Mgan68 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg har en D-lnik Di624 router og har WEP-sikret hjemmenettverk. Etter anbefaling skal jeg nå gjøre mitt hjemmenettverk sikrere. I den forbindelse har jeg noen spørsmål: For det første, bør jeg bytte ut routeren min? Jeg har to laptopper + en smart telefon som benytter denne routeren. Hva oppnår jeg i såfall med å bytte denne ut? Jeg har ingen planer om å tilknytte andre moduler til routeren, og har heller ikke tenkt å bruke mye penger på dette (underforstått at jeg ikke er interesert i å bruke over 1000,- på ny router). Jeg har GET-bredbånd, 2mbps opplasting, men vurderer å oppgradere til 8/4mbps). Ønsker en tilbakemelding på hva som er nødvendig av router til 2 laptop + smarttelefon for 8mbps linje. Streaming av film (f.eks voddler.com) er kanskje meste ressurskrevende av internettrafikk vil jeg tro. For det andre, ønsker å sikre hjemmenettverket bedre. F.eks gå fra WEP til WPA, skjule SSID, og evt bytte ip-adresse (hvordan gjør jeg evt det?). Bør jeg også bytte kanal? Bor i blokkleilighet, og flere nettverk som er tilgjengelige. Kan jeg finne ut hvilke kanaler naboene mine benytter? Ønsker også å ha mulighet til å "låne" ut nettverk til gjester, så derfor tror jeg MAC (låsing av nettverkskort??) ikke er lurt. Mange spørsmål her, men kanskje dette er av interesse for flere enn meg også. mvh Lofsy Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Hvis man oppdaterer firmwaren på routeren ofte, og det finnes en som er ca oppdatert dette året burde man være sikkert nok. Men basert på internethastigheten du muligens har, syns jeg du burde være fornøyd med mac filtering og kryptering av hjemmenettverket på trådløs. Hvis du kan skjule nettverket også burde du ha god nok sikkerhet. Angående bytte av kanal har neppe fysisk fordel hvis ikke 2 rutere har samme kanal som igjen kan skape ustabilitet og konflikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå