johnZ Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hei igjen. Noen så kanskje min første, og dels flaue(på flere måter) post tidligere i kveld, hvor det viste seg at en sikring hadde gått. Uheldigvis var visst ikke det på noen måte slutten av problemene. Vi hadde også på en vaskemaskin før dette skjedde i går. Noen timer etter jeg oppdaget sikringen som hadde gått, kom jeg også på en klesvask og gikk for å henge opp denne. Da fikk jeg ikke opp døren. Uansett hva jeg gjorde(med unntak av "nødåpningen") ville den ikke åpne seg. Jeg tenkte at den hadde stoppet midt i en vask og derfor var en ment mekanisme eller noe som hindret meg i å åpne døren, så jeg starter vasken på nytt. Ikke lenge etterpå (5-15 minutter, kanskje) hører jeg et smell(som jeg tipper kom fra maskinen som hoppet litt) og går på badet for å se, og oppdaget da at hele vaskemaskinen hadde hoppet litt vekk fra hvor den skal være. Etter et basketak mellom meg og maskinen fikk jeg den på plass igjen, og den så ut til å gå som normalt. Jeg gikk for å se at alt var i orden en stund senere og da hadde den tilsynelatende stoppet før sentrifugeringen kom igang. Nå, noen timer senere, har jeg åpnet døren via nødbryteren (eller hva det er), tømt maskinen og sjekket lofilteret. Søndag er vaskedag og jeg skulle sette på en maskin til, da jeg oppdager at den visst ikke vil starte(trommelen skal vel begynne å gå rundt ikke lenge etter maskinen starter?). Det eneste som skjer er at det kommer et vanlig "klikk", som er normalt, og så en lav buzz.Det høres ut som maskinen tar til seg vann, ihvertfall tror jeg jeg hører vann i noen sekunder, men så skjer det ikke noe mer. Jeg har ikke turt å la den stå sånn lengre enn et minutts tid. Hva kan/skal jeg sjekke videre? Er det overhodet noe håp for at dette er et enkelt problem å fikse? Hvordan bør jeg gå frem for å feilsøke den? Hva i allverden kan ha fått maskinen til å hoppe til? Kan det være brannfarlig el? Hvis jeg eventuelt er nødt til å åpne den, hva skal jeg se etter/hva må jeg passe på? Hvitevarer er virkelig ikke min "strong suit". Det er forresten av typen Öko Lavamat 645, om det skulle være viktig. Har søkt litt rudnt, men finner ingenting som hjelper. Maskinen er nok utenfor garantitiden vil jeg tippe, og skulle kjøpe ny kunne ikke kommet mer ubeleilig. Jeg tilbyr lamaer og store takk til ethvert råd, og i stor grad om noen hjelper meg å finne en løsning. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Kan være mange feil. Min erfaring er at når vaskemaskinene først begynner å gå i stykker, så ryker alt. Feil kan være børster, hjernefeil, reim hoppet av eller lekkasje som gjør at maskinen stopper. Kan være en ørliten lekkasje. Se etter en svamp på størrelse med en sukkerbit som kutter maskinen når svamp blir fuktig. Tørk den. Shoppet vannpumpe til bosh-maskinen vår. Kostet et laken bare delen. Hadde flaks og fant feilen. Børster koster ca 600 kr. Selges billigere andre steder. Sett en del børstebutikk-tips her før. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 høres kanskje ut som drivreima til trommlen som har hoppet av eller slitt. Åpne dekselet bak og se! Lenke til kommentar
PolarCow Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Støtter teorien til forrige poster... Si gjerne ifra hvordan det går! Lenke til kommentar
bahamuten Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 En vaskemaskin begynner alltid et program med å pumpe ut restvann. "Klikket" du refererte til er nok bare dør-relè'et som slår seg inn. Visst du da etter "klikket" bare hører en svak "buzz"-lyd, er det nok noe som blokkerer impelleren til pumpen. Ta ut filteret igjen og se inn i hullet...bruk gjærne en lommelykt Ikke vær redd for å skru på maskinen mens filteret er ute...sett på sentrifugeringsprog, ikke et vanlig vaskeprog. Da står den å pumper stort sett hele tiden. Går impelleren (propellen) rundt, utelukker du pumpefeil. :!: Gi gjærne tilbakemelding visst pumpen går, men den alikevel ikke vil starte:) ..........ooops! Såg nettopp at denne posten var ifra slutten av juli. Regner med at du allerede har funnet ut av feilen eller har gitt opp og kjøpt deg en ny maskin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå