Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet så har det mye med hvilket ståsted man har. Når enron sjefene solgte unna aksjene rett før verdien stupte, kan man være naiv og se på det som tilfeldig eller man kan se på det som planlagt. Når halliburtonsjefen får en sjefsstilling tett med presidenten kan man se på det som helt tilfeldig at halliburton får kontrakter etter at usa har gått inn. Slik er det med islam også. Man kan se på bygging av moskeer, muslimske gravplasser og andre tilpasninger som en tilnærming til et flerkulturelt samfunn, eller man kan se på det som første steg mot et islamsk samfunn. Man kan se på 11. September angrepet som en pilot som feilnavigerte og ved et rent uhell traff skyskraperne eller man kan se på det som et målrettet terrorangep. Når anders og andre setter islamske hendelser og utvikling i system over tid så er det lett å se en vinkling hvor islam tar over, men jeg kan også med letthet plukke ut ting som gjør islam til verdens fredeligste religion. Når to personer plukker ut hva som passer til den vinklingen de velger, har da kun en av dem rett? Anders manifest er klipp og lim av ytringer knyttet til meninger fra mange bidragsytere. Så kan journalister og synsere bruke klipp og lim for å plukke ut det de synes passer i sin sak igjen. For å forstå saken må man nærmest line opp sakene og se dem som en helhet. En muslim ser på muhammed som en helt, en kristen konservativ omtalte en gang samme person som en voldtektsforbryter og pedofil. Har begge rett? Har begge feil? Blir det rett når man vinkler det den ene eller andre veien? Anders og andre ser faren ved at islam har spredd seg som den gjør. Jeg mener det uansett er for sent å snu. Andre synes det er hyggelig med et flerkulturellt nærmiljø. Kritikerne av muslimer peker på mullah krekar. De som synes det er helt greit trekker frem en 10 åring og spør om krittikken mot mullahen gjelder 10 åringen også. Alle misforstår, ingen bryr seg. Dette er også ideologienes skjulte sannhet. Kristne som dro rundt og tvangskristnet brakte med seg sykdommer og drepte hedninger for fote. Kristne fokuserer på kristningen, at folk blir frelst. Andre fokuserer på sykdommene og drepingen de forårsaket. Igjen, hvem har rett? Ideologien til anders var å plukke ut hendelser og utsagn fra debattanter og politikere, se på hendelser i samfunent som snikislamisering, la politikerne krydre dette, og konservative bekrefte det. Alle var enige om hvordan det var, etter hendelsen sier alle at det ikke var sånn det var ment. Rart, det der.

Lenke til kommentar

Sikkert sagt hundre ganger allerede, men soppen kan jo ikke være smart.

Etterdønningene av det han har gjort er jo en sympatibølge uten like til det han ser på som fienden, i tillegg får alle som støtter hans synspunkter et helvete uten like hvis de hever stemmen. Det gjør dette til en dum handling, ikke bare på grunn av livene som gikk tapt, men fordi det undergraver "saken" han ønsker å fremme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tenkte da på at han ikke ville leve lenge i frihet. Den tryggeste plassen for ham kan være i fengsel resten av livet.

Lenke til kommentar

Når Norge blir et multikulturelt helvete en gang i nærmeste framtid, vil ABB få langt mere sympati enn hva tilfellet er nå. Faktisk kan man ikke utelukke at han en gang vil bli benådet.

Uansett hvor negative vi blir til et multikuturelt samfunn i fremtiden, vil aldri ABB bli benådet. Uansett hva som skjer i Norge, tviler jeg på at vi forkaster demokratiske og moralske verdier som at drap er galt. Han vil uansett ikke være trygg på gata i Norge. Om han noengang slipper ut, vil det likevel være folk som går rundt med så mye sinne mot han, at de vil være villige til å drepe han.

Lenke til kommentar

Satt bare å tenkte på noe idag. Leste om hun Kirkemo fra Orderud-saken som slippes ut av fengsel nå. Per og Veronica Orderud fikk 21-års fengsel for en drapssak som såvidt jeg vet ikke ble helt oppklart. I denne saken har vi en fyr som innrømmer 70+ drap og enda flere skadde. Bare dette burde føre til 21 års forvaring og at blir sittende der livet ut, men dette er Norge så alt kan skje... :whistle:

Lenke til kommentar

Satt bare å tenkte på noe idag. Leste om hun Kirkemo fra Orderud-saken som slippes ut av fengsel nå. Per og Veronica Orderud fikk 21-års fengsel for en drapssak som såvidt jeg vet ikke ble helt oppklart. I denne saken har vi en fyr som innrømmer 70+ drap og enda flere skadde. Bare dette burde føre til 21 års forvaring og at blir sittende der livet ut, men dette er Norge så alt kan skje... :whistle:

Ånei du... Han får først 30 år, og resten av livet vil være forvaring... Han kommer aldri ut igjen... I første omgang blir han totalt isolert, uten mulighet til å snakke med andre innsatte... Om han noen sinne kommer ut igjen, vil han være en svært gammel mann... =)

• Liker 2
Lenke til kommentar
En totalitær mentalitet

Til tross for Breiviks holdninger til muslimer, er hans ideelle styringsmodell ikke så langt unna Khomeinis politiske system i Iran.

Terroristen og massemorderen Anders Behring Breiviks manifest 2083 - A European Declaration of Independence er gjennomsyret av en totalitær mentalitet.

Manifestet er preget av klipping og liming, med referanser til mange ulike forfattere og med varierende intellektuelt nivå. Men det går likevel an å se en viss helhet og sammenheng i det. Meget kort fortalt mener Breivik selv at han tilhører en liten elite som har sett den store og ene Sannheten om samfunn, historie, politikk og menneskeliv. Han mener videre at denne innsikten gir ham rett til å skalte og valte med andres liv som han vil.

Ifølge Breivik er Europa, hans primære referanseramme, i ferd med å bli ødelagt. Det eneste som kan stanse veien mot undergangen, er et revolusjonært brudd. Han avviser å arbeide innenfor det demokratiske systemet (som i parentes bemerket ifølge ham ikke har vært ordentlig demokratisk siden rundt 1950). Isteden vil han ha væpnet revolusjon og revolusjonær borgerkrig.

Les mer

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når Norge blir et multikulturelt helvete en gang i nærmeste framtid, vil ABB få langt mere sympati enn hva tilfellet er nå. Faktisk kan man ikke utelukke at han en gang vil bli benådet.

Hva vil et multikulturelt helvete si? Er USA et multikulturelt helvete? Sverige?

Drepte ABB multikulturelle? Drepte han ikke også etniske nordmenn? Hva slags sympati fortjener en massemorder? Tror du at hele samfunnet vil bli snudd på hodet en gang, og at ABB blir benådet?

Jøje meg... Endetid-profetene har våknet til live igjen ser jeg. :)

Eller endetarmprofetene.....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det han egentlig burde gjort var å avtale med Taliban/al-Quida at de skulle angripe Norge, evt bare ta på seg skylden for det. Det hadde virkelig skapt et islamhat i Norge.

F. eks i de første minuttene/timene etter bombeeksplosjonen før vi fikk vite at det var en Nordmann som stod bak angrepet tror jeg ikke det var en levende sjel i Norge som ikke tenkte at dette var terrorangrep fra midtøsten. Storbritannia, Sverrige og Danmark har jo opplevd det, hvorfor skulle ikke vi?

EDIT: Før noen slakter med for sympati eller ytringsdeling med ABB må jeg bare si at dette var ment som en "Hva han gjorde feil og burde ha gjort i stedefor"-greie. ;)

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Dagbladet om intelligensen til Breivik. (som diskutert i denne tråden tidligere):

Manifestet gir intet inntrykk av noen intellektuell kapasitet, mer en grunnleggende evne til å bruke klipp og lim funksjonene på tastaturet. Her snyltes det på og plagieres fra tekstene til alle dem han beundrer, fra Unabomber til norske Fjordman.

FØRST I SPREKKENE mellom sitatene viser Breivik seg fram: En trist eksistens som klamrer seg til sine overmenneskefantasier, i en umoden gutteromsverden fylt av uniformer, medaljer og våpenfetisjisme. Hans egen betydning og viktighet blåser han opp og insisterer

på til det pinlige. Hvert nederlag benektes eller forties. Vår felles tragedie er at han rakk å gjennomføre sin massakre før noen fikk lest dette oppkoket. Da kunne han blitt stoppet.

Dette er en tekst som ikke tåler noe dagslys uten å sprekke. Det er de lukkede rom som er de farlige. Nå må bare passe oss for å bygge opp noen form for mystikk rundt en massemorder.

Det er derfor må han leses i filler.

For en ting er sikkert: Hver enkelt av dem han kaldt tok livet av var og er langt viktigere enn Anders Behring Breivik.

Kilde Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det han egentlig burde gjort var å avtale med Taliban/al-Quida at de skulle angripe Norge, evt bare ta på seg skylden for det. Det hadde virkelig skapt et islamhat i Norge.

F. eks i de første minuttene/timene etter bombeeksplosjonen før vi fikk vite at det var en Nordmann som stod bak angrepet tror jeg ikke det var en levende sjel i Norge som ikke tenkte at dette var terrorangrep fra midtøsten. Storbritannia, Sverrige og Danmark har jo opplevd det, hvorfor skulle ikke vi?

EDIT: Før noen slakter med for sympati eller ytringsdeling med ABB må jeg bare si at dette var ment som en "Hva han gjorde feil og burde ha gjort i stedefor"-greie. ;)

Pass på nå, så du ikke gir alt for gode råd og tips til terroristene =)

Hehe... Jeg var en av dem som foreslo at det ikke var muslimer som stod bak rett etter bomben. Skrev innlegg her slik at jeg kan bevise det.. Men orker ikke lete det opp nå :p

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, jeg tror på deg for min del ;)

Jeg mener bare det at etter bin Ladens død har det kommet frem at Norge var blant hans fremste terrormål i tillegg til at nordiske/nord-europeiske land har blitt angrepet tidligere (av ekstremradikale muslimer) så hvorfor ikke med oss nå? Nei, jeg tenkte at dette var noe islamsk med en gang!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, jeg tror på deg for min del ;)

Jeg mener bare det at etter bin Ladens død har det kommet frem at Norge var blant hans fremste terrormål i tillegg til at nordiske/nord-europeiske land har blitt angrepet tidligere (av ekstremradikale muslimer) så hvorfor ikke med oss nå? Nei, jeg tenkte at dette var noe islamsk med en gang!

Jojo.. Selvfølgelig. :)

Finnes mange gode grunner til å tro noe sånt. Ingen kunne jo vite noe sikkert. Men siden dette er et diskusjonsforum, og veldig mange skylte på muslimene/islamister med en gang, så følte jeg bare for å motsi det. Jeg sa, egentlig litt for morroskyld at: Det er jo mulig at det er FpUere eller FrPere som står bak... For hvem vil vel tjene på dette angrepet? Når alt kommer til alt?" - Da ble jeg først kalt "tilbakestående" og så videre, men etterhvert, da det kom frem at ABB tidligere hadde vært medlem av både FrP og FpU.. Og jeg kunne vel da slå meg til ro med at jeg ikke var så tilbakestående likevel... Tross alt: Man kan jo ikke vite... Selv om man tror man vet, noe betyr ikke det at det faktisk er det som er tilfellet. =) Forhåndsdømming er jo heller ikke bra, sånn egentlig.. Det vet de fleste som har blitt tatt og straffet for noe de ikke har gjort... Som jeg tror har skjedd med de aller fleste, slik at de kan kjenne seg igjen... =)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da kunne han jo ikke ha gitt ut manifestet sitt, noe som var nesten det viktigste. De som følger han i rekken kan jo gjøre det du sier da ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men da kunne han jo ikke ha gitt ut manifestet sitt, noe som var nesten det viktigste. De som følger han i rekken kan jo gjøre det du sier da ;)

Er det riktig at ABB har mange tilhengere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...