. Trist vær, og en trist dag for Norge gjorde at Gladmaten ble avlyst. Landsorgen kunne merkes på hele byen. Bodene var stengt, og det var nesten ikke folk å se i sentrum.

Men vi bestemte oss for og ta en runde i byen uansett, og her er 2 av bildene jeg fikk tatt:

Tatt med: Olympus E-520

Objektiv: Olympus 9-18mm f/ 4-5,6

Eksponering: 1/80 ved f/ 16

ISO: 200

Tatt med: Olympus E-520

Objektiv: Olympus 9-18mm f/ 4-5,6

Eksponering: 1/800 ved f/ 4,0

ISO: 200

Bildene har blitt redigert i Adobe Lightroom 3.0 og konvertert til sort/hvit fra farge.

Jeg lurer på hva dere syntes om behandlingen av bildene, komposisjon og litt om lyssettingen.

Edit: Hvilken kritikk jeg ønsker.

Endret av rElter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tilbakemelding fra en som ikke vet noe særlig om fotografering:

øverste bilde:

bra lyssetting. Skyene får bilde til å se ekstra livlig ut :)

Jeg likte bildene, uten å ha noe erfaring.

Orginalbilder?

Takk for det. Her har du orginal bildene slik du kan sammenligne. Jeg har ikke verdens beste kamera utstyr, men tar kanskje det igjen i redigerings delen :)

Orginalbilde nr1:

Orginalbilde nr2:

Lenke til kommentar

Bilde nr.2 fungerer pga. fine linjer og spennende perspektiv samt etterbehandling. Bilde nr.1 har for uklart og kjedelig motiv. Hadde foretrukket enten et mer oversiktsbilde eller et mer levende bilde. Dette ble vel mørkt og dystert.

Husk at selv det simpleste engangskameraet kan ta fantastiske bilder.

Det er ikke lurt å tenke seg at man skal redigere bilder gode (vanskelig er det også). Vær alltid kritisk til arbeidet ditt.

Lenke til kommentar

Husk at selv det simpleste engangskameraet kan ta fantastiske bilder.

Det er ikke lurt å tenke seg at man skal redigere bilder gode (vanskelig er det også). Vær alltid kritisk til arbeidet ditt.

Jeg må si at jeg forstår hva du mener og det er helt klart det jeg ute etter å bli. En fotograf som kan ta fantastiske bilder hva kamera som helst.

Nå tar jeg aldri utgangspunkt i at jeg skal redigere et bilde da jeg tar det, men liker tanken på at jeg kan ved hjelp av mine ferdigheter i etterbehandlingsprogrammer kan trekke opp bilder som ikke nødvendigvis er førstesides materiale.

Men jeg setter pris på at du minner meg på at jeg ikke må fokusere for mye på det tekniske/etterbehandlingen fremfor å finne de originale motivene, fange spennende situasjoner osv.

Det hender jeg glemmer nettopp det, så takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...