Gå til innhold

Noen synspunkter rundt hendelsene i oslo og på utøya.

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har sittet og sett på tv rundt dekningen av hendelsene i oslo og på utøya, og opplevde at jeg satt og irriterte meg over reportere og ting rundt. Her er noe av det jeg reagerte på:

1 -Kort tid etter hendelsene var det stort fokus på at statsministeren hadde det bra. Når en gjerningsperson driver og skyter folk på en øy så er det for meg irrelevant om statsministeren har det bra eller ei. Jeg er mer interressert i hvordan de som opplever dette direkte har det, enn hvorvidt statsministeren har det. Ja, en bombe sprengtes nær kontoret hans men det var da andre enn statsministeren som ble rammet hardt og syv døde også av den bomben.

2 -Man var utrolig raskt ute og identifiserte personen med navn og bilde, før personen teknisk sett hadde vært inne til avhør og før man visste om det f.eks var flere. Jeg har alltid vært for identifisering, men når det tilsynelatende er et problem å identivisere voldspersoner, voldtektspersoner, drapsmenn, tyver, overgripere, osv osv så er det rart at man i denne saken uten problem kunne identifisere så tidlig med navn og bilde. Tilståelsen kom lenge etter identifiseringen, og da hadde man allerede analysert facebookprofilen og innlegg i diverse nettforum. Hvorfor gjør man ikke dette med f.eks voldtektsforbrytere? Navn, bilde, analyse av facebookprofil, innlegg i forum osv. Vær konsekvent!

3 -Jeg synes at sykehusene skal få fred til å gjøre jobben sin i slike saker. Isteden kjører man på og opptar verdifull tid med pressekonferanser og journalister som vaser rundt og skal intervjue ofre osv. Er det ikke viktigere å gi sykehusene friheten til å jobbe i fred med å redde liv i en slik situasjon, enn å styre med å lage pressekonferanser?

4 -Mange nyhetsreportere har viste en skremmende lav intelligens og kunnskap. Jeg vet ikke om de spiller dumme for å skape journalistiske vinklinger, eller om de ER så dumme. Uansett ødela de nyhetsdekningen for meg. En reporter var sjokkert over at man ikke kunne garantere at slike hendelser ikke kunne gjentas i fremtiden. Mange var sjokkert over at hvem som helst kunne kjøpe gjødsel. De var sjokkert over at en bonde trengte mer gjødsel enn en som bor i blokk. Ting som at en bonde normalt kjøper gjødsel for flere familiemedlemmer, naboer og venner når han først er der med traktoren sin er også helt ukjent. Ufattelig naivt, kunnskapsløst, og dumt.

5 -Mange åpenbare spørsmål har hatt null fokus. Gjerningsmannen kom i politiuniform. Var den ekte, stjålet, eller hvor kom den fra. Personen som kjørte gjerningsmannen ut til øya og sånn sett slapp reven inn i hønsegården, hva med den personen. Slo det han at i et samfunn hvor politiet rykker ubevæpnet ut til f.eks nokasranet, så var det rart at en tungt bevæpnet politimann drar ut til en sommerleir? Slo det han at politiet neppe hadde bare dukket opp og haiket med en båt ut? Får han noen form for oppfølging?

6 -Politikernes dobbeltmoral. De siste årene har overføringer til politiet reelt sett blitt kuttet og man kjører på sparebluss overalt. Kunne utrykningen vært raskere om det stod en rekke politibåter klare, og politihelikoptrene stod klare på rekke og rad? Har politiet i buskerud slike ressurser, og kunne de sendt ut en båt eller 5 med væpnet politi raskere?

Tenker noen nå at det var dumt å kutte i ressursene?

7 -Man slenger ut meningsløse fakta. Ja, han var med i fpu i sin tid. Jeg vil tippe at personer i alle ungdomslag en gang har begått en kriminell handling. Blir organisasjonen en kriminell dekkorganisasjon for det?

8 -PST`s rolle. Det skal jo pågå en viss etteretning i norge som skal fange opp slike før ting skjer. Kan man stole på slike tjenester i det hele tatt, og er det noen vits i dem så lenge de ikke klarer å fange opp slikt.

9 -Vil man få et strengere samfunn nå, med flere sikkerhetssjekker og krav. Blir f.eks kontroll av passasjerer før de skal ut og fly greit nå, og vil man gi nok ressurser til at man kan rykke ut tidlig i slike saker?

10 -Hva skjer nå politisk mot neste valg. Vinner Frp stemmer rundt strengere straffer og mer sikkerhet, eller vil ap få sympatistemmer?

11 -Var det bedre eller verre at det var en etnisk norsk nordmann som gjorde dette? Ville det vært verre om det var en muslimsk terrorgruppe som stod bak?

12 -Hva var greia med at alle ble pekt ut som skyldige? Tyskland sa at Mullah Krekar stod bak, Answar el shamal eller noe sånt gikk ut og påtok seg skylden. Ble det gitt info til utlandet som dro mistanken i bestemte retninger?

13 -Redefinerer man holdningen til trygge ungdomsarrangement nå? Man klager over at det brukes dop på enkelte konserter, men sett i lys av de siste hendelser så er det mye farligere å gå på en politisk ungdomsleir.

14 -Har det vært noen vurdering av sikkerheten med å plassere så mange på en øy uten rømmingsmulighet? Har slike hendelser vært vurdert i det hele tatt? Hva med ulykker osv. Stod det noe som helst evakueringssystem klar hvis noe som helst skulle skje?

15 -Man dro fort ut i båter og søkte, men det burde vel vært effektivt med helikoptre med varmesøkende kamera og andre søkeløsninger.

16 -Jeg ville jo tro at man har en liste over hvem som dro ut, bl.a for å ha kontroll over hvem som er der, behov for matmengder, tildeling av teltplasser, behov for plass i lokaler osv.

Hadde det ikke vært mulig og krysssjekket hvem man fikk kontakt med fortløpende for å få en overblikk av situasjonen? På land kunne man ringt savnedes mobiler da de fleste ungdommer har mobil og da kunne man fulgt ringelyden for å finne folk.

17 -Når man tildeler et nummer folk kan ringe, hvorfor velger man ikke et superenkelt nummer som 12345, 100, 80012345 eller noe lignende fremfor de man valgte. Jeg vil anta at det er teknisk mulig å ha slike nummer tilgjengelige til bruk i slike situasjoner og at man kan bruke samme nr uansett hvore i landet det skjer og så la sentralene overføre det til riktig adrese.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kort tid etter eksplosjonen var det få eller ingen som visste stort. Det er naturlig at det settes ekstra stort fokus på å få konge og statsminister i sikkerhet dersom det kan virke som at disse er målet for angrepet (noe det kanskje ettehvert viste seg å ikke være). I starten visste ingen hvor mange som hadde blitt drept/skadet. Jeg synes media hadde så stor fokus på dette som de kunne, men når politiet ikke kunne fortelle noe om dette, blir det samtidig nytteløst for media å sette fokus på folk som kanskje kan ha omkommet.

2. Egentlig litt enig. Det at identiteten hans i det hele tatt ble tilgjengeliggjort, har ført til at han fikk oppnådd det han ønsket med å få ut youtube-filmen og boka hans. Det han gjorde på Utøya (og i Oslo) var tross alt bare en liten del av planen hans.

5. Mannen tok ferge ut til øya. Jeg ser ingen grunn til å anklage fergesjåføren noe mer enn de andre passasjerene på ferga.

Kilde: http://www.budstikka.no/nyheter/hakon-22-tok-fergen-til-utoya-sammen-med-drapsmannen-1.6380693

6. Slike spørsmål får vente noen uker synes jeg.

11. Jeg tror det var "sundt" for samfunnet å se at slike groteske handlinger også kan begås av norske. På den måten sprakk vi kanskje en boble mot de muslimske.

Lenke til kommentar

1 - Tradisjonelt så er det jo statsoverhoder o.l. som normalt er mål for slike aksjoner, så det er helt naturlig å ta utgangspunkt i dette. Og det var jo full forvirring blant alle de første timene uansett, det er først i ettertid vi ser hva som egentlig skjedde. Noe av dette påvirker selvfølgelig dekningen.

2 - Dette kom nok som en følge av at internasjonale medier slapp navnet hans ganske tidlig. Når det er offentliggjort på flere virkelig store nyhetssider har det ikke lenger noe for seg å anonymisere ham i norsk presse - 'alle' vet hvem det er alikevel.

4 - Journalister er i det store og hele som meg og deg når det gjelder kunnskap bortsett fra evt. fagfelt de har spesialisert seg i. Er forøvrig enig i at å bli 'sjokkert' over at man kan kjøpe flere tonn gjødsel er en latterlig ting. Regner med at mengdene han bestilte er helt vanlig for et lite gårdsbruk. 6 tonn av dette er da faktisk ikke noen stor mengde; folk kjøper jo hundreliterssekker til privatbruk i sine små hagen.

6 - Når det gjelder ressurser så synes jeg politiet har reagert langt raskere enn man kunne tro - han var pågrepet en time etter beskjeden kom. Noe som under de gjeldende omstendighetene må sies å være veldig raskt med tanke på beliggenheten. Ser at folk farer med fantasier om at man skulle rekvirert privathelikopter o.l., men det er ikke realistisk å gjøre noe slikt på ekstremt kort varsel. Bare å få et helikopter i lufta tar fort en halvtime eller mer - de står jo ikke klar på bakken ferdig tanket opp men må faktisk trilles ut av hangarer, klargjøres/sjekkes/fylles osv. før de kan ta av. I tillegg må pilotene komme seg til det helikopteret står. Dessuten er jo det fleste privathelikoptre her i landet bare beregnet på 2-3 mennesker og således helt uegnet for å flytte f.eks. beredskapstroppen.

8 - Mannen var langt på vei 'off the grid' og jobbet alene. Slike ting er særs vanskelig å fange opp såsant man ikke skal ha et totalitært samfunn som overvåker alle innbyggernes bevegelser til enhver tid for sikkerhets skyld.

9 - Det har neppe noe særlig for seg i praksis - la oss håpe at myndighetene skjønner det.

14 - Øya har da flusst med rømningsveier i alle retninger hvis det skulle skje en 'vanlig' ulykke/brann o.l. Hvis man skal ta høyde for at en gal mann plutselig skal begynne å skyte er det ikke mange arrangementer som kan gjennomføre her i landet. Alt som gjøres i en stor møtesal eller en bygning f.eks. vil jo være like ille - eller verre.

15 - I motsetning til på film så er ikke slike ting tilgjengelig 'på minuttet'. Vi er et lite land, vi har ikke mulighet til å ha titusenvis av folk og utstyr til millarider i beredskap året rundt bare i tilfelle noe skulle skje en gang hvert skuddår.

16 - Folk rømte i alle retninger - alle havnet neppe på samme samlingspunkt men burde selvfølgelig være ansvarsfulle nok til å gi beskjed om at de er trygge. Men det er ikke lett å reagere fornuftig i sånne situasjoner. Mange ødela nok også evt. telefoner ved å svømme over, og andre hadde kanskje telefonene liggende igjen på øya.

17 - Hvor vanskelige eller lett et nummer er har neppe noe å si. Selvfølgelig klarer man like fint å ringe 9490374928 som 05000 hvis det er noe som er viktig for en. Slike nummer blir jo ikke bare vist på skjermen i 10 sekunder - de står der lenge.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Det første jeg har lagt merke til ved mediadekningen er at knapt en eneste journalist har stilt seg spørsmålet om Breivik kan være psykotisk, til tross for at:

- Hendelsene i seg selv indikerer at mannen er syk

- Han ser på seg selv som en Tempelridder, en type forestilling som er vanlig ved vrangforestillingslidelser

- Manifestet hans, og spesielt det siste innlegget i dagboken, bærer preg av tankekaos og inneholder ofte usammenhengende tekst - igjen noe man ser hos mennesker med psykose

- Han oppgir å ha tatt store mengder anabole steroider, noe som er kjent for å utløse psykose hos ca. 5 % av brukerne

Ingenting av dette har vært nevnt såvidt jeg har fått med meg, og "ekspert"uttalelser fra psykolog Atle Dyregrov har betegnet mannen som rasjonell. I stedet har man kjørt hardt på "høyreekstrem"-vinklingen til tross for at Breivik flere steder i manifestet uttrykker antipati mot nazismen. Ikke spesielt overraskende, men man hadde kanskje foreventet en VISS objektivitet og mindre politisk agenda i en så alvorlig sak.

Lenke til kommentar

- Hendelsene i seg selv indikerer at mannen er syk

Hendelsen i seg selv er syk, og dypt tragisk. Det betyr ikke at gjerningsmannen er det. Selvom det ofte kan være lett å se verden så svart/hvitt. At en person som utfører noe utenkelig ikke er slik som alle oss andre. At noen er onde mens andre er gode. Akuratt som en Disney film...

- Han oppgir å ha tatt store mengder anabole steroider, noe som er kjent for å utløse psykose hos ca. 5 % av brukerne

Dette er løgn. Kom med en kilde som beviser denne statistikken, så skal jeg spise min høyre tommel.

Lenke til kommentar

Helt forferdelig.

At det kunne klikke for noen er ikke så overraskende, men at det skulle få så store følger er meget skremmende.

Ellers er det jo mange som har tanker om både det ene og det andre.

Noe som faller mange tungt for hjertet, man beskylder jo ingen andre for å være delaktive eller ha ansvar fot denne tragedie selv om en funderer på om noe kunne ha vært annerledes.

Slik er det jo bare, man tenker jo hvis om og hvis om.

Som f.eks. hvis om politiet hadde bare brukt 15 - 20 minutter før de var på øya.

Hvis om man hadde mulighet til å overmanne denne gærning av en gjerningsmann.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det dukker opp mer og mer info i saken, og det virker som om reporterne har sagt endel ting feil.

1 -Jeg skjønner at man har fokus på samfunnstoppene, men dette fortsatte etter at man ble kjent med skytingen på utøya. Man var også raskt ute med å si at statsministeren hadde det bra, uten å nevne kongen, dronninga, kongefamilien, regjeringen og andre tilsvarende.

2 -Rart hvis utenlandske medier opplyser om navn og bilde før de norske. Noen må jo ha tipset dem. Identifisering er bra, synes jeg, men denne kom uvanlig tidlig.

3 -Vet ikke om de ble hindret i arbeidet sitt, men synes det så sånn ut.

4 -Det irriterende er at det fremstår som om reporterne spiller dumme for å rapportere til seere de tror er dumme. Vi vet at vi kan kjøpe kniv på clas ohlsson, vi vet at vi kan kjøpe diesel på bensinstasjonen og gjødsel på felleskjøpet. Vi vet at vi kan google 5 sekunder og finne oppskriften. Sånn er det.

5 -Her er jo spørsmålet om uniformer bør sikres bedre slik at de ikke kan stjeles og misbrukes til slike hendelser. Spørsmålet er også om hvem som helst kan kjøpe seg en politiuniform i en kostymebutikk og banke på f.eks på stortinget og uten videre bli sluppet inn. Bli vi blindet av uniform, burde man stillt spørsmål om hvorfor en politimann kommer alene og haiker ut til øya, pleier ikke politiet varsle om at de kommer før de kommer osv.

6 -Her blir det opplyst at det eneste helikopteret hade sommerferie, og båten fikk motorstopp. En kjapp hoderegning viser at et helikopter i oslo dekker over en million mennesker. Norge har 3000 milliarder på bok. Et helikopter er et must ved ulykker, søk, redningsoppdrag, og andre ting. Skjønner at piloter osv må ha ferie som alle andre, men man kan ikke kutte tjenesten. Andre må overta slik at dette er tilgjengelig uansett årsak.

7 -Det sitter nok mange og godter seg over å kunne koble frp mot kriminelle i disse valgtider.

8 -Såvidt jeg vet la gjerningsmannen ut et manifest i god tid. Jeg vil anta at noen skanner og søker etter innlegg som er truende, på samme måte som diskusjon.no også gjør det. Her der det vel kun snakk om å registrere setningene og søkeordene som fanger opp innholdet i manifestet og la varsellampene blinke når man får match. Teknisk sett kanne man vel gjordt dette på de 50-100 kjente diskusjons og bloggesider + facebook og google+. Teknisk sett ikke uoverkommelig. Spørsmålet er om folk er villig til å la seg overvåke om man kan stoppe enkeltindivider fra å drepe 100.

9 -Er vel bare å vente å se. Antar at man lager løsninger som gjør det umulig å parkere en varebil utenfor regjeringsbygget og andre viktige bygg, samt utvider sikkerhetssoner til å gjelde gata utenfor.

10 -Terrorhandlinger vil sikkert rette fokus på at også norge er utsatt or slikt, og vektskåla vipper enda litt mer til høyre.

11 -Forventningene om at det var al quaida og lignende som hadde utført dette sier vel sitt. Tror nok det var vanskelig for folk å forstå at også etnisk norske nordmenn kunne stå bak dette.

12 -Er vel litt som med punkt 11. Terror i norge måtte være utført av al quaida og mullaen. Fakta måtte vente til nyheten var spredt.

13 -Minner meg om talløse sports og korpsturer som alle vet var grøftefyll og horer. Det er farlig å leve.

14 -Her er jo saken at folk så ut til å dra rundt med småbåter og plukke opp folk og måtte gi seg på grunn av kapasitetshensyn. Kunne man lempe folk fra småbåtene og inn på fergen f.eks eller måtte de kjøre helt til fastlandet for å tømme båten. Var det ikke en eneste på fastlandet som hadde noe å skyte tilbake med?

15 -Her hadde man tatt somemrferie, gitt!!! Slike ting irriterer meg grenseløst. Å ha minst ett helikopter klar hvis noe skjer er et must. Her har politikerne indirekte forverret situasjonen ved å ikke bevilge nok penger til å ha et helikopter i drift hele året. Det hjalp jo helelr ikke at båten fikk motorstopp. Dårlig vedlikehold? Gammelt utstyr? Tom tank? Buskerud, som en fylke inntil sjø, burde i likhet med andre fylker hatt båt tilgjengelig. Kjøp nå inn båter og helikopter, ansett piloter og få dette opp og gå til neste hendelse. De som har forsømt dette har grunn til å skamme seg synes jeg.

16 -Mange så ut til å være skutt på land, og ihvertfall etter at gjerningsmannen var tatt så burde man ihvertfall hatt oversikten over hvem som fortløpende overlevde. En liste på f.eks politiets hjememsider kunne fortløpende blitt oppdatert med de overlevendes navn etetrhvert som man fikk kontakt. Der kunne foreldre, slekt og venner sjekket isteden for å overbelaste mobilnettet med å ringe frem og tilbake. Overlevende klagde også på rykter om hvem som var drept og overlevd og dette kunne vært unngått. Skjønner at det kan skape rekasjoner når man ikke finner de man søker på en slik liste, men da kan man ihvertfall rette fokuset med å forsøke å få kontakt med de konkrete personene.

17 -Alt hjelper i en slik situasjon. Jeg synes man kunen etablert et nummer på lik linje med 110/112/113 som var standard i slike situasjoner. Vet ikke hva som er ledig og lett å huske, og det burde vel være mulig å bruke selv med tomt kontantkort. Antar at rette folk klarer å knytte samme nr til ulikt sted fra sak til sak.

Lenke til kommentar

Hendelsen i seg selv er syk, og dypt tragisk. Det betyr ikke at gjerningsmannen er det. Selvom det ofte kan være lett å se verden så svart/hvitt. At en person som utfører noe utenkelig ikke er slik som alle oss andre. At noen er onde mens andre er gode. Akuratt som en Disney film...

Jeg forstår ikke hvordan du leser dette ut av mitt innlegg. Jeg foreslår en alternativ forklaring til medias vinkling - en vinkling som har vært nettopp svart/hvitt og godt/ondt på den måten du beskriver. Gjerningsmannen har blitt beskrevet som et monster og med den klassiske "høyreekstremist" (angivelig er han da Laissez-faire kapitalist og skikkelig ihuga FrP-tilhenger). Ingen alternative forklaringer søkes og ingen spekulerer i gjerningsmannens bakgrunn(traumatiske opplevelser etc.) slik det har vært vanlig å gjøre når noen dreper uskyldige. I stedet forsøker man å score billige politiske poeng med "angrep på demokratiet", "angrep på nasjonen", "angrep på ytringsfriheten" osv. og ignorerer det faktum at dette var et angrep på arbeiderpartiet og politikken de fører.

Dette er løgn. Kom med en kilde som beviser denne statistikken, så skal jeg spise min høyre tommel.

Mulig 5% tallet ikke er nøyaktig. Det var et tall som dukket etter søk på "steroid induced psychosis": http://blog.ecu.edu/sites/penderst/files/2011/01/Steroidpsychosisrev1.pdf . Du kan jo kalle det løgn så mye du vil, men det er en kjennsgjerning at det er en sammenheng mellom psykiske problemer og bruken av slike stoffer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-82119

1 -Usikker på hvem som har skyld her. Mulig media rapporterte skjevt og glemte kongen og kongebarna oppi dette. Mulig man tolket angrepet som et angrep på statsministeren. Uansett rart.

2 -Man bør være konsekvent, ja. Man har kjørt hardt på og identifisert bl.a fjordman. Teknisk sett så er vel ikke hans innlegg mer ekstreme enn mange andres. Synes det er et tankekors at om en kriminell oppgir en debattant som forbilde kan forbildet avsløres for hele norge. Dette gjør meg usikker på hvor anonym man kan forvente å være.

3 -I etterkant så har debatten også dreid seg om at helsepersonell skal rykke inn i usikrede områder før politiet har sikret det. Man presser helsepersonell til mer risiko samtidig som man ødelegger for dem når de skal gjøre den jobben de gjør. Se også på nedlegging av kompetanse og avdelinger, sykehus osv og krav til innsparing. Dette er utrolig dårlig gjort av politikerne som dolker helsepersonell og sykehus i ryggen gang etter gang etter gang.

4 -Man har sett at journalister skriver dumt og banalt for ikke å såre pårørende og skremme opp befolkningen. En del av medias policy?

5 -Regner med timevis med avhør bringer klarhet i dette, og kommende hundrevis av bøker, filmer og dokumentarer analyserer alt dette til langt ut i neste årtusen.

6 -I valgkampen tilbys plutselig ekstraoverføringer og det er ikke måte på. Etter valgkampen kommer de til å fjerne støtten igjen. Feige og dobbelmoralistiske politikere forventer høy kvalitet når de har skjært både ned til beinet og vel så det.

7 -En del av valgkampen. Noen håper på mindre frp oppslutning hvis man kan linke til en fjern fortid som fpu medlem. Antirasister kan igjen få støtte for sitt arbeid ved å fokusere på høyreekstrmisme, og sos rasisme er plutselig glemt.

8 -Det ble varslet bl.a om kjemikaliekjøp men feiltolket faren. Det er menneskelig å feile, men nepep siste gang de ikke fanger opp folk før det er for sent. Kan definitivt IKKE stole på PST.

9 -Ja, ikke minst ved at støtende humor, serier, hvordan man debatterer osv strammes inn og muligheten til å debattere upolitisk korrekte tema fjernes. Allerede iverksatt.

10 -Ap har definitift fått sympatistememr og frp er definitivt vingeklippet. Valget er nok avgjort allerede.

11 -Var nok best for alle at det var en etnisk norsk vestkantmann.

12 -Skyldes nok kaos og tipsere som dro feilaktige slutninger. Politiet trodde også det var 5 gjerningsmenn osv.

13 -Neppe. Skylappene fortsetetr å være på.

14 -Vet ikek men tviler. Fra industrien kjører man sikker jobb analyser, og man burde vel hatt noen planer ved f.eks skogsbrann, matforgiftning, skader, eller annet.

15 -Her er det selvsagt sånn at mannskap må tilkalles og helikopter klargjøres. Men et helikopter i beredskap som var klar til bruk umiddelbart koster men er selvsagt kjekt å ha i slike situasjoner. En sniper kunne tatt ut en gjerningsmann fra helikopteret.

16 -Var nok kaos som rådet og ingen hadde oversikten før man fysisk fikk kontakt med familiemedlemmer. Ingen samkjøring, tilsynelatende.

17 -Fortsatt en gåte for meg. Tilsynelatende kun mulig å gjennomføre for tipstelefonen til en avis eller bestilling av en ringetone. Viktige samfunnstjenester kan tydeligvis ikke takle slike tekniske utfordringer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tenkte mer på når det stod på som verst. Mulig seaking ble brukt etterhvert. Media hadde derimot bra dekning med helikoptre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...