Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?


Anbefalte innlegg

Han sier at han har svært god greie på psykoanalyse...

Ikke overraskende med hans mangel på selvinnsikt og forståelse av virkeligheten. Egoet står nok ikke i forhold til kunnskapene.

 

Hvorfor alle disse spørsmålene om intelligens. Forandrer det virkningen av hans gjerninger om han skorer 80 eller 200 på disse testene?

 

Skjønner ikke hvorfor noen lar seg provosere av at noen påstår han har en over gjennomsnittlig høy intelligens (intelligens består som kjent av ulike former).

 

Høy intelligens trenger ikke å være et kompliment, når man misbruker det slik den siktede har gjort.

 

En "mindre intelligent" person, hadde neppe klart å gjenomføre og planlegge alt dette, samt skrive store deler av det manifestet som er offentligjort.

Endret av Prosessoren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han sier at han har svært god greie på psykoanalyse...

Ikke overraskende med hans mangel på selvinnsikt og forståelse av virkeligheten. Egoet står nok ikke i forhold til kunnskapene.

 

Hvorfor alle disse spørsmålene om intelligens. Forandrer det virkningen av hans gjerninger om han skorer 80 eller 200 på disse testene?

 

Først og fremst enig i at han har total mangel på selvinnsikt. Nå er dette en tråd som omhandler han som person. Derfor vil jeg si at det er naturlig å ta frem alle aspekter med han som person. Anders Behring Breivik hadde nok over gjennomsnittlig IQ, men hans EQ må ha vært langt under gjennomsnittet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Han er ikke mer sinnsyk enn Knut Hamsun var. Der prøvde også myndighetene seg med den bortforklaringen.

Jeg har lest litt av Hamsun. Ingen steder har han kaldblodig massakrert nærmere hundre ungdommer.

Lenke til kommentar

Noen som vet det korrekte tallet på antall drepte? Jeg husker ikke hvor jeg leste om det sist... Men har ikke rettet opp første-post...

 

www.vg.no har en tabell øverst på tiden, jeg antar til enhver tid oppdateres på bakgrunn av offentligjøring fra politiet.

 

76 drept (68 på Utøya 8 i Oslo)

66 skadet Utøya

30 skadet Oslo

Flere savnet

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Savner å høre deres synspunkter på hvorfor ABB ønsker utenlandske rettspsykiatere?

Det forenklede svaret er at han misliker rettssystemet i Norge, og mener det er gjennomsyret av marxister. En annen mulighet er at han kun ønsker å gjøre seg vanskelig.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Slutt å kall denne mannen "svært intelligent". Vi har absolutt ingen bevis for at han er noe mer enn gjennomsnittlig intelligent. Eller tror virkelig folk at det han har gjort er så utrolig vanskelig? Jeg er helt overbevist om at de aller fleste kunne gjennomført en slik operasjon dersom de faktisk var forvirret nok til å ønske det. Store deler av manifestet hans er jo bare kopiert og limt inn fra andre. Jeg bøyer meg i støvet for hvordan hans "ekstreme intelligens" har gjort han i stand til å bedrive plagiat. Wow, virkelig..

Hvorfor henger du deg opp i dette i det hele tatt? Dette blir for ynkelig. At han omtales som intelligent er ikke bare "tatt ut av løse lufta". Fyren er åpenbart meget smart, hvorfor bruke tid på å etablere tvil om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Redigert.

Hvorfor tror dere at han vil bli vurdert av utenlandske rettspsykiatere? Meget interessant spør du meg. Ser ikke helt intensjonene hans. Tror han at norske rettspsykiatere er som alle andre å ønsker han mest mulig vondt, dermed vil erklære han frisk? Merkelig krav av Breivik.

 

 

Det blir ikke aktuelt å etterfølge sier politiet.

Nei, dette forstår ikke jeg heller.

Han sier at han har stor innsikt i psykoanalyse.. Mulig han har tenkt at de vil erkjenne han frisk, slik at folket forstår at det han gjorde var et klokt valg... eller noe i den retningen...

 

Syntes denne er verd en titt:

http://elinsynnove.b...ne_vr_bror.html

Vi trenger slike innlegg som en motvekt til oss hobbypsykologer og rikssynsere.

 

Vi trenger fornuftige menn som deg også! :)

Følte meg litt utsatt en stund her fordi jeg stilte et dumt spørsmål i pollen... hehe

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skjønner ikke hvorfor noen lar seg provosere av at noen påstår han har en over gjennomsnittlig høy intelligens (intelligens består som kjent av ulike former).

Jeg er langt fra provosert, men synes det får for mye oppmerksomhet og noen ser ut til å forveksle kunnskap med intelligens.

Lenke til kommentar

Noen som vet det korrekte tallet på antall drepte? Jeg husker ikke hvor jeg leste om det sist... Men har ikke rettet opp første-post...

 

www.vg.no har en tabell øverst på tiden, jeg antar til enhver tid oppdateres på bakgrunn av offentligjøring fra politiet.

 

76 drept (68 på Utøya 8 i Oslo)

66 skadet Utøya

30 skadet Oslo

Flere savnet

 

Tragisk hvor mange som er drept.

Tragisk hele saken....

 

Takk for info!

 

Har nå oppdatert. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor noen lar seg provosere av at noen påstår han har en over gjennomsnittlig høy intelligens (intelligens består som kjent av ulike former).

Jeg er langt fra provosert, men synes det får for mye oppmerksomhet og noen ser ut til å forveksle kunnskap med intelligens.

 

Mulighet til å erhverve kunnskap har høy signifikans med IQ. Spesielt den type kunnskaper han har erhvertvet seg mht "terror håndboken". Men er enig i at dette får mye oppmerksomhet, og at noen kan virke fasinert av dette.

 

Jeg for egen del blir ihvertfall skremt av å lese hvordan han analytisk og reflekterende har forberedt seg til disse handligene. Han har drøftet, konkludert og analysert problemstillinger han ikke tidligere har forutsetninger for å kunne, på en meget profesjonll måte. Spesielt mtp at han ikke har formell kompetanse innen militære operasjoner, kjemi og annet. Kunnskap er makt, og han har til sitt ypperste misbrukt denne makten. Han er ikke det eneste eksempelet på det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, så vet ikke om det er tatt opp.

 

Men PR-kåte Anonymous skal spre falske versjoner av manifestet på nettet, i et forsøk på å begrave originalen. De er vel litt seint ute, med mindre jeg husker feil så sendte Breivik ut manifestet til 1000 epost adresser. I tillegg, så har vel hele verdens media originalutgaven.

 

Barnslig og teit.

 

Vil gjøre manifestet til latter

 

Vel, men det er en god intensjon. Syntes ikke det var så dumt jeg.. Kan jo hende at mange får falske varianter som er fylt med fornuft slik at potensielt gale mennesker ikke gjør det samme? hehe :p

....Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva mener du når du sier: "Egoet står nok ikke i forhold til kunnskapene." ?

Tenker først og fremst på YouTuybe videoen som jeg kun har sett klipp fra i nyhetene og hvordan han fremstiller seg som den som starter revoulsjonen om å redde Europa og at han er involvert i en krig. Jeg ser også mye på Cnn og en del på svensk Tv for å få en motvekt mot våre norske analyser. Svenskene er mye hardere enn oss på at det var en politisk handling. Bildene av en blond nordmann er nok ikke tilfeldige. I uniformene virker han klønete. Hvem har gitt ham "medaljene" på uniformen?

 

Som tidligere luftvern atteleri og heime vern soldat virker den fremstillingen amatørmessig for å si det mildt. En virkelig kriger ville aldri fremstilt seg selv slik. Jeg er også jeger og vant med skytevåpen.

 

Men han hadde automatvåpen og ammunisjon til å meie ned uskyldige ubevæpnede barn og ungdommer. Jeg og sikkert andre med meg har spørsmål som vil komme i tiden fremover når sorgen får lagt seg. Jeg mener det er for tidlig å formulere de spørsmålene mer presist nå.

 

Men det har med naivitet overfor visse miljøer, reaksjontiden og måten det ble gjort på å gjøre. Vil dere tvinne videre på dette vil jeg normalt ikke delta nå selv om jeg pirker bort i emnet.

 

Selv mener jeg at jo snarere vi kommer tilbake til normalt liv dess bedre. Bra at Norway Cup gjennomføres som planlagt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...