ARolfsen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Heihei, nå har jeg prøvd en del når det kommer til slanking og vil nå prøve lavkarbo. Jeg er helt ny innen dette og lurte på om noen av dere kunne si meg litt hvordan det fungerer. Har dere eventuelt forslag på oppskrifter, trenger tips til forkost, lunsj og middag Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Slanking? ENKELT! Spis mindre enn du forbrenner. Spis sund mat i tillegg til å løpe/jogge! Man trenger ikke lavkarbo med mindre man er ekstremt overvektig.. Men hvis du absolutt skal ha lavkarbo.. http://www.lavkarbo.no/ Lenke til kommentar
anaconda Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Skal du slanke deg kan det være nok å trimme litt og øke proteininntaket. Trenger ikke slutte å spise god mat. Lenke til kommentar
Mislykket Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Enig med de andre her angående trim. Bevelgelse/aktivitet er alfa omega om du skal ned i vekt. Et eksempel er meg selv. På ett år gikk jeg ned 15 kg. Jeg hater alt av slankekurer og dietter, for de funker ikke på meg. Det jeg gjorde var å gå tur/sykle minst 4 dager i uka. Og da gikk jeg fort og i minst 30 minutt. Når jeg syklet, syklet jeg så godt jeg klarte (måtte gå opp de bratteste bakkene da) og fant en løype på ca. 20 minutt. Jeg drakk mye mer vann og sluttet å overspise. Alt annet var som normalt. Jeg spiste chips, sjokolade og drakk brus og øl opptil flere ganger i uken, og gikk allikevel gradvis ned pgr. av det andre. Ikke hør på de som sier du skal slutte å spise usunn mat i perioden du går ned i vekt. For om du gjør det, vil du legge på deg like mye som du tok av om du begynner å spise litt usunn mat igjen etter ønsket vektmål. Det beste er å spise hva du vil, når du vil, men i moderate mengder. Så lenge du får i deg sunn mat og det du trenger av proteiner o.l. så kan du fint kose deg med alt mulig. Det beste er å ikke stresse kroppen innvendig. For om man hele tiden går rundt og tenker at det og det legger man på seg av, så gjør du også det. Det var mine råd og erfaringer. Lykke til. 2 Lenke til kommentar
ARolfsen Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Takk for svar, jeg går på idrettslinen så jeg trener 2 timer til dagen. I tillegg trener jeg 2 ganger i uken på treningsstudio. Problemet er ikke at jeg legger på meg, men jeg går bare ikke ned i vekt. Lenke til kommentar
Minnie_ Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Mange har lykkes godt med å gå ned i vekt på et lavkarbo kosthold. Lavkarbo kosthold innebærer at man kutter nesten helt ut alt av karbohydrater fra kostholdet (kornprodukter, mel, sukker osv) og heller spiser mer proteiner, vitaminer og en god del fett. Lavkarbo er jo blitt så utrolig populært så info om det finner du sikkert bare med et googlesøk. Jeg er ikke på noen lavkarbo-diett, men vil bare advare deg med at man ikke helt vet følgende av en sånn diett enda. Selv om at man lykkes i å gå ned noen kilo, så betyr ikke det at det er sunt. Mange som er på lavkarbo får ikke i seg nok fiber f.eks. og det kan jo resultere i mage- og tarmproblemer. Jeg foreslår at du heller holder deg til de grunnleggende prinsippene med et sunt kosthold: sunnere mat, flere ganger om dagen, mindre posjoner. Og at du drikker minst 3 L vann om dagen da det hjelper forbrenning. I tillegg bør du trene minst 45 min hver dag. Gjerne mer! Husk også at restitusjon og hvile er viktig for kroppen så man må ikke overdrive treningen heller. Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Jeg begynte med lavkarbodiett i slutten av januar i år. I mai hadde jeg gått ned 8 kg, etterhvert har jeg begynt å spise mer usunt igjen (noen utskeielser nå og da), men jeg har klart å opprettholde vekten, dette pga jeg fikk meg en fysisk krevende jobb. Hver gang jeg kommer hjem fra jobb er jeg svett som faen og sliten. Og det er en god følelse. Jeg har derimot langt igjen til min idealvekt, jeg har et mål om å gå ned minst 15 kg til. Jeg kan anbefale dietten om du er målbevisst og motivert. Du kommer nok til å synes at det blir kjedelige middager osv i startfasen, men etterhvert finner du nye, alternative retter som erstatter de gamle og usunne. Endret 25. juli 2011 av Christian_K Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 30. juli 2011 Del Skrevet 30. juli 2011 (endret) Takk for svar, jeg går på idrettslinen så jeg trener 2 timer til dagen. I tillegg trener jeg 2 ganger i uken på treningsstudio. Problemet er ikke at jeg legger på meg, men jeg går bare ikke ned i vekt. Da trener du rimelig hardt. Så for å opprettholde vekten må en spise masse kcal (se i "code" under). Hvis en spiser mindre enn det en trenger for å opprettholde vekten og allikevel ikke går ned bør en få se om man har en hormonubalanse. Kvinner f.eks som har PCOS vil ha ganske større problemer med å gå ned i vekt enn de uten. Kroppens grunnleggende kaloribehov (BMR) kan regnes ut slik; Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) – (6.8 x alder i år) Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) – (4,7 x alder i år) Videre, hvis en vil ta hensyn på aktivitet; Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet) Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke) Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke) Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke) Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig) Her er en oversikt over næringsinnhold i mange matvarer (excelfil); http://old.matportalen.no/matvaretabellen/filearchive/Matvaretabellen%202006_3.xls Kan være en ide å prøve seg frem over en periode der en har kontroll over kcalinntaket. 7000kcal er i snitt en kg avhengig om en spiser 7k mer eller mindre. Endret 30. juli 2011 av norskgoy Lenke til kommentar
reor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Søsteren min går på lavkarbo og kiloene bare renner av. Hun spiser mye fett og skyr brød, poteter,og denslags. Det skal være gode forklaringer og oppskrifter til dietten på nettet. Vet at nrk hadde temaet oppe for en stund siden. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er ingen tvil om at det å kutte karbohydrater virker. Men jeg tror mange ser litt feil på dette, da det å kutte karbohydrater ikke handler om å kutte ut noe kroppen trenger, men å få i seg mindre av det man åpenbart får i seg for mye av. Stort sett alle får i seg for mye karbohydrater. Kostholdet har forandret seg drastisk de siste tyve årene, og vi ser det på den globale fedmen. Vi drikker store mengder brus, lettbrus, brød og fastfood. Veldig mye av det vi spiser inneholder massevis av raffinert sukker, sukkererstatninger eller stivelse, og alle disse har samme virkning på kroppen. De legger seg rett i fettcellene når muskelcellene har fått nok. Poenget mitt er vel at det å kutte ut karbohydrater ikke på noen måte skader kroppen, så lenge man ikke havner i ketose, som er en stresstilstand for kroppen. Jeg støtter også innleggene over om trening. Aktivitet hver dag er bra for hele kroppen. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er ingen tvil om at det å kutte karbohydrater virker. Men jeg tror mange ser litt feil på dette, da det å kutte karbohydrater ikke handler om å kutte ut noe kroppen trenger, men å få i seg mindre av det man åpenbart får i seg for mye av. Stort sett alle får i seg for mye karbohydrater. Kostholdet har forandret seg drastisk de siste tyve årene, og vi ser det på den globale fedmen. Vi drikker store mengder brus, lettbrus, brød og fastfood. Veldig mye av det vi spiser inneholder massevis av raffinert sukker, sukkererstatninger eller stivelse, og alle disse har samme virkning på kroppen. De legger seg rett i fettcellene når muskelcellene har fått nok. Jeg støtter også innleggene over om trening. Aktivitet hver dag er bra for hele kroppen. Dette er nøyaktig det jeg også mener... Men samtidig, trener man mye, og holder seg i bra form, kan man også ta inn flere karbohydrater, og da trenger man dem også! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er ingen tvil om at det å kutte karbohydrater virker. Men jeg tror mange ser litt feil på dette, da det å kutte karbohydrater ikke handler om å kutte ut noe kroppen trenger, men å få i seg mindre av det man åpenbart får i seg for mye av. Stort sett alle får i seg for mye karbohydrater. Kostholdet har forandret seg drastisk de siste tyve årene, og vi ser det på den globale fedmen. Vi drikker store mengder brus, lettbrus, brød og fastfood. Veldig mye av det vi spiser inneholder massevis av raffinert sukker, sukkererstatninger eller stivelse, og alle disse har samme virkning på kroppen. De legger seg rett i fettcellene når muskelcellene har fått nok. Jeg støtter også innleggene over om trening. Aktivitet hver dag er bra for hele kroppen. Dette er nøyaktig det jeg også mener... Men samtidig, trener man mye, og holder seg i bra form, kan man også ta inn flere karbohydrater, og da trenger man dem også! Klart det, det skal jo være en balanse mellom protein, fett og karbohydrater. Problemet er at for folk flest, er det ingen balanse der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå