Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?

Anbefalte innlegg

Leste i dagens Finansavisen at kostnader knyttet til etterforskning og rettsak sannsynligvis vil havne på flere hundre millioner. Så har man erstatninger til terrorofre, materielle skader, hjelpearbeid, etc. Skal jammen med ikke forundre meg om Breviks herjinger vil komme på flere milliarder kroner i utgifter for den norske stat. Godt vi er et rikt land.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7728345

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er bekymringsfullt er at det i sammenheng med ymse attentater mot politikere eller politisk struktur (worldwide) i etterkant visstnok er ganske vanlig at gjerningsmenn blir "psyk forklart"

Dette antageligvis utifra en ide om å "ta brodden" ut aksjonen/ideologi, og samtidig gi et signal om at "kun syke meennesker kan finne på noe sånt"

Blir spennende å se etterhvert hvorhen det norske rettsystemet/maktapparatet lander i det spørsmålet

Med mindre du mener at du har bedre kjennskap til forskjellige psykiatriske diagnoser enn fagfolk ser jeg ikke at du har særlig godt grunnlag for å stille spørsmålstegn til en eventuell diagnose som kan bli satt på ham. Man trenger ikke være ravende gal i den forstand mange tenker på før man kan bli karakterisert som psykisk syk, det er forskjellige grader av psykisk sykdom og det er veldig mange diagnoser av vidt forskjellig art. Det at en person får en diagnose vil ikke nødvendigvis si at man ikke er strafferettslig tilregnelig heller. Jeg har vanskelig for å se hvordan en psykisk frisk og velfungerende menneske ville klare å gjennomføre noe sånt.

For det første, jeg er "imot" at han skal erklæres sinnsyk (i allefall på det grunnlaget vi kjenner til hitil)

Men mitt hovedpoeng (hvis det var utydelig) er at det først og fremst er "Staten" som er tilbøylig å erklære slike personer sinnsyke. Husker ikke hvor jeg leste en gang i tiden, men var opptil flere "president-mordere" og andre som har gått-på politisk system, som får den sjebnen.

Lenke til kommentar

Narssisisme har fått en ny dimensjon.

Både undertegnede og andre har i denne tråden påpekt at den siktede har sterke narssisistisk trekk.

Følgende uttalelse fra Svenn Torgersen, professor i klinisk psykologi, underbygger også denne teorien:

"En ekstrem narsissist som mener lover og konvensjoner er helt utmerket, men det er utenkelig at de gjelder for ham, han er hevet over reglene. En slik type ekstrem narsissisme er uhyre sjelden, sier Torgersen, som legger til at lettere former for narsissisme - god selvfølelse, sjarme og tro på seg selv - gjerne er en fordel for å klare seg i samfunnet"

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
• Say you think you are gay and are in the process of discovering your new self and that you don’t want to talk any more about this issue. Tell them that you are ashamed of it and you don’t want to talk any more about it. Make them swear to not tell anyone! (your ego is likely to take a dent unless you are secure in your own heterosexuality, because they will actually believe you are gay. However, it’s an extremely effective strategy for stopping questions and prevent people from digging in your life when you don’t want them to.

Fra manifestet hans.

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at han vil ha oppnevnt utenlandske medisinsk-sakkyndige, fremfor norske.

De har slik jeg ser det, vært utrolig dømmende, leflet med media, osv. og "sagt det alle ønsker å høre". Kort sagt vil jeg nesten si "håndlangere for systemet"

De (yrkesgruppa rettpsykiatere) har i allefall gitt meg et dårlig inntrykk av hvordan de tenker eller står for.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at han vil ha oppnevnt utenlandske medisinsk-sakkyndige, fremfor norske.

De har slik jeg ser det, vært utrolig dømmende, leflet med media, osv. og "sagt det alle ønsker å høre". Kort sagt vil jeg nesten si "håndlangere for systemet"

De (yrkesgruppa rettpsykiatere) har i allefall gitt meg et dårlig inntrykk av hvordan de tenker eller står for.

Jeg tror nok dette også har med at han skal vise at han ikke anerkjenner det norske rettsvesen.

Det tjener jo ikke han å bli erklært gal sett utifra hans perspektiv

Lenke til kommentar

Det kan også være mulig motiv.

Når det gjelder rettspsykiatere som har uttalt seg friskt i media, så har de jo ikke en gang truffet ABB

En av de mente sågar at maximum straffene burde heves (er det hennes bord?)

Selv om jeg er imot ABB på de fleste områder, mener jeg likefullt at han skal behandles korrekt og ordentelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Som alle andre kan hun vel ytre sine verbale meninger, men det reduserer kan hende hennes troverdighet marginalt ved å blande kortene. Hvem gjør forresten ikke det?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Selv om jeg er imot ABB på de fleste områder, mener jeg likefullt at han skal behandles korrekt og ordentelig.

Høres kanskje helt rart ut, men jeg mener ikke at man kan behandle en sånn fyr på noen som helst ordinær måte... Det er bare en ting å gjøre, som jeg ser det: Sett han i full isolasjon, lås døra og kast nøkkelen! Han er en STOR fare for samfunnet. Hvis han noen gang kommer ut igjen, vill han drepe på nytt. Det står svart på hvit på engelsk i manifestet hans.

Jeg vill ikke at han skal drepe flere, kammeraten min og de 75 andre han drepte var 76 for mye!

Endret av NeBlix
Lenke til kommentar

Men hvorfor bruke bilder av kjente personer og motsatt kjønn som avatar?

Uendelig antall årsaker til det! Hvert eneste individ gjør sitt eget valg. Ingen av disse årsakene er relevant til noe som helst.

Hvorfor ber du meg forlate dette forumet, bare på grunn av mine meninger?

Jeg ber deg ikke forlate dette forumet, og hvertfall ikke på grunn av dine meninger.

Lenke til kommentar

Som alle andre kan hun vel ytre sine verbale meninger, men det reduserer kan hende hennes troverdighet marginalt ved å blande kortene.

Hun het forresten Randi Rosenqvist

Vel, jeg har levd i troen på at rettspsykiatere liksom skal være nøytrale, dvs. finne fram både negative og evt. positive trekk ved de som de skal vudere.

Når en såpass fremskutt person som den dama åpenbart er i dette fagmiljøet i Norge, tar opp økning av maximum sttaffenivå, synes jeg det er utrolig utidig og uproffesjonelt, og andre kolleger "hører" selvsagt hva hun sier (standpunkt i den aktuelle saken)

Ikke nok med det, men straffenivå kan heller ikke gis tilbakevirkene kraft, så det var overhodet ikke behov for å begynne å diskutere dette så raskt.

Hadde jeg vært i skoene til ABB ville jeg vært livredd for å møte slike "bøddler"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han tror blant annet at Marx mente at sosialismen ville resultere i et "statsløst samfunn" ...

Hva er det som er intelligent ved denne uttalen, for eksempel?

Anders B. skrev 29. januar, 2010 kl. 09:33

Marx mente sosialismen ville resultere i et "statsløst samfunn". Det at han fortsatte tyder på at han ønsket dette. For å få et statsløst samfunn må man først bryte ned Kristendom, nasjonal identitet, nasjonale kulturer og tradisjoner, en utvikling vi er i full gang med i alle Europeiske land. Selv om Marx til en viss grad var en nasjonal-bolsjevik ønsket han fortsatt å dekonstruere nasjonal identitet og dermed legge til rette for internasjonalisme. Det blir derfor ikke feil å kalle Marx for en anti-nasjonalist eller en internasjonalist.

Ordet Marxist er i 99% av alles sinn ensbetydende med internasjonalisme og ikke nasjonalisme. Nasjonalistiske kommunister eller såkalt nasjonal-bolsjevisme som politisk konsept er så og si utdødd.

Kommunisme formulert av Marx er jo ment å resultere i et samfunn uten stat i tradisjonell forstand.

Lenke til kommentar

Så det du sier Dux er at dette er noe alle kunne gjort om de var like skrudd i hodet?

Ja, så lenge man har rukket å få litt livserfaring og ikke er mindre enn gjennomsnittlig intelligent.

Å skyte folk er ikke noe nytt. Gjødselbomber er ikke noe nytt. Med dette som utgangspunkt så faller alle de "skremmende detaljene" som har sjokkert folket naturlig på plass. Selve aksjonen er i hvert fall ikke spesielt krevende på intellektet, men du trenger en del tålmodighet sammen med en god dose paranoia/forsiktighet. I mine øyne er disse tingene de mest krevende med denne operasjonen.

Det er mulig jeg bare er mer praktisk anlagt og har bedre sans for logistikk enn dere, men jeg mener oppriktig at denne operasjonen ikke er veldig avansert.

Han er relativt dyktig med språk, det skal han ha!

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Det er mulig jeg bare er mer praktisk anlagt og har bedre sans for logistikk enn dere, men jeg mener oppriktig at denne operasjonen ikke er veldig avansert.

Hva er det som er så enkelt da?

Alt er vel egentlig lett når man kan det så det vanskelige var vel egentlig å finne oppskriftene og komponere det til en stor plan også gjennomføre den. Mange hadde sikkert fått til det(ikke så bra som ABB) men han måtte gjemme seg hele tiden og passe på slik at ingen fikk mistanker hele tiden så det tyder veldig klart på at han har egenskaper som ekstrem viljestyrke stødighet og utrolig selvdisiplinert.

Hvordan han har kommet i kontakt med mafia for å få tak i våpen og hvordan han har operert med å skaffe hver eneste lille detalj uten å vekke oppsikt kan vel ikke ha vært så veldig lett.

Han har i hvertfall gjort et svært grundig arbeid som burde respekteres og ikke forkastes hvis man ser bort fra destruksjonene som det førte til.

De fleste har vel prøvd å gjemme seg selv eller gjenstander og sett hvor lett det er å bli avslørt og kjent på frykten for å bli avslørt? trenger nødvendigvis ikke å være noe kriminelt da.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så enkelt da?

Alt er vel egentlig lett når man kan det så det vanskelige var vel egentlig å finne oppskriftene og komponere det til en stor plan også gjennomføre den. Mange hadde sikkert fått til det(ikke så bra som ABB) men han måtte gjemme seg hele tiden og passe på slik at ingen fikk mistanker hele tiden så det tyder veldig klart på at han har egenskaper som ekstrem viljestyrke stødighet og utrolig selvdisiplinert.

Hvordan han har kommet i kontakt med mafia for å få tak i våpen og hvordan han har operert med å skaffe hver eneste lille detalj uten å vekke oppsikt kan vel ikke ha vært så veldig lett.

Han har i hvertfall gjort et svært grundig arbeid som burde respekteres og ikke forkastes hvis man ser bort fra destruksjonene som det førte til.

De fleste har vel prøvd å gjemme seg selv eller gjenstander og sett hvor lett det er å bli avslørt og kjent på frykten for å bli avslørt? trenger nødvendigvis ikke å være noe kriminelt da.

Hva er så vanskelig? Kunstgjødselbombe er veldig basis kjemi og da fyller du bare på, parkerer en bil, har en remote trigger, f.eks. telefon. Du dra på en øy med unger kommer gjennom sikkerhetsvakten fordi du ser ut som en purk og plaffer løs (seff trenger du skytetrening)

Lenke til kommentar

Leste i en avis at han hadde drevet mye med graffiti før, noen som vet hva signaturen hans var?

vet ikke, men han var i hvertfall med den største taggern i Oslo da han var tenåring og han ble tatt en gang.

Det er ca 20 år siden og det går sikkert an å bruke google til å søke opp store taggere fra den tiden og kombinere de du finner med ABB når du søker mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...