Yavel Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Det er mulig jeg bare er mer praktisk anlagt og har bedre sans for logistikk enn dere, men jeg mener oppriktig at denne operasjonen ikke er veldig avansert. Hva er det som er så enkelt da? Alt er vel egentlig lett når man kan det så det vanskelige var vel egentlig å finne oppskriftene og komponere det til en stor plan også gjennomføre den. Mange hadde sikkert fått til det(ikke så bra som ABB) men han måtte gjemme seg hele tiden og passe på slik at ingen fikk mistanker hele tiden så det tyder veldig klart på at han har egenskaper som ekstrem viljestyrke stødighet og utrolig selvdisiplinert. Hvordan han har kommet i kontakt med mafia for å få tak i våpen og hvordan han har operert med å skaffe hver eneste lille detalj uten å vekke oppsikt kan vel ikke ha vært så veldig lett. Han har i hvertfall gjort et svært grundig arbeid som burde respekteres og ikke forkastes hvis man ser bort fra destruksjonene som det førte til. De fleste har vel prøvd å gjemme seg selv eller gjenstander og sett hvor lett det er å bli avslørt og kjent på frykten for å bli avslørt? trenger nødvendigvis ikke å være noe kriminelt da. Hva er så vanskelig? Kunstgjødselbombe er veldig basis kjemi og da fyller du bare på, parkerer en bil, har en remote trigger, f.eks. telefon. Du dra på en øy med unger kommer gjennom sikkerhetsvakten fordi du ser ut som en purk og plaffer løs (seff trenger du skytetrening) Må si meg enig med deg, blir galt å kalle han smart! Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Det er mulig jeg bare er mer praktisk anlagt og har bedre sans for logistikk enn dere, men jeg mener oppriktig at denne operasjonen ikke er veldig avansert. Hva er det som er så enkelt da? Alt er vel egentlig lett når man kan det så det vanskelige var vel egentlig å finne oppskriftene og komponere det til en stor plan også gjennomføre den. Mange hadde sikkert fått til det(ikke så bra som ABB) men han måtte gjemme seg hele tiden og passe på slik at ingen fikk mistanker hele tiden så det tyder veldig klart på at han har egenskaper som ekstrem viljestyrke stødighet og utrolig selvdisiplinert. Hvordan han har kommet i kontakt med mafia for å få tak i våpen og hvordan han har operert med å skaffe hver eneste lille detalj uten å vekke oppsikt kan vel ikke ha vært så veldig lett. Han har i hvertfall gjort et svært grundig arbeid som burde respekteres og ikke forkastes hvis man ser bort fra destruksjonene som det førte til. De fleste har vel prøvd å gjemme seg selv eller gjenstander og sett hvor lett det er å bli avslørt og kjent på frykten for å bli avslørt? trenger nødvendigvis ikke å være noe kriminelt da. Hva er så vanskelig? Kunstgjødselbombe er veldig basis kjemi og da fyller du bare på, parkerer en bil, har en remote trigger, f.eks. telefon. Du dra på en øy med unger kommer gjennom sikkerhetsvakten fordi du ser ut som en purk og plaffer løs (seff trenger du skytetrening) Hvis det hadde vært deg så hadde du ikke fått til noen ting.. du hadde blitt paralysert av redsel. Og du som tydeligvis vet hvordan man lager gjødselbomber og vet hvordan man detonerer bomba med en mobiltelefon og vet at det var så enkelt? Hvorfor gjør du det? Det at gjødselbomber er veldig basis kjemi forteller jo ingenting men det er vel lett for deg.. du som kan det så du kan si at det som ABB gjorde var enkelt. Fått med deg at han brukte at han brukte ca 2,5 millioner kroner på prosjektet? Hvordan skal man forklare det hvis det blir spørsmål? Veit han er vestkantgutt men det er fortsatt utrolig mye penger og hvordan har han fått de pengene da han jobbet på fulltid med prosjektet i minst 4 år? Og før der igjen så brukte han tiden på skole og engasjere seg politisk så han kan ikke ha tjent så mye penger selv. Han kunne heller ikke stifte familie for å ikke bli oppdaga så han fikk vennene sine til å tro at han ikke var hetero. Det er slike ting som er det vanskeligste siden gjødselbombe er så lett. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Må si meg enig med deg, blir galt å kalle han smart! Han er vel smart nok til å få deg til å tro at han ikke er det. Hvis jeg var i super smart så ville jeg prøve å holde det litt skjult.. ellers så vet jeg at hvis man er smart og kommer med en god del smarte påstander så har jo de som er litt mindre smarte problemer med å forstå det. Det finnes jo flere eksempler på det hvis man ser litt på historie og hvis man har litt livserfaring. Tenkt litt på det? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Hva er så vanskelig? Kunstgjødselbombe er veldig basis kjemi og da fyller du bare på, parkerer en bil, har en remote trigger, f.eks. telefon. Du dra på en øy med unger kommer gjennom sikkerhetsvakten fordi du ser ut som en purk og plaffer løs (seff trenger du skytetrening) Mange har kommentert at å lage bomba er ganske enkelt. Kvifor framgår det då av manifestet at det tok ganske lang tid og var snakk om nøyaktig blanding av forskjellige kjemikalier? Ut frå dagboka ser det ikkje like lett ut som enkelte påstår. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Slutt å kall denne mannen "svært intelligent". Vi har absolutt ingen bevis for at han er noe mer enn gjennomsnittlig intelligent. Eller tror virkelig folk at det han har gjort er så utrolig vanskelig? Jeg er helt overbevist om at de aller fleste kunne gjennomført en slik operasjon dersom de faktisk var forvirret nok til å ønske det. Store deler av manifestet hans er jo bare kopiert og limt inn fra andre. Jeg bøyer meg i støvet for hvordan hans "ekstreme intelligens" har gjort han i stand til å bedrive plagiat. Wow, virkelig.. Hvorfor henger du deg opp i dette i det hele tatt? Dette blir for ynkelig. At han omtales som intelligent er ikke bare "tatt ut av løse lufta". Fyren er åpenbart meget smart, hvorfor bruke tid på å etablere tvil om dette? Hvordan definerer du "meget smart", og hvordan vil du bevise at han er noe mer en gjennomsnittlig smart? Grunnen til at jeg henger meg opp i det er at denne mannen ikke fortjener urettmessig skryt. Han er vel-formulert, og har klart å planlegge rimelig bra. Han har hatt svært god tid på seg. Han har kopiert mesteparten av manifestet av en annen fyr. Manifestet er altså hovedsakelig skrevet av en fyr med en høy intelligens, (Kaczynski kom inn på Harvard som 16-åring og tok en doktorgrad i matematikk ved Universitetet i Michigan. Han ble professor i matematikk i ung alder, og arbeidet som professor på Berkeley.) . Men dette forteller ikke så alt for mye om Breivik... Annet enn at Breivik forstår det engelske språket, og forstår seg på andre forstyrrete mennesker i verden. Han har ekstremt mye vrangforestillinger... Han har begått et av historiens mest grusomme massedrap... Og han har sikkret seg selv fengsel, det vil si: Frihetsberøvelse, for resten av livet sitt... Da kan han umulig kalles "meget smart".. Mannen har hatt 9 år på seg til å planlegge hver eneste detalj. Blir folk virkelig imponert av dette? Det er latterlig banalt hvis du bare har tid og interesse nok. Han har bare komponert sitt eget lille oppdrag basert på hva mange andre har gjort før han. Basert på hva jeg har sett så langt, så er det et hån mot menneskeheten og kalle denne mannen noe annet enn gjennomsnittlig intelligent. Jeg kan ikke bli mer enig! Har man 9 år på å planlegge ondskap, så klarer man, dersom man har en gjennomsnittlig intelligens, pluss en svært ensporet / ensrettet mørk tankegang; å gjennomføre noe slikt om man vil ... Det er ikke smart å gjøre det, men det krever et visst intelligens nivå for å mekke ei bombe som er så mektig... Men selvsagt er det jo vanskelig å si... For å være ærlig så forstår jeg ikke dette ... jeg er rett og slett for dum til å forstå hvordan en som tilsynelatende forstår hvordan man kan lage ei bombe, og så videre, ikke har kunnskaper om "fiendens" ideologi (for eksempel at han forstår marxismen ønsker et statsløst samfunn, der hvor folk er styrt av muslimer) Endret 27. juli 2011 av turbonello Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Det er mulig jeg bare er mer praktisk anlagt og har bedre sans for logistikk enn dere, men jeg mener oppriktig at denne operasjonen ikke er veldig avansert. Hva er det som er så enkelt da? Alt er vel egentlig lett når man kan det så det vanskelige var vel egentlig å finne oppskriftene og komponere det til en stor plan også gjennomføre den. Mange hadde sikkert fått til det(ikke så bra som ABB) men han måtte gjemme seg hele tiden og passe på slik at ingen fikk mistanker hele tiden så det tyder veldig klart på at han har egenskaper som ekstrem viljestyrke stødighet og utrolig selvdisiplinert. Hvordan han har kommet i kontakt med mafia for å få tak i våpen og hvordan han har operert med å skaffe hver eneste lille detalj uten å vekke oppsikt kan vel ikke ha vært så veldig lett. Han har i hvertfall gjort et svært grundig arbeid som burde respekteres og ikke forkastes hvis man ser bort fra destruksjonene som det førte til. De fleste har vel prøvd å gjemme seg selv eller gjenstander og sett hvor lett det er å bli avslørt og kjent på frykten for å bli avslørt? trenger nødvendigvis ikke å være noe kriminelt da. Hva er så vanskelig? Kunstgjødselbombe er veldig basis kjemi og da fyller du bare på, parkerer en bil, har en remote trigger, f.eks. telefon. Du dra på en øy med unger kommer gjennom sikkerhetsvakten fordi du ser ut som en purk og plaffer løs (seff trenger du skytetrening) Hvis det hadde vært deg så hadde du ikke fått til noen ting.. du hadde blitt paralysert av redsel. Og du som tydeligvis vet hvordan man lager gjødselbomber og vet hvordan man detonerer bomba med en mobiltelefon og vet at det var så enkelt? Hvorfor gjør du det? Det at gjødselbomber er veldig basis kjemi forteller jo ingenting men det er vel lett for deg.. du som kan det så du kan si at det som ABB gjorde var enkelt. Fått med deg at han brukte at han brukte ca 2,5 millioner kroner på prosjektet? Hvordan skal man forklare det hvis det blir spørsmål? Veit han er vestkantgutt men det er fortsatt utrolig mye penger og hvordan har han fått de pengene da han jobbet på fulltid med prosjektet i minst 4 år? Og før der igjen så brukte han tiden på skole og engasjere seg politisk så han kan ikke ha tjent så mye penger selv. Han kunne heller ikke stifte familie for å ikke bli oppdaga så han fikk vennene sine til å tro at han ikke var hetero. Det er slike ting som er det vanskeligste siden gjødselbombe er så lett. Så klart jeg ikke hadde fått til en dritt, fordi jeg ikke er ute etter å drepe folk, ødelegge for samfunnet, bli hatet av samfunnet eller sitte inne i 21 år og komme ut og muligens bli drept. Men om du er ute etter alt dette og vil gjøre med litt lettere med ved å bruke steroider for å få deg selv litt mer aggressiv, så er det teknisk ikke så jævlig vanskelig. Jo gjødselbomber er lett for ALLE som vil prøve å lage det, altså, alt du trenger er litt bomull, noe til å pakke det inn i, kunstgjødsel (forskjellige merker reagerer forskjellig) og f.eks. disel som antenner, han brukte noe piss fra polen som fungerer mye bedre hvis du skal tenne det elektronisk, (BTW, det er både ulovlig og farlig å lage, ikke lag det). Altså, om du har 2.5 mill er det ikke vanskelig jeg vet ikke om hva han gjorde for å skaffe de, men om planen din er å dø i kamp, greier du sikkert å skrape sammen 2.5 mill på ulovlig vis (eller svindle banken) som 32 åring. @Zeph, tiden på bomba inkluderer jo også at han prøver seg frem for å få best eksplosjon på mist plass/vekt og en sikker antenner, altså, han har sikkert prøvd noen bomber før han lagde den, han har nok også brukt MYE forskjellig kunstgjødsel for å få den beste. Og den mest kompliserte delen i bomba blir jo en eventuell elektronisk antenner, han ville sikkert forsikre seg om at han 100% sikkert IKKE måtte gå tilbake for å fikse noe fordi det ikke smalt. Så slike løsninger tar jo litt tid, men jeg vil ikke si veldig vanskelig. Han greier jo tydeligvis å lese da han skrev en "bok" på 1500+ sider (som jeg ser på som det mest "imponerende" han har gjort i form av å være glup), så han vet sikkert hvordan han leser en tut. NVM, elektronisk anntenning, han brukt vist lunte. Endret 27. juli 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Han tror blant annet at Marx mente at sosialismen ville resultere i et "statsløst samfunn" ... Hva er det som er intelligent ved denne uttalen, for eksempel? Anders B. skrev 29. januar, 2010 kl. 09:33 Marx mente sosialismen ville resultere i et "statsløst samfunn". Det at han fortsatte tyder på at han ønsket dette. For å få et statsløst samfunn må man først bryte ned Kristendom, nasjonal identitet, nasjonale kulturer og tradisjoner, en utvikling vi er i full gang med i alle Europeiske land. Selv om Marx til en viss grad var en nasjonal-bolsjevik ønsket han fortsatt å dekonstruere nasjonal identitet og dermed legge til rette for internasjonalisme. Det blir derfor ikke feil å kalle Marx for en anti-nasjonalist eller en internasjonalist. Ordet Marxist er i 99% av alles sinn ensbetydende med internasjonalisme og ikke nasjonalisme. Nasjonalistiske kommunister eller såkalt nasjonal-bolsjevisme som politisk konsept er så og si utdødd. Kommunisme formulert av Marx er jo ment å resultere i et samfunn uten stat i tradisjonell forstand. Hvordan da? Jeg har bare lest at det skal resultere i et klasseløst samfunn. Hvor kommer dette med at samfunnet ikke skal ha noen stat inn i bildet? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Han er vel-formulert, og har klart å planlegge rimelig bra. Han har hatt svært god tid på seg. Han har kopiert mesteparten av manifestet av en annen fyr. Manifestet er altså hovedsakelig skrevet av en fyr med en høy intelligens, (Kaczynski.... Manifestet til Kaczynski utgjør en svært liten del av Breivik sitt manifest. Det er ikke hovedsaklig skrevet av Kaczynski med andre ord. Tror du at han har kopiert fra andre også? Eller tror du at det er litt fra Kaczynski og at han har skrevet resten selv? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Fått med deg at han brukte at han brukte ca 2,5 millioner kroner på prosjektet? Hvordan skal man forklare det hvis det blir spørsmål? Jeg har fått høre gjennom andre at han brukt 17 kredittkort. Jeg vet ikke om det er riktig. Er du gått konkurs med en million, er det ikke noe problem å gå på travbanen (forutsatt faste odds) om du har en million i hånden å sette alt på en 2 oddser. Alt du risiker er å gå konkurs med 2 millioner. Endret 27. juli 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 ... Frp er en magnet for slike tullinger har jeg fått ett inntrykk av ... Naturlig nok, siden det er partiet som lener seg mest mot høyresiden i Norge. Hadde du forventet at de skulle føle noen form for levelig kompromiss i å slenge helt i andre enden av skalaen og kose seg med kommunistspirer og overhyppe sosialister?! Det blir akkurat som AP og SV er magneter for "tullinger" som ikke ser potensielle konsekvenser av at alle skal få alt og at vi skal ha det så bra med oss selv med å være snillest mulig på andres bekostning. Det er sagt at én ting er sikkert om (overdreven) sosialisme — de vil gå tom for andres penger! Joda. Det er sant. Det er aldri bra dersom det blir "for mye" av noe. Man trenger en balanse... Det er jo det som er så flott med demokratiet, syntes jeg. Da får man litt av hvert, og alle får muligheten til å ytre seg. Men ytterst til venstre og ytterst til høyre er akkurat like galt... Det er et ordtak at: "Det er forskjell på å barbere seg, og det å skjære av seg hodet" ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Men ytterst til venstre og ytterst til høyre er akkurat like galt... Begrunn gjerne det meget grundig med egne ord helst. Du startet denne tråden så du bør ikke ta lett på den oppgaven. Endret 27. juli 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Prosessoren Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Det er mulig jeg bare er mer praktisk anlagt og har bedre sans for logistikk enn dere, men jeg mener oppriktig at denne operasjonen ikke er veldig avansert. Hva er det som er så enkelt da? Alt er vel egentlig lett når man kan det så det vanskelige var vel egentlig å finne oppskriftene og komponere det til en stor plan også gjennomføre den. Mange hadde sikkert fått til det(ikke så bra som ABB) men han måtte gjemme seg hele tiden og passe på slik at ingen fikk mistanker hele tiden så det tyder veldig klart på at han har egenskaper som ekstrem viljestyrke stødighet og utrolig selvdisiplinert. Hvordan han har kommet i kontakt med mafia for å få tak i våpen og hvordan han har operert med å skaffe hver eneste lille detalj uten å vekke oppsikt kan vel ikke ha vært så veldig lett. Han har i hvertfall gjort et svært grundig arbeid som burde respekteres og ikke forkastes hvis man ser bort fra destruksjonene som det førte til. De fleste har vel prøvd å gjemme seg selv eller gjenstander og sett hvor lett det er å bli avslørt og kjent på frykten for å bli avslørt? trenger nødvendigvis ikke å være noe kriminelt da. Hva er så vanskelig? Kunstgjødselbombe er veldig basis kjemi og da fyller du bare på, parkerer en bil, har en remote trigger, f.eks. telefon. Du dra på en øy med unger kommer gjennom sikkerhetsvakten fordi du ser ut som en purk og plaffer løs (seff trenger du skytetrening) Det at du mener dette er "lett" er skremmende. spesielt mtp at det skal være så "lett" å gjøre noe så alvorlig. Er det Norges åpne samfunn som må klandres for denne ugjerningen? Det var rett og slett så lett å få til, at hvem som helst kunne gjort det, bare de var litt syk i hodet? (Det fines mange tusen syke folk i dette landet, som gjør ting mot barn og unge, som er like gale) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) (Det fines mange tusen syke folk i dette landet, som gjør ting mot barn og unge, som er like gale) Begrunn gjerne det grundig med egne ord. Mener du at der er mange tusen potensielle ABBere? Selv sikringsfangene på Ila ville ikke ha ham. Noen ganger har tanken streifet meg at han ville hatt det bedre i et svensk, dansk eller engelsk fengsel om de vil ta imot han Endret 27. juli 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Men ytterst til venstre og ytterst til høyre er akkurat like galt... Som en som er ytterst til høyre(DLF) vil jeg gjerne vite hvorfor du mener dette? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Tror du at han har kopiert fra andre også? Eller tror du at det er litt fra Kaczynski og at han har skrevet resten selv? Jeg vet at han har kopiert mye fra andre, jeg sitter tross alt på manifestet. Mye(rundt halvparten) er derimot skrevet av ham selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Som en som er ytterst til høyre(DLF) vil jeg gjerne vite hvorfor du mener dette? Hva er DLF Men ytterst til venstre og ytterst til høyre er akkurat like galt... Noen av de som i og før krigen befant seg ytterst til høyre ble henrettet etter krigen. Medlemmer av de kommunistiske Pelle http://no.wikipedia.org/wiki/Pelle-gruppen og Osvald http://no.wikipedia.org/wiki/Osvald-gruppen gruppene feires omsider som helter mer en 60 år etter krigen. Endret 27. juli 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Som en som er ytterst til høyre(DLF) vil jeg gjerne vite hvorfor du mener dette? Hva er DLF Jeg vet ikke hva du vil ha ut av dette, men jeg orker ikke gjøre noe annet enn å svare normalt. DLF - Det Liberale Folkeparti. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Hva er så vanskelig? Kunstgjødselbombe er veldig basis kjemi og da fyller du bare på, parkerer en bil, har en remote trigger, f.eks. telefon. Du dra på en øy med unger kommer gjennom sikkerhetsvakten fordi du ser ut som en purk og plaffer løs (seff trenger du skytetrening LOL En 18 år gammel guttunge som har fått innføring i eksplosiver i en episode av MacGyver. Gjødselbomber er ustabile og krever grundig forståelse i hva man faktisk gjør. Det er ikke "bare" å gjøre det ene og det andre. Det er derfor du sannsynligvis hadde blåst deg selv i lufta hvis du hadde forsøkt deg på noe slikt. Og det å tilegne seg de nødvendige kjemikaliene uten å vekke mistanke hos etterretningstjenesten, er som ABB selv demonstrerte i manifestet, en prosess som krever meget høy kreativ intelligens. Endret 27. juli 2011 av dicktator 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg vet ikke hva du vil ha ut av dette, men jeg orker ikke gjøre noe annet enn å svare normalt. Svarer jeg unormalt får du si hvordan. DLF - Det Liberale Folkeparti. Det er nytt for meg. For det første, eksisterer det partiet fortsatt? Jeg definerer det selv som til venstre for Høyre. Lenke til kommentar
Prosessoren Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) (Det fines mange tusen syke folk i dette landet, som gjør ting mot barn og unge, som er like gale) Begrunn gjerne det grundig med egne ord. Mener du at der er mange tusen potensielle ABBere? Selv sikringsfangene på Ila ville ikke ha ham. Noen ganger har tanken streifet meg at han ville hatt det bedre i et svensk, dansk eller engelsk fengsel om de vil ta imot han Ikke mange tusen ABBer, han er unik, men han er ikke alene om å være syk og være villig til æ gjøre alt for å fremme sin sak, og være syk nok i hodet til å kunne finne på å myrde mange mennesker for å bli hørt, eller skape oppmerksomhet. Har selv lest historier fra gjengitt fra bla.a afrkanske flyktninger om hvordan ulike militære grupper henretter og lemlester barn og unge med et smil om munnen, fordi de mener deres tro kan rettferdiggjøre det og har ingen respekt for menneskeverd. Tror ikke man skal påstå at ABB er den sykeste i verden, og at det ikke finnes andre like syke mennesker i norge og i utlandet som er syk nok til å utføre helt horrible handliger mot menneskeheten. Tror det blir vanskeligere å motbevise at det finnes like syke mennesker som den siktede, enn å sannsynliggjøre det... Endret 27. juli 2011 av Prosessoren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå