TBPhoto Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Tenkte jeg skulle prøve meg på mine første HDR bilder snart. Antar at jeg kjøper meg en lisens på Photomatix Pro, med mindre det er noe annet program som er bedre/billigere/etc? ($99 mao. 535 kroner skal jeg overleve...) Jeg skyter i RAW + JPEG (blir lagret på hvert sitt minnekort). RAW er vel best antar jeg? Hvordan gjør dere redigeringsprosessen fra begynnelse til slutt på HDR bilder? Gjør dere noe i PS/PSE/LR før dere syr sammen i Photomatix/whatever, eller gjøres det etter runden i Photomatix? Kort og greit; beskriv arbeidsflyten fra bildene blir lagt inn på en PC til bildene er ferdig HDR for utleggelse/print/etc. En annen liten ting; bruker Photoshop Elements per idag, men vurderer spranget over til Lightroom 3. Hva skal til for at det er verdt det? Hva er de store fordelene med LR kontra PSE? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Tar bildene med samme manuelle eksponering, fokus og hvitbalanse - i Raw. Korrigerer bildene for vignettering og distorsjon. Syr sammen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hva er de store fordelene med LR kontra PSE? Største fordelen er nok arbeidsflyten, enkelheten samt biblioteket. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Største fordelen er nok arbeidsflyten, enkelheten samt biblioteket. Arbeidsflyt, bibliotek/bildedatabase, mer avansert Raw-converter, bedre fotorelaterte funksjoner. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Enkelt og greit altså Er $99 greit for Photomatix Pro? Bare så jeg ikke finner ut etterpå at det er ett annet program som gjør jobben like bra og kanskje er billigere eller gratis... Når det gjelder LR3, så har jeg såvidt prøvd det i fjor en gang (lastet ned prøveversjon, prøvde det ett par dager og glemte resten av perioden... ). Det virker greit for mitt bruk, men jeg vurderer også Nikon Capture NX 2 (i stedet for LR3). Det koster ca. 1000 kroner mindre, og jeg synes det virker som ett ok bildebehandlingsprogram. Tanker om Adobe LR3 kontra Nikon Capture NX 2? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 LR3 er fantastisk til å håndtere store mengder bilder, sortere, gjøre enkle redigeringsoppgaver (spesielt om man skal gjøre samme redigering på mange bilder). Støyfjerningsfunksjonene i LR3 går også utenpå det meste av det andre bildebehandlingsprogrammer har å tilby. NX (jeg har bare brukt View NX, men antar bildebehandlingsmotoren er den samme som i Capture NX) leverer vesentlig bedre bildekvalitet enn LR. Det virker som om motoren i LR (Camera Raw) ikke klarer å tolke alle data i Nikon-råfiler riktig, noe som medfører fargeskift og redusert toneforløp sammenlignet med det man får ut av View NX. Jeg kunne ikke levd uten Lightroom, men bruker også View NX til mindre, ikke tidskritiske prosjekter der jeg vil ha ut det ypperste av bildekvalitet. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 View NX har jeg, siden det fulgte med kameraet. Så jeg kan jo bruke det til enkelte ting, har egentlig ikke brukt det veldig mye enda... Bestilte meg forøvrig LR 3 i dag, siden jeg fikk en tilbudsmail fra Adobe. Lenke til kommentar
Stoffer86 Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Skyter (helst i RAW), importerer til arbeidsmapper via LR, endrer litt på bildene (dersom det trengs i PS). Leker rundt i Photomatix Pro før jeg nok engang endrer siste rest i PS. Cropping/fjerning av støv o.l og voila Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Er $99 greit for Photomatix Pro? Bare så jeg ikke finner ut etterpå at det er ett annet program som gjør jobben like bra og kanskje er billigere eller gratis... Hvis du ikke har kjøpt det enda kan du prøve Luminance HDR først. Det er et gratis open-source-program. Jeg har ikke brukt photomatix noe særlig, så det kan jo hende det er bedre, men Luminance holder i alle fall i lange baner for meg. Jeg pleier å gjøre justeringer for vignettering og forvrengninger og slikt i Bibble 5 Pro, eksportere til TIFF-filer og lage et HDR-bilde av dem. Det går jo å importere råfiler inn i Luminance også, men jeg foretrekker å gjøre innstillinger i Bibble først, og det passer bedre med arbeidsflyten min ellers også. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Største fordelen er nok arbeidsflyten, enkelheten samt biblioteket. Arbeidsflyt, bibliotek/bildedatabase, mer avansert Raw-converter, bedre fotorelaterte funksjoner. Lr melder hele tiden at jeg må oppdaterer RAW konverteren hver gang jeg sender ett bildet til PS eller jeg kan velge å åpne filen i PS som ett eller annet std LR greie. Er det camera raw som må oppdateres? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Største fordelen er nok arbeidsflyten, enkelheten samt biblioteket. Arbeidsflyt, bibliotek/bildedatabase, mer avansert Raw-converter, bedre fotorelaterte funksjoner. Lr melder hele tiden at jeg må oppdaterer RAW konverteren hver gang jeg sender ett bildet til PS eller jeg kan velge å åpne filen i PS som ett eller annet std LR greie. Er det camera raw som må oppdateres? Kommer an på versjon av kamera, LR og PS. Til PS oppdaterer du ACR, til LR er det oppdatering av selve LR. Har du for nytt kamera og for gammel PS/LR lån det være du ikke kan oppdatere, men skal konvertere med annet program eller bruke Adobes DNG-converter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Støyfjerningsfunksjonene i LR3 går også utenpå det meste av det andre bildebehandlingsprogrammer har å tilby. Man kan jo velge å gå for Noise Ninja enten som plugin til LR/PS/Bibble mv, eller kjøpe en variant som er standalone applikasjon. For når det kommer til støyreduksjon er lite som slår Noise Ninja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå