Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?

Anbefalte innlegg

Anders Behring Breivik framstår som en intelligent og gjennomtenkt mann, men jeg kan ikke forstå hvorfor... Hvis han virkelig er så smart, hvorfor har det seg at planen hans har gått rett i motsatt retning av det han forventet?

Målet hans var å skade AP og rekrutteringen av unge målbevisste, ambisiøse og lovende AP-politikere. Det eneste Breivik oppnådde med denne forkastelige handlingen var å øke den politiske interessen blant det norske folk, og gi full sympati til Arbeiderpartiet. Det eneste dette resulterer i er å gi AP mer makt og stemmer i framtiden. Allerede, (i en gateundersøkelse av VG?) én uke etter hendelsen, har AP gått opp 10% (til 38%), mens andre partier er knapt over 20% (Høyre: 21%).

Hvis denne mannen faktisk prøvde å svekke AP, så har han virkelig ikke tenkt godt igjennom konsekvensene av sine handlinger. Han fikk den etterlengtede oppmerksomheten rundt seg, men han har også tabubelagt alt det han står for; som etterfølge av det som har skjedd, kommer det til å bli vanskelig å ytre seg på høyresiden i nærmeste framtid.

Endret av Bastant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi skal ta Anders Behring Breivik på alvor (og det bør vi) så var det overhodet ikke noe galskap med i bildet. Han er nemlig overbevist om at islam har en plan om å overta makten i Europa, og ergo må han bekjempe de som "slipper dem inn", for å redde oss alle.

Dette synet (eller vrangforestillingen om man vil) om islams angivelige plan om å ta over makta, deles innen det nasjonale/internasjonale nett-miljøet ABB frekventerte, så jeg stusser over at de selvsamme miljøene forsøker å stemple ABB som gal-mann uten rot i virkeligheten (altså deres virkelighetsoppfattning)

Lenke til kommentar

Folk er jammen med innbilske. Tviler sterkt på at person(e) bak Hildegunn hadde noen som helst påvirkning på Breivik. Det samme gjelder for øvrig von Trier.

Vel... Sånne troll kan påvirke folk til å tro at "sånt er normalt" å tenke.. Og "sånn er det flere som tenker", og at det er riktig å tenke sånn... Nå er jo breivik noe for seg selv, uansett.. Men det finnes fremdeles en vitenskap som heter miljø og arv. Selv om dette er noe diskutabelt.

Det er mange ting som kan påvirke en forstyrret mann til å gjøre noe sånt... Skape et fiendebilde for eksempel, overdrive og så videre. Det er ikke alle som ser at det er en overdrivelse, noen tar det helt alvorlig og da blir det farlig.

Hvis vi skal ta Anders Behring Breivik på alvor (og det bør vi) så var det overhodet ikke noe galskap med i bildet. Han er nemlig overbevist om at islam har en plan om å overta makten i Europa, og ergo må han bekjempe de som "slipper dem inn", for å redde oss alle.

Dette synet (eller vrangforestillingen om man vil) om islams angivelige plan om å ta over makta, deles innen det nasjonale/internasjonale nett-miljøet ABB frekventerte, så jeg stusser over at de selvsamme miljøene forsøker å stemple ABB som gal-mann uten rot i virkeligheten (altså deres virkelighetsoppfattning)

Jepp. Det som gjelder nå er vel å møte disse som mener det, og snakke dem til fornuft. Gå inn i en dialog og skape forståelse mener jeg...

Lenke til kommentar

Det ABB har gjort fremstår nok heller som svært komplekst og intelligent på grunn av omfanget og detaljene, men vi må ikke glemme at han har hatt lang tid til å planlegge dette. Det blir selvsagt ikke mulig å bevise, men jeg mener at dette angrepet krevde mer tålmodighet enn intelligens. Mannen har ikke gjort noe som helst innovativt (folk har sprengt gjødselbomber og skutt folk før). Absolutt alt som er av viktighet for angrepet finner du på internett eller i bøker.

Både Ted Kaczynski og Timothy Mcvaigh hadde meget høy IQ og jeg er overbevist over at folk flest ikke hadde klart å kopiere disse terroraksjonen, uavhengig om de hadde et ønske av det eller ikke. Jeg ser at du prøver å overbevise folk her inne at disse aksjonene ikke trenger intellektuelle kapasiteter, og må si at det begynner å bli forutsigbart. Det jeg egentlig tror du prøver å si er hvor utrolig smart du selv er. Sorry mac, men vi kjøper ikke den. En slik person ville ha såpass mye selvinnsikt til å innse det uten å dele det indirekte på et nettforum.

Åja, så ettersom Kaczynski (og McVeigh?) var intelligent(e) så er automatisk ABB det? Det å kopiere andre er altså ensbetydende med å være "svært intelligent"!? Slående logikk. Nå skjønner jeg i hvert fall hvorfor du sliter med å følge mine resonnementer. Der han ikke har kopiert andre så er det først og fremst hans tålmodighet og forsiktighet som er fremstående.

Jeg har en sunn dose med selvinnsikt, men det skal ikke hindre meg i å stille spørsmål rundt hans intelligens. Folk blir sjokkert over detaljene og er altfor kjappe på avtrekkeren vedrørende hans intelligens. Jeg sitter med inntrykket av han er gjennomsnittlig intelligent, og baserer dette på meg selv og de jeg kjenner.

Mine meninger er tydeligvis så problematiske for deg at du føler for å angripe meg personlig ved å hevde at jeg ikke har selvinnsikt og at jeg har et ekstremt behov for å skryte. Hvorfor? Fremstår aksjonen i ditt hode som ubegripelig vanskelig og kompleks? Eller kanskje er du en av de som er enige med ABB på mange punkter (og dermed ønsker å stille han i et bedre lys)?

• Liker 2
Lenke til kommentar

@toreae & @turbonello; Først og fremst har vi terra-skandalen for noen år tilbake som ble kjøpt av våres daværende regjering (jeg går utifra at dere kjenner til den, men som supportere av våres nåværende regjering, går jeg utifra at dere er personer som glemmer fort, da det blir gjenvalgt). Også har vi finanskrisen, altså våres regjering kan ikke noe for finanskrisen, MEN de ansatte idioter uten erfaring (de hadde kompetansen fra utdannelse men aldri noe port folio, som jo er greit når det er snakk om milliardinvesteringer) de investerte jo i privatpersoners lån i USA, også kom finanskrisa og hvis de hadde vist NOE om Amerikansk økonomi hadde de vist at privatpersoner i USA ikke stilles personlig ansvarlig for lån, de kan forlate huset sitt og la banken ta det, uten at banken kan gjøre en dritt mot dem så lenge de får huset, de kan også erklære seg selv personlig konkurs og få ALL gjeld slettet, og hvem sitter mer regninga da? Jo oss (eller banken når det er de som eier lånet) :) Så når finanskrisa kom var det MANGE som erklærte seg selv personlig konkurs og gikk fra husene sine fordi det ble verdt mindre en hva de kjøpte det for og de kjøpte nytt hus billigere.

Det har også vært mye om dette i ettertid og økonomer som faktisk vet hva de gjør, har port folio og LANGT bedre kompetanse sier at dette var skammelige investeringer og at det var latterlig at de ansatte nybegynnere for å gjøre en erfaren jobb.

Merkverdig. Når amerikanske investeringsbanker i USA selv ikke forstod hva de investerte i (derivathandelen). De hadde iallefall portfolio må du vite. Så det er vel kanskje din forståelse av finanskrisen som bør oppdateres. Og ikke din retoriske evne til å påstå alle andre er idioter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@toreae & @turbonello; Først og fremst har vi terra-skandalen for noen år tilbake som ble kjøpt av våres daværende regjering (jeg går utifra at dere kjenner til den, men som supportere av våres nåværende regjering, går jeg utifra at dere er personer som glemmer fort, da det blir gjenvalgt). Også har vi finanskrisen, altså våres regjering kan ikke noe for finanskrisen, MEN de ansatte idioter uten erfaring (de hadde kompetansen fra utdannelse men aldri noe port folio, som jo er greit når det er snakk om milliardinvesteringer) de investerte jo i privatpersoners lån i USA, også kom finanskrisa og hvis de hadde vist NOE om Amerikansk økonomi hadde de vist at privatpersoner i USA ikke stilles personlig ansvarlig for lån, de kan forlate huset sitt og la banken ta det, uten at banken kan gjøre en dritt mot dem så lenge de får huset, de kan også erklære seg selv personlig konkurs og få ALL gjeld slettet, og hvem sitter mer regninga da? Jo oss (eller banken når det er de som eier lånet) :) Så når finanskrisa kom var det MANGE som erklærte seg selv personlig konkurs og gikk fra husene sine fordi det ble verdt mindre en hva de kjøpte det for og de kjøpte nytt hus billigere.

Det har også vært mye om dette i ettertid og økonomer som faktisk vet hva de gjør, har port folio og LANGT bedre kompetanse sier at dette var skammelige investeringer og at det var latterlig at de ansatte nybegynnere for å gjøre en erfaren jobb.

Merkverdig. Når amerikanske investeringsbanker i USA selv ikke forstod hva de investerte i (derivathandelen). De hadde iallefall portfolio må du vite. Så det er vel kanskje din forståelse av finanskrisen som bør oppdateres. Og ikke din retoriske evne til å påstå alle andre er idioter.

Altså har du i det hele-tatt peiling på hva finanskrisa i 2008 gikk ut på? Altså, bankene i USA opererte og opererer fremdeles i dag under ett helt idiotisk og selvødeleggende system (Uheldigvis for bankene, så er det loven, og det skal litt til å endre den) mye av det som skapte finanskrisa var nyrike aksjemeglere som skapte ett ustabilt økonomisk systems også i tillegg kommer disse forsikringselskapene og finner opp nye forsikringer som er UTROLIG skummelt for dem selv eller UTROLIG pengegenererende om alt går etter planen. Og det er ikke selgeren av lånene i USA som skal advare Norge mot at det er utrolig skummelt å investere i noe slik, det er Norges rådgivere som skal komme frem til den konklusjonen selv. Finanskrisen var forutsett av utrolig mange dyktige økonomer og flere av de dyktige i Norge mener at det vi drev med på den tiden var helt latterlig og dømt til å feile.

Lenke til kommentar

BTW, om de hadde investert i aksjemarkedet i USA fremfor lån osv.. ville disse pengene vært tilbake idag, men groteskt mye av det er tapt pga de ikke investerte i det =)

Også i det atom-kraftverket i Japan eide vi store deler av, jeg vil ikke påstå at akkurat det var en dårlig investering, bare veldig uheldig.

Her har man tydeligvis "satset på feil hest" ... Hvis du leser mine meninger i denne posten, så får du se hva jeg mener om saken.

Du kan tenke på staten som en stor person, denne personen er alle landets innbyggere. Denne personen kan kjøpe opp og gjøre seg styrtrik, og ta vare på alle sine lemmer (samfunnsmedlemmer) ... Tenk på denne personen som trenger mat, klær, drikke, tak over hodet og så videre, og som jobber for sin egen velferd. Det er det jeg legger i velferdsstat. Staten burde være et hjelpemiddel for å gjøre livet godt for alle samfunnsmedlemmer, og ikke bare en liten elite.

Kapitalisme er elite-tenkning, det er vestkanten tenkning... Det motsatte er "for folk flest"! FrP er ikke fremskrittspartiet: Det er "tilbakestegspartiet"... Man ønsker det samme politiske systemet som var i europa for flere hundre år siden der kongen og adelen bestemte og eide alt, og hvor man hadde leilendinger og så videre... De aller fleste i samfunnet burde engasjere seg i politikk og det å forme samfunnet til det bedre. Så burde man også gjennomtenke alt man skal foreta seg. Terra-skandalen var et feiltrinn, men se så mye man ellers har fått til!

Lenke til kommentar

Folk er jammen med innbilske. Tviler sterkt på at person(e) bak Hildegunn hadde noen som helst påvirkning på Breivik. Det samme gjelder for øvrig von Trier.

Vel... Sånne troll kan påvirke folk til å tro at "sånt er normalt" å tenke.. Og "sånn er det flere som tenker", og at det er riktig å tenke sånn... Nå er jo breivik noe for seg selv, uansett.. Men det finnes fremdeles en vitenskap som heter miljø og arv. Selv om dette er noe diskutabelt.

Det er mange ting som kan påvirke en forstyrret mann til å gjøre noe sånt... Skape et fiendebilde for eksempel, overdrive og så videre. Det er ikke alle som ser at det er en overdrivelse, noen tar det helt alvorlig og da blir det farlig.

Nå refererer jeg til direkte påvirkning på Breivik. Der har Hildgunn ingen (sentral) rolle. Breivik hadde nok av forbilder der ute. De fleste av disse har et visst intellektuelt fundament (eks. Fjordman).
Lenke til kommentar

Jepp. Det som gjelder nå er vel å møte disse som mener det, og snakke dem til fornuft. Gå inn i en dialog og skape forståelse mener jeg...

Vel, for noen er det muligens ikke for sent å snu, det har skjedd før - Tidligere nynazist: Jeg ble kvalm og følte stor skam

Jepp.. Siden jeg har litt erfaring med filosofiske måter å se tingene på, har jeg også opplevd at jeg selv har forandret veldig mye av hvordan jeg tidligere forestilte meg ting og det jeg tidligere mente...

Vi er ikke våre tanker, men vi tenker dem... En kristen kan bli ateist, og en ateist kan bli kristen (selv om det stort sett går andre veien; fra tro til ikke tro) En nazist kan bli en human-etiker og så videre... Det er jo bare båser(kategorier) vi setter på oss selv. Men når vi forandrer måten å tenke på, fordi vi forstår oss mer på tingene, så vil vi snu om på det, og lage oss nye merkelapper. :)

Breivik gikk fra å være en dyreplager, og dagdrømmer, til å bli en massemorder som kaller seg selv en overordnet tempelrytter (Justicular Knight)... Når han har sonet i 15 år, kan det hende han er en angrende sosialist... :)

Lenke til kommentar

Nå refererer jeg til direkte påvirkning på Breivik. Der har Hildgunn ingen (sentral) rolle. Breivik hadde nok av forbilder der ute. De fleste av disse har et visst intellektuelt fundament (eks. Fjordman).

Men Hildgunn har påfallende mange likheter med meningene til Breivik. Selv om disse kan være totalt adskilt, og ha levd i to vidt forskjellige verdener... :) Ett eller annet sted henter de i alle fall sine ideer fra...

Lenke til kommentar

Jeg er litt den typen: "Ja takk begge deler"...

Jeg argumenterer utfra hvilke problemer Norge må gjennom for å innføre kommunisme. Dine løsninger er AP politikk. Beklager at jeg ikke svarer på alt, med tanke på alt du skrev. Men vi snakker forbi hverandre (og det er egentlig offtopic).

Lenke til kommentar

Altså har du i det hele-tatt peiling på hva finanskrisa i 2008 gikk ut på? Altså, bankene i USA opererte og opererer fremdeles i dag under ett helt idiotisk og selvødeleggende system (Uheldigvis for bankene, så er det loven, og det skal litt til å endre den) mye av det som skapte finanskrisa var nyrike aksjemeglere som skapte ett ustabilt økonomisk systems også i tillegg kommer disse forsikringselskapene og finner opp nye forsikringer som er UTROLIG skummelt for dem selv eller UTROLIG pengegenererende om alt går etter planen. Og det er ikke selgeren av lånene i USA som skal advare Norge mot at det er utrolig skummelt å investere i noe slik, det er Norges rådgivere som skal komme frem til den konklusjonen selv. Finanskrisen var forutsett av utrolig mange dyktige økonomer og flere av de dyktige i Norge mener at det vi drev med på den tiden var helt latterlig og dømt til å feile.

Spar deg. En selger er pliktig til å opplyse vesentlige momenter, det være seg i amerikansk lovgivning og norsk. Et vesentlig moment er å påpeke at lånene egentlig var råtne og ikke AAA eller AA+ som investeringsgrad, og at disse investeringsgradene ikke var basert på korrekte regnskap.

Og nei. Finanskrisen var ikke forutsatt av mange økonomer. De aller fleste, t.o.m rett før aug/sep 2008 predikerte at det skulle gå enda høyere opp i himmelen.

Lenke til kommentar

BTW, om de hadde investert i aksjemarkedet i USA fremfor lån osv.. ville disse pengene vært tilbake idag, men groteskt mye av det er tapt pga de ikke investerte i det =)

Også i det atom-kraftverket i Japan eide vi store deler av, jeg vil ikke påstå at akkurat det var en dårlig investering, bare veldig uheldig.

Her har man tydeligvis "satset på feil hest" ... Hvis du leser mine meninger i denne posten, så får du se hva jeg mener om saken.

Du kan tenke på staten som en stor person, denne personen er alle landets innbyggere. Denne personen kan kjøpe opp og gjøre seg styrtrik, og ta vare på alle sine lemmer (samfunnsmedlemmer) ... Tenk på denne personen som trenger mat, klær, drikke, tak over hodet og så videre, og som jobber for sin egen velferd. Det er det jeg legger i velferdsstat. Staten burde være et hjelpemiddel for å gjøre livet godt for alle samfunnsmedlemmer, og ikke bare en liten elite.

Kapitalisme er elite-tenkning, det er vestkanten tenkning... Det motsatte er "for folk flest"! FrP er ikke fremskrittspartiet: Det er "tilbakestegspartiet"... Man ønsker det samme politiske systemet som var i europa for flere hundre år siden der kongen og adelen bestemte og eide alt, og hvor man hadde leilendinger og så videre... De aller fleste i samfunnet burde engasjere seg i politikk og det å forme samfunnet til det bedre. Så burde man også gjennomtenke alt man skal foreta seg. Terra-skandalen var et feiltrinn, men se så mye man ellers har fått til!

Altså, det du skriver her har ingenting med innlegget mitt å gjøre. Uansett så støtter jeg ikke FrP for å være kapitalistisk, jeg er enig i at ett kapitalistisk system fører til en elite, men nå er ikke FrP kapitalistisk, de er sosialister, bare mye mildere en AP, de har en balanse mellom privat og stat, jo AP har også litt balanse men ikke like mye som FrP, fakta er at vi ikke har noen store kapitalistiske partier i Norge, vi er alle sosialister. Jeg støtter FrP fordi de vil endre skattesystemet, og hvis du leser litt er det ikke så sinnssykt drastisk alle skal ha det til, de er for strengere straffer (som jo vi alle vet vi trenger etter denne perioden), de har skjønt at Norge vil kollapse hvis vi fortsetter og ta inn samme mengde innvandrere jo gjør i dag, de mener vi må ta vare på de som allerede er her og tenke på de først før vi begynner og overbelaste oss selv. Jeg er ingen rasist fordi jeg vil sende hjem kriminelle innvandrer og roe ned inntaket av de, jeg er bare en realist. Jeg bodde forresten men en muslimsk familie i USA (av 100% fri vilje) når jeg var utvekslingstudent der i ett år.

Spar deg. En selger er pliktig til å opplyse vesentlige momenter, det være seg i amerikansk lovgivning og norsk. Et vesentlig moment er å påpeke at lånene egentlig var råtne og ikke AAA eller AA+ som investeringsgrad, og at disse investeringsgradene ikke var basert på korrekte regnskap.

Og nei. Finanskrisen var ikke forutsatt av mange økonomer. De aller fleste, t.o.m rett før aug/sep 2008 predikerte at det skulle gå enda høyere opp i himmelen.

En selger opplyser info basert på tidligere år, de "forutser" de fremtidige basert på de eldre årene uavhengig av andre samfunnsfaktorer. Og jo finanskrisen var forutsett av mange, som i hundrevis ikke halve finansverden liksom. Selv om det er en liten del av hele kaka, er de jo mange, og det var så og si kun de med en god og lang port folio, og ja de nyrike aksjemeglere trodde det ville skyte i været, men nå har du jo allerede hørt min mening om de.

Lenke til kommentar

Jeg er litt den typen: "Ja takk begge deler"...

Jeg argumenterer utfra hvilke problemer Norge må gjennom for å innføre kommunisme. Dine løsninger er AP politikk. Beklager at jeg ikke svarer på alt, med tanke på alt du skrev. Men vi snakker forbi hverandre (og det er egentlig offtopic).

Okei. :)

Men det er lov å eksperimentere med tanker. Kunne vært artig å fått høre hvordan løsningene til de som virkelig er kommunister ville vært.

Det viktigste tror jeg, er å ha evnen til å forestille seg noe storartet for å i det hele tatt få det til! Man må tenke stort, og man må tenke smått, og man må filosofere seg frem til gode løsninger. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men jeg mener at staten burde bygge hoteller, flyplasser, bilfabrikker og så videre, og bruke overskuddet de tjener på disse på sykehus og så videre...

Da er du ihvertfall mer sosialist enn meg.

De kunne også ha startet matvarekjeder som var konkurransedyktige i det private markedet, og brukt overskuddet til å berike folket... og så videre.

Jeg tviler på at de hadde kunnet konkurrere med private matvarkjeder.

Hvorfor tar du din egen tråd så til de grader off topic? Om FrP kan styre Norge er jo diskutert her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1361904

Du devaluerer din egen tråd med å diskutere hummer og kanari. Du skulle tatt deg en tur ut på den norske landsbygda :dribble: , lært deg nynorsk :tease: og å sette pris på dialekter med nynorsk i :ph34r: , så hadde du nok fått bedre bakkekontakt med den småkapitalistiske grasrota i Norge :thumbup: .

Skjønner ikke hvorfor du går etter FrP, når AP har sløst bort GROTESKT MYE av oljefondet på IDIOTISKE investeringer, og hva ga det oss? INGENTING! Hvis de faktisk hadde sløst det bort ved å bygge veier hadde det kanskje vært litt bedre.

Vennligst fortsett den diskusjonen i ovennevnte tråd.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Man må aktivt være kreativ... Forestill deg linux operativsystemet som kommunistisk, mens Windows som kapitalistisk... Dersom disse hadde samarbeidet ville vi fått et svin-aktig bra operativsystem! Folk kunne tatt det beste i begge to, og lagd et helt fantastisk operativsystem. Det går ikke an nå, på grunn av kommersielle grunner, og så videre...

Hutte tu, nå bør du endre nicket ditt til filosofen ute på viddene. :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...