Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Og det å tilegne seg de nødvendige kjemikaliene uten å vekke mistanke hos etterretningstjenesten, er som ABB selv demonstrerte i manifestet, en prosess som krever meget høy kreativ intelligens.

Det er vel det som kan kalles et sirkelbevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva du vil ha ut av dette, men jeg orker ikke gjøre noe annet enn å svare normalt.

Svarer jeg unormalt får du si hvordan.

DLF - Det Liberale Folkeparti.

Det er nytt for meg.

1. For det første, eksisterer det partiet fortsatt?
  2. Jeg definerer det selv som til venstre for Høyre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_Liberale_Folkepartiet_(1992%E2%80%93)

Det ble startet på nytt i 1992. Da ble det radikalisert endel.

Jeg reagerte på " :roll: " og trodde du spøkte siden de fleste her på Samfunn og politikk vet hva DLF er. Beklager.

Lenke til kommentar

har dere ikke gitt dere med intelligensspørsmålet enda? Breivik har en høy IQ. Hitler hadde antageligvis også det, men det unnlater han ikke fra å være en "gal" massemorder.

Det medfører høy grad av riktighet!

Det finnes og mange eksempler på seriemordere som over lang tid har lekt katt og mus med politiet og vært særs intelligente (noe som er et kjent trekk hos psykopater), og det unnlater heller ikke dem fra å være "crazy" i allmennhetens forstand

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tror det blir vanskeligere å motbevise at det finnes like syke mennesker som den siktede, enn å sannsynliggjøre det...

Kanskje derfor regjerningen har satt ned en 22 juli gruppe som skal granske omstendighetene rundt det som skjedde. Viktige spørsmål blir sikkert

1. Hvordan kunne Breivik utvikle seg slike han gjorde i Norge?
  2. Hva gikk galt?
  3. Hvordan skal vi arbeide for at det ikke skjer igjen?
  4. God nok overvåkning.
  5. God nok respons på hendelsen.

Det er alltid lett å være etterpåklok. I respekt for de døde og for ikke å bli navlebeskuende mener jeg selv at det bør sitte utlendinger i den gruppen.

Det vil helt sikkert komme opp, så jeg lanserer det nå (snart en uke etter hendelsen).

1. Hvilken beredskap har vi i dette landet?
  2. Kunne vi ikke satt inn militærhelikoptre tidligere?
  3. Hvor mye skal til for å sette inn militærhelikoptre?
  4. Hvor naiv er man overfor andre ekstremister enn muslimske?

Dette er regjeringens og ikke politiets og redningstjenestens ansvar. De gjorde sikkert så godt de kunne med de ressursene de hadde.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg bare er mer praktisk anlagt og har bedre sans for logistikk enn dere, men jeg mener oppriktig at denne operasjonen ikke er veldig avansert.

Hva du legger i "avansert" er noe jeg trolig aldri kommer til å fatte. Men du har kanskje et poeng.

Fra manifestet:

If I had known then, what I know today, by following this guide, I would have managed to

complete the operation within 30 days instead of using almost 80 days. By following my guide,

anyone can create the foundation for a spectacular operation with only 1 person in less than a

month even if adding 2 "resting" days!:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

har dere ikke gitt dere med intelligensspørsmålet enda? Breivik har en høy IQ. Hitler hadde antageligvis også det, men det unnlater han ikke fra å være en "gal" massemorder.

Kunsten (et aspekt ved IQ etter min mening) hans var da svært så middelmådig.

Han var god på massesuggesjon. Trenger man være så intelligent for å få med seg massen etter en forugående svært alvorlig økonomisk og sosial krise. Han begynte med å skape arbeidsplasser og bygge ut tysk infrastruktur. Hadde han holdt seg til det hadde han sikkert gått inn i historien som en som fikk Tyskland på fote og ikke en som la det og andre land i ruiner i et stormannsgalt prosjekt.

La heller ekspertene få fastslå hans intelligens om det blir vurdert som viktig. Jeg tviler på det.

Lenke til kommentar

Tror det blir vanskeligere å motbevise at det finnes like syke mennesker som den siktede, enn å sannsynliggjøre det...

Kanskje derfor regjerningen har satt ned en 22 juli gruppe som skal granske omstendighetene rundt det som skjedde. Viktige spørsmål blir sikkert

1. Hvordan kunne Breivik utvikle seg slike han gjorde i Norge?
  2. Hva gikk galt?
  3. Hvordan skal vi arbeide for at det ikke skjer igjen?
  4. God nok overvåkning.
  5. God nok respons på hendelsen.

Det er alltid lett å være etterpåklok. I respekt for de døde og for ikke å bli navlebeskuende mener jeg selv at det bør sitte utlendinger i den gruppen.

Det vil helt sikkert homme opp, så jeg lanserer det nå (snart en uke etter hendelsen).

1. Hvilken beredskap har vi i dette landet?
  2. Kunne vi ikke satt inn militørhelikoptre tidligere?
  3. Hvor naiv er man overfor andre ekstremister enn muslimske?

Dette er regjeringesn og ikke politiets og redningstjenestens ansvar. De gjorde sikkert så godt de kunne med de ressursene de hadde.

Enig, jeg og tror det gjore så godt de kunne utifra ressursene de hadde. Politikerene må ta sitt ansvar for hvorfor politiet og beredsskapstroppen har de ressursene de har. Det å ha et åpent samfunn har desverre sin pris, noe vi som nasjon har betalt uendelig mye for nå. Men er selvfølgeig ingen garanti for at en politistat hadde klart å fange opp Breivik.. for å ha et åpent samfunn, avhenger det av at vi ikke har mange ABBere som står klar til å gjøre det samme.. og jeg håper inderlig ikke at det er tilfelle... men politikerne gjør rett i å sette ned en kommisjon. Et åpent samfunn må også være preget av realisme og forståelse for at folk vil utnytte det åpne samfunnet vi har, og slik vil det alltid være

Lenke til kommentar

Men ytterst til venstre og ytterst til høyre er akkurat like galt...

Begrunn gjerne det meget grundig med egne ord helst. Du startet denne tråden så du bør ikke ta lett på den oppgaven.

Oisann... Det jeg mente var bare at uansett hva man overdriver så blir det like galt...

Hva mener du foresten med: "Du startet denne tråden, så du bør ikke ta så lett på den oppgaven?"

Dette blir vel også offtopic?

Vel. Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan, og ta med Breivik inn i dette, slik at det ikke sporer av..

Breivik er Høyreekstrem. Han har nå prestert å utløse en enorm katastrofe på grunn av det politiske synet han hadde... De fleste høyreekstreme gruppene har ekstreme meninger om muslimer som faller på sin egen urimelighet. Det er en svært kynisk ideologi, eller tankeretning om du vil...

Venstreekstremisme. Går ut på å bruke liknende måter å løse problemene på, men vil ha en annen verdensorden enn høyreekstreme... Hos de venstreekstreme er eliten fienden, der er de rikeste borgerne, fienden, og venstreekstreme, kan finne på å drepe disse for å kunne få til total likhet blant samfunnsmedlemmene....

Begge disse ideologiene er ikke bra for samfunnet, og det sier seg selv. Bare demokratiske partier som er åpne for dialog og gradvis utvikling av samfunnet til det bedre er det vi trenger.

Håper dette var forklaring god nok. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Der er ikke noe venstreradikalt revolusjonært parti i Norge lengre. Nazistiske partier er fortsatt forbudt så vidt jeg vet? Selv AKP ml med et revolusjonært program var ikke forbudt i Norge.

Sier det deg noe?

Lenke til kommentar

Leste i dagens Finansavisen at kostnader knyttet til etterforskning og rettsak sannsynligvis vil havne på flere hundre millioner. Så har man erstatninger til terrorofre, materielle skader, hjelpearbeid, etc. Skal jammen med ikke forundre meg om Breviks herjinger vil komme på flere milliarder kroner i utgifter for den norske stat. Godt vi er et rikt land.

http://www.nrk.no/ny...norge/1.7728345

Tenk at bare én mann har fått til alt dette. Det er jo rett og slett skremmende! ermm.gif

Og tenk bare på hva slags ting vi kunne brukt disse pengene på, for å hjelpe folk...

Lenke til kommentar

Men ytterst til venstre og ytterst til høyre er akkurat like galt...

Begrunn gjerne det meget grundig med egne ord helst. Du startet denne tråden så du bør ikke ta lett på den oppgaven.

Oisann... Det jeg mente var bare at uansett hva man overdriver så blir det like galt...

Hva mener du foresten med: "Du startet denne tråden, så du bør ikke ta så lett på den oppgaven?"

Dette blir vel også offtopic?

Vel. Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan, og ta med Breivik inn i dette, slik at det ikke sporer av..

Breivik er Høyreekstrem. Han har nå prestert å utløse en enorm katastrofe på grunn av det politiske synet han hadde... De fleste høyreekstreme gruppene har ekstreme meninger om muslimer som faller på sin egen urimelighet. Det er en svært kynisk ideologi, eller tankeretning om du vil...

Venstreekstremisme. Går ut på å bruke liknende måter å løse problemene på, men vil ha en annen verdensorden enn høyreekstreme... Hos de venstreekstreme er eliten fienden, der er de rikeste borgerne, fienden, og venstreekstreme, kan finne på å drepe disse for å kunne få til total likhet blant samfunnsmedlemmene....

Begge disse ideologiene er ikke bra for samfunnet, og det sier seg selv. Bare demokratiske partier som er åpne for dialog og gradvis utvikling av samfunnet til det bedre er det vi trenger.

Håper dette var forklaring god nok. :)

Ekstrimisme vil uavhengig av retning, alltid være en trussel for samfunnet. Høyre ekstrimisme vil ha større betydning innunder dette, i et samfunn som er venstre orientert, og motsatt.

Hadde FRP styrt landet med sin politikk, skal man ikke se bort i fra at mer venstre ekstrimistiske miljøer hadde vokst frem, samt vært villig til å bruke vold for å fremme sin sak

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og tenk bare på hva slags ting vi kunne brukt disse pengene på, for å hjelpe folk...

Han kan jo gi ut manifestet som en bok så han kan betale tilbake noe av det han skylder. Det er sikkert noe som vil kjøpe den eller en ny bok av ham.

Ja jeg kan være kynisk når dere tirrer meg for mye. :roll:

Lenke til kommentar

Der er ikke noe venstreradikalt revolusjonært parti i Norge lengre.

Jeg vet det. Jeg snakket på generell basis. For langt til venstre og for langt til høyre er like galt. Etter min mening...

Nazistiske partier er fortsatt forbudt så vidt jeg vet?

Vet ikke. Men det går ikke an å lage et nazistisk parti i norge, som kan stille til valg og sånt..hehe..

Det ville jo vært helt ........ finner ikke ord på det......

Selv AKP ml med et revolusjonært program var ikke forbudt i Norge.

Sier det deg noe?

Ja. Det eksisterer ikke lenger. Man har dannet partiet Rødt, og det er det ytterste venstre partiet i Norge. De ønsker en fredelig demokratisk prosess som har som mål å endre samfunnet over tid, istedet for en revolusjon som skjer over natten. Om jeg har forstått det riktig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste i dagens Finansavisen at kostnader knyttet til etterforskning og rettsak sannsynligvis vil havne på flere hundre millioner. Så har man erstatninger til terrorofre, materielle skader, hjelpearbeid, etc. Skal jammen med ikke forundre meg om Breviks herjinger vil komme på flere milliarder kroner i utgifter for den norske stat. Godt vi er et rikt land.

http://www.nrk.no/ny...norge/1.7728345

Tenk at bare én mann har fått til alt dette. Det er jo rett og slett skremmende! ermm.gif

Om det er noen trøst vil dette bedre arbeidsledigheten (politiet skulle bla. nå ansette 100 betjenter til) og øke velferden, da denne er høyt korrelert med arbeidsledighet. Kanskje de utvider beredskapstroppen og? :) Dette er bare en kuriøsitet, men det viser bare hvor enrorme ringvirkninger disse hendelsene vil ha for det norske samfunnet, på alle slags mulige måter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Det eksisterer ikke lenger. Man har dannet partiet Rødt, og det er det ytterste venstre partiet i Norge. De ønsker en fredelig demokratisk prosess som har som mål å endre samfunnet over tid, istedet for en revolusjon som skjer over natten. Om jeg har forstått det riktig?

Norges kommunistiske parti finnes fortsatt og jeg er ganske sikker på at de er til venstre for Rødt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Communist_Party_of_Norway

Lenke til kommentar

Hvordan kan vi forebygge/beskytte oss mot typer som ABB?

Økt bevissthet ovenfor ungdom som retter seg mot høyreekstremisme(og andre "ekstreme" retninger) mener jeg er noe vi bør fokusere på. Vi trenger mer kunnskap for å tidlig føre "avik- ungdom" på rett spor. I media hører vi om personer som forteller om en innesluttet ABB. Samtidig virker det som han ikke akkurat hadde en kjernefamilie. Jeg mener at vi bør ressurser til mental helse, dermed ha et eventuelt støtteapparat(med kvalifiserte fagfolk) som kan plukke opp typer som ABB. I tillegg må folk flest våkne opp. Bekymringer hjelper ikke, men handling!

Jeg tror dessverre at kampen så å si var tapt når ABB gikk så langt som å lage en terrorplan i 2002.

Hva mener dere?

Endret av urmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde FRP styrt landet med sin politikk, skal man ikke se bort i fra at mer venstre ekstrimistiske miljøer hadde vokst frem, samt vært villig til å bruke vold for å fremme sin sak

Ikke usannsynlig det. FrP er en relativt ny ikke ubetydelig svale i den norske politiske sommeren. Jeg har skrevet avisinnlegg mot dem siden jeg var 20 år og vil fortsette med det 43 år senere. De skal endre seg radikalt om jeg personlig skal kunne svelge deres økonomiske, kristne symbol, kultur politikk etc.

Muligens passer multikultur og internasjonalisme Ola nordmann bedre enn navlebeskuende nasjonalisme om han får kniven på strupen. Heldigvis er det bare teori foreløpig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vet det. Jeg snakket på generell basis. For langt til venstre og for langt til høyre er like galt. Etter min mening...

Får jeg kniven på strupen ville jeg nok valgt knallrødt fremfor brunt eller sort, ja endog fremfor lysebrunt.

Er man fargeblind, er komplmentærfargen til rødt grønn.

Lenke til kommentar

Norges kommunistiske parti finnes fortsatt og jeg er ganske sikker på at de er til venstre for Rødt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Communist_Party_of_Norway

Okei. Aha. Nå ser jeg det.

Var en gang jeg skulle besøke den siden, og da stod det at partiet hadde gått sammen med partiet rødt. Hvis jeg ikke husker helt ravende feil. Så da må de ha skilt lag igjen, på grunn av indre stridigheter. Ikke alltid lett vet du.... :p

Dette partiet skriver:

Voldelig terror mot demokratiet har alltid kommet fra høyre. Det er nå på tide at det blir satt en aktiv stopper for demagogien mot sosialister og kommunister, som står for fred og samarbeid mellom alle grupper, det samme som

Er dette riktig forresten? Voldelig terror har da også kommet fra venstre? hehe... Tror de burde tenke seg litt mer om, når de skal skrive noe sånt. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...