Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest store deler av manifestet har følgende blitt klart for meg:

Kort sagt mener Breivik at vi lider under en demografisk krigføring fra Islam sin side. Kort fortalt på et enkelt språk betyr dette at Islam har som mål ved invandring og formering å fortrenge etniske nordmenn.

Ut fra Breivik sitt ståsted kan de handlinger han har begått forsvares og han anså dem som nødvendige.

Men å fatte at han har et slikt synspunkt er veldig vanskelig og nærmest uforståelig. Det er rart å tenke at man i dag, i 2011 stiller en rase over en annen. Alle raser er like mye verdt.

Ikke rase, men religion/ideologi. ABB hadde flere venner både i ungdommen og senere som var av utenlandsk opprinnelse, mener å huske fra dagbok skriveriene som var tidligere i tråden at det blant annet var noen fra Pakistan og fra to land i Afrika?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder rettspsykiatere som har uttalt seg friskt i media, så har de jo ikke en gang truffet ABB

Det påpeker de jo også. Og de uttaler seg i media fordi media har kontaktet dem og stilt spørsmål. Dette har de da gitt generelle svar på og påpekt at de må prate med ham for å kunne si noe mer konkret.

Lenke til kommentar

Men det er ikke snakk om kjemisk dynamitt her, det er snakk om kunstgjødsel-bombe. Som ja er ganske lett.

Så hva skulle Breivik med hjemmelaget dynamitt? Eller kanskje det ikke var dynamitt han lagde og jeg er helt på villspor? Hva slags primærladning var da han da brukte for å detonere bomben?

han brukte en blanding av Nitromethane, jet fuel (slik som bli brukt i RC fly osv..) og disel. Jeg vet da faen hva det blir jeg, om det er oppskriften på kjemisk dynamitt eller hva faen det er.

Lenke til kommentar
Når det gjelder rettspsykiatere som har uttalt seg friskt i media, så har de jo ikke en gang truffet ABB

Det påpeker de jo også. Og de uttaler seg i media fordi media har kontaktet dem og stilt spørsmål. Dette har de da gitt generelle svar på og påpekt at de må prate med ham for å kunne si noe mer konkret.

Tror du det er mulig at han har fremstilt seg selv som narsissistisk? Men egentlig ikke er det?

Jeg tror det er vanskelig å si noe annet om denne mannen, men jeg tror ikke at han bare lider av denne personlighetsforstyrrelsen. Det må være noe mer også...

Jeg vil sitere Dagbladet, og ekspertenes mening om dette.

Skrøt av egen briljans, utseende, kjærester og penger

- Ekstrem narsissistisk personlighetsforstyrrelse, sier professor Svenn Torgersen om Anders Behring Breivik.

GENETISK KOMPONENT SAMT TILFELDIGHETER: Svenn Torgersen, professor i klinisk psykologi sier at alle personligheter har en genetisk komponent. I tilegg kan tilfeldigheter føre til at folk opplever alvorlig personlighetsforstyrrelse.

Anders Behring Breivik ville lese opp deler av sitt manifest foran kamera etter arrestasjonen. Det skulle føre til at Norge ville forstå noe bare han hadde forstått.

- Man skal være forsiktig med å karakterisere personligheten til en man ikke har møtt og snakket med. Men ut fra hva jeg har lest fremstår han som en person med ekstrem narsissistisk personlighetsforstyrrelse. En slik person føler seg unik, høyverdig og annerledes, en som står over alle andre. I tillegg føler de rett til å gjøre ting andre ikke har. Denne følelsen av å være berettiget er helt typisk, sier Svenn Torgersen, forsker ved Regionsenter for Barn og Ungdoms Psykiske Helse Øst og Sør (RBup) og professor i klinisk psykologi, til Dagbladet.

Utseendefiksert

I manifestet fremgår det at den massedrapssiktede er svært opptatt av utseende, trening, penger og klær. Dette bekrefter også flere ungdomsvenner overfor Dagbladet. Ifølge venner av den siktede begynte han med anabole steroider i ungdomsårene. I manifestet fra 2011 skriver han også at han bruker det.

Ifølge en barndomskompis fikk Behring Breivik utført flere plastiske operasjoner i USA for noen år siden.

- Jeg traff ham på bussen, og han var veldig fornøyd. Han hadde operert panne, nese og hake. Det var også tydelig at han var blitt operert, sier barndomskompisen.

I manifestet vedgår Behring Breivik at han synes han er for feminin. Han skylder på en kvinnestyrt oppvekst uten faren.

Han beskrives av venner som pedantisk. På 90-tallet sa han til venner at han trente han hver morgen klokken seks, før skolen.

- Forfengelighet er helt typisk for alle med sterke narsissistiske tendenser. Et viktig aspekt er selvopptatthet. Mye dreier seg om en selv, utseende kan bety fryktelig mye, sier Torgersen.

- Dekker over alle tap

I manifestet skjønnmaler Brevik sitt liv. Han skriver at han ikke avtjente verneplikt for å ta vare på sin syke mor. Kilder i Forsvarets sikkerhetsavdeling Dagbladet har snakket med, forteller at Breivik allerede ved sesjon ble luket ut av rullene som ikke tjenesteskikket. Han forklarer også at han ikke tok utdannelse fordi han ikke ville jobbe i det politisk korrekte Norge. Han skriver at han avskyr «vanlige folks banale hverdagsliv». Han forklarer mangel på sosial omgang med at han er så dedikert at det ikke er interessant for ham.

- Jo mer narsissistisk man er, desto større behov har man for å rettferdiggjøre og dekke over. En slik person tåler ikke å tape, ikke å ha lyter eller å bli kritisert. Alt må forklares bort. Sier han at han har svakheter er det med tanke på at han er så enestående at han kan innrømme svakheter. Om du er så ekstrem vil det alminnelige livet være alt for banalt. Et menneske som ser på seg selv som så enestående oppfatter det som meningsløst å gå inn i et vanlig yrke, ta en vanlig utdannelse. Man er for god for denne verden, sier Torgersen.

Skryter

I manifestet bruker Behring Breivik mye plass på å framheve seg som en vellykket fyr som hang mye på Oslos beste vestkant. Han beskriver i detalj hvor dyre leiligheter han selv og vennene hans hadde.

- Jeg pleide å bo i et av de beste og mest eksklusive områdene for ungkarer i Oslo, skriver han.

En av hans barndomsvenner sier han ønsket å bli rik. Flere venner Dagbladet har vært i kontakt med mener også at det er typisk Behring Breivik å prøve å forskjønne bildet av seg selv.

- Når det kommer til jenter, hender det at noen prøver seg på meg, særlig nå om dagen, når jeg er skikkelig veltrent og føler meg fantastisk. Men jeg prøver å unngå forhold, fordi det kan komplisere planene mine og sette hele operasjonen i fare, skriver Breivik selv.

Ingen av de kompisene Dagbladet har vært i kontakt med, kan huske at Behring Breivik noen gang har hatt kjæreste.

- Han drev alltid og fortalte om damer, men vi traff aldri noen av dem. Han har aldri hatt kjæreste, så vidt jeg kjenner til, sier en barndomsvenn til Dagbladet.

- Hevet over loven

- En ekstrem narsissist mener gjerne lover og konvensjoner er helt utmerket, men det er utenkelig at de gjelder for ham, han er hevet over reglene. En slik type ekstrem narsissisme er uhyre sjelden, sier Torgersen, som legger til at lettere former for narsissisme - god selvfølelse, sjarme og tro på seg selv - gjerne er en fordel for å klare seg i samfunnet.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Rudde93:

Hvis du ser kun på det fysiske aspektet så er det ikke spesielt vanskelig å gjøre det ABB gjorde. Du kan tenke selv, hvor vanskelig er det å drepe ett menneske? Jeg har tenkt selv når jeg står å venter på toget at jeg kunne bare dyttet personen foran meg rett før toget går forbi.

Mentalt så er det utrolig vanskelig å gjøre noe slikt. For å gi en personlig anekdote. Jeg er oppvokst på gård og har vært tett opp til slakting av griser og døde dyr og den slags. Jeg trodde jeg var person som ikke lett lot meg kue av slike ting.

Men da jeg oppdaget at en mus hadde gått i en musefelle og ikke hadde død enda og jeg bestemte meg for å gjøre slutt på lidelsene hans så greide jeg det rett og slett ikke. Altså en mus!

Jeg er ganske sikker på at det vil bli mye vanskeligere å skaffe seg kunstgjødsel nå enn før. Problemet er uansett ikke at restriksjonene i Norge er for løse, en mann med slike overbevisninger vil uansett få gjort djevelskapen på en eller annen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Breivik beskriver ulike typer kunstgjødsel i sitt manifest. Han var jo svært opptatt av å kjøpe rett type selv. Fra VG:

"Han var veldig spesifikk, og ville vite hva kunstgjødselen vi hadde inneholdt ned til den minste detalj. Det visste jeg ikke, og da ble han tydelig irritert, forklarer Aud Kristiansen."

Lenke til kommentar

Rudde93:

Hvis du ser kun på det fysiske aspektet så er det ikke spesielt vanskelig å gjøre det ABB gjorde. Du kan tenke selv, hvor vanskelig er det å drepe ett menneske? Jeg har tenkt selv når jeg står å venter på toget at jeg kunne bare dyttet personen foran meg rett før toget går forbi.

Mentalt så er det utrolig vanskelig å gjøre noe slikt. For å gi en personlig anekdote. Jeg er oppvokst på gård og har vært tett opp til slakting av griser og døde dyr og den slags. Jeg trodde jeg var person som ikke lett lot meg kue av slike ting.

Men da jeg oppdaget at en mus hadde gått i en musefelle og ikke hadde død enda og jeg bestemte meg for å gjøre slutt på lidelsene hans så greide jeg det rett og slett ikke. Altså en mus!

Jeg er ganske sikker på at det vil bli mye vanskeligere å skaffe seg kunstgjødsel nå enn før. Problemet er uansett ikke at restriksjonene i Norge er for løse, en mann med slike overbevisninger vil uansett få gjort djevelskapen på en eller annen måte.

Det er sant som du sier, men når du allerede er syk i hue og ikke har denne blokaden vi mennesker har fått, så er det kjapt ett lettere oppdrag.

Lenke til kommentar
- Hans advokat er verken psykolog eller psykiater, og det er heller ikke jeg. Men jeg har vært en forsvarsadvokat og min mening er at dette er en tilregnelig person fordi han har vært så fokusert over så lang tid, og gjort ting så riktig at min erfaring med slike klienter tilsier at de er ganske normale, men de er skrudde i hodet, og denne personen er i tillegg total ondskapsfull, sier Kristiansen.

Kilde: http://www.nettavise...icle3198466.ece

32-åringen skriver at han ønsker å gå på steroider for å «undertrykke frykten» og for å «bli mer aggressiv».

På spørsmål om hva Breivik kan ha følt da han sprengte bomben i regjeringskvartalet og angrep AUF-ungdom på Utøya, svarer Pope kontant:

- Han har følt seg uovervinnelig.

- Når jeg har spurt tidligere brukere i USA er det dette svaret jeg får hele tiden. Flere beskriver en endring i personligheten hvor de føler seg usårbare og uovervinnelige. At Breivik har hatt disse følelsene i gjerningsøyeblikket er jeg ganske sikker på, forklarer Pope.

Den 3. juli 2011 skrev han:

«Legger merke til at jeg blir mer aggressiv når testosteronet har virket en stund. Siden jeg nå fortsetter med doser på 50mg vil det trolig gå over. (...) Jeg lurer på om det finnes spesialiserte aggressivitetspiller på markedet. (...) Det kunne ha gjort en til en supermann, en en-manns-hær i to timer!<3».

Noticing that the testo withdrawal is contributing to increased aggressiveness. As I'm now

continuing with 50mg it will most likely pass. I wish it would be possible to somehow manipulate

this effect to my advantage later on when it is needed. Because the state seems to very efficiently

suppress fear. I wonder if it is possible to acquire specialized "aggressiveness" pills on the market. It

would probably be extremely useful in select military operations, especially when combined with

steroids and ECA stack...! It would turn you into a superhuman one-man-army for 2 hours!<3

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er han rasist og kresen på raser. Han snakker jo om et hvit kristent Europa. De andre ikke-europeiske kristne skal leve i sine land. Han prater om at de skal komme tilbake etter borgerkrigen for å ta lave jobber som ingen andre europeiske personer gjør. Disse lever i segregerte områder ala noe apartheid-regimet som gjorde for litt siden. Det er tydelig ut fra manifestet at han ser høyt på seg selv.

De som sier han ikke er det, må lese manifestet igjen med åpne øyner. :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er han rasist og kresen på raser. Han snakker jo om et hvit kristent Europa. De andre ikke-europeiske kristne skal leve i sine land.

Det du snakker om er nasjonalisme, ikke rasisme(mest ubrukelige ordet vi har i Norge).

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det stod også beskrevet i detalj:

I chose to send the compendium as a Word file for the following reason:

1. MS Word is one of the most common and popular software formats

2. Significantly easier to edit the document compared to PDF

3. A Word file is significantly smaller than a PDF file (3,5 MB vs 8-10 MB)

4. The quality of the images are conserved a lot better than in a PDF

5. Distribution: it is easier to avoid spam filters with a file smaller than 5 MB

Since I have chosen to send the document in Word format you can easily extract all

information and the images from the Word file. I deliberately avoided locking the

document for this reason. If you want to extract the images from word you can do the

following:

1.

Simply open MS Paint (standard Windows program), copy the image from Word and paste it in Paint. You then save

the image in Paint as a jpg or any other format.

It is easy to convert the file, if desired, to a PDF file or any other format. Simply save the

Word file as a PDF file. As for extraction from a PDF file; several software programs

including newer versions of Adobe Acrobat allow conversion and extraction. Just google

the word; “PDF to Word converter” or download the following free converter software:

http://www.hellopdf.com/download.php

As for a free and powerful translator service; the google translation service offers a

powerful and relatively accurate----------------------

EDIT Copy-Paste funket dårlig fra PDF til nettleser, så jeg måtte manuellt endre formateringen litt for å få det mest mulig likt som i PDF-filen jeg lastet ned.

PDF-filen jeg fant på nettet er forresten på 7,7 megabytes.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

TV2 har i dag fått vite via en organisasjon som overvåker høyreradikale grupper at ABB har vært aktiv i et svensk nettsamfunn for høyreradikale. De har der drevet å diskutert gjødselsbomber, hvordan de kan brukes for å dra ned store bygninger med mer. Han har brukt enda et nick der men tekstene er de samme som han har brukt i boken. Og han var langt fra alene om de tankene der. :ermm:

edit: Link, http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/-breivik-var-paa-nettsteder-der-kunstgjoedselbomber-ble-diskutert-3547957.html

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Så lenge de er påpasselige med å slenge på et "på generelt grunnlag", så er de etter egen logikk på trygg grunn.

Jeg forstår godt at han vil ha oppnevnt utenlandske medisinsk-sakkyndige, fremfor norske.

De har slik jeg ser det, vært utrolig dømmende, leflet med media, osv. og "sagt det alle ønsker å høre". Kort sagt vil jeg nesten si "håndlangere for systemet"

De (yrkesgruppa rettpsykiatere) har i allefall gitt meg et dårlig inntrykk av hvordan de tenker eller står for.

Lenke til kommentar

De er sikkert både kompetente og profesjonelle.

Grunnen til at de kun uttaler seg på generellt grunnlag er fordi de ikke har møtt personen de uttaler seg om, og derfor kun kan analysere den begrensede infoen som står på trykk i VG.

Hvis du mener de burde stille en diagnose utifra VGs omtale, burde du innse at det ville være svært uprofessjonellt.

Lenke til kommentar

EDIT Copy-Paste funket dårlig fra PDF til nettleser, så jeg måtte manuellt endre formateringen litt for å få det mest mulig likt som i PDF-filen jeg lastet ned.

PDF-filen jeg fant på nettet er forresten på 7,7 megabytes.

Hvis du hadde lest litt rundt helt i begynnelsen så står det nevnt forskjellige programmer du kan få tak i gratis som er lette å bruke, hvis du ikke får det til, ganske brukervennlig sånn sett :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...