Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?


Anbefalte innlegg

Mange gjer forsøk på å finna ein forklaring bak det Breivik har gjort, ein forklaring på kva som har gjort han til den han er.

 

Han er nok fødd med ein del egenskapar som gjer han lettare mottakeleg for det enn dei fleste, men dei utløysande årsakane kan vere at han har gravd seg ned i denne politikken og diskusjonane så lenge at han har blitt heilt snøblind. Det er mange som deler hans syn på enkelte ting, men ingen andre har så langt gått til så ekstreme lengder.

 

Det at han systematisk planlegg å angripe ein AUF-leir for å kutte rekrutteringa til AP viser jo litt om kva innsikt han har. Han blir oppfatta som intelligent og veldig analytisk, men oppi alle studiene og dyrkinga av hans meiningar har han mista synet på korleis samfunnet fungerer.

 

Eventuelt så er han psykotisk.

 

Kan du utdype hvilke uttalelser forvareren har kommet med, eller som fremgår av manifestet som tilsier at har en vrangforestilling hva angår samfunnet/hvordan samfunnet fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal til for at en person skal bli regnet som sinnssyk?

Er ikke narsissisme en slags sinnsykdom?

 

Narrisime kommer til sin rett i American Psycho :) Freud har også reflektert mye rundt dette begrepet.

 

Men ekstrem selvopptatthet, selvsikkerhet, mangel på empati og egoisme kommer bla.a. til sin rett under denne.

 

Narsissisme trenger ikke utelukkende å være negativt betont, men går igjen grad av narsissisme. Det er et bredt begrep, men mener høres til når man reflekterer rundt personlighetstrekk mht den siktede.

 

Finnes det noen andre filmer som viser mennesker med narsissistisk personlighetsforstyrrelse?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eventuelt så er han psykotisk.

En psykotisk ville nok ikke kunne jobbe målbevisst over så lang tid. En psykotisk er i en tilstand av kaos og har ofte nok med sykdommen.

 

Forsvareren sier at han befinner seg i sin egen boble. Forsvarerens oppgave er å forsvare klienten.

 

Omtrent hele folket fordømmer han. Da er det en forsvarers oppgave og danne motvekt.

 

Hans egen far skal ha sagt at det ville vært bedre om han tok sitt eget liv. Jeg er selv far og håper aldri jeg noen gang kommer i nærheten av å mene noe lignende. Når jeg krangler med barna mine må jeg som regel krype til korset for å gjenopprette kontakt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Kan du utdype hvilke uttalelser forvareren har kommet med, eller som fremgår av manifestet som tilsier at har en vrangforestilling hva angår samfunnet/hvordan samfunnet fungerer?

I følge Lippestad har til dømes Breivik uttalt at han er heilt overbevist om at det føregår tortur i norske fengsler.

Breivik ser på seg sjølv som ein krigar som er i krig, at hans handlingar kan gjerast ustraffa i krig og at verda ikkje vil sjå effekten av dette før om 60 år.

Lippestad har og sagt at Breivik virkar uberørt av det han har gjort. Han meiner det var uheldig, men naudsynt. Lippestad har og uttalt at det er vanskeleg å forstå seg på Breivik, at han tilsynelatande lev i si eiga boble.

 

Måten han framstår på, måten han har planlagt dette i svært lang tid og tydelegvis laga sin eigen ide om korleis verda er og fungerer. Dette er sjølvsagt svært laust basert på hans manifest, handlingsmønster og uttalelser til Lippestad.

 

Eventuelt så er han psykotisk.

En psykotisk ville nok ikke kunne jobbe målbevisst over så lang tid. En psykotisk er i en tilstand av kaos og har ofte nok med sykdommen.

Vrangsførestillingar er eit symptom på psykose. No har eg ikkje noko god innsikt i korleis psykose fungerer, og om den kan oppretthaldast så stabilt over så lang tid. Det kan sjølvsagt vere andre sinnssjukdommar inne i biletet som har ført til paranoia eller vrangsførestillingar.

Lenke til kommentar

Mange gjer forsøk på å finna ein forklaring bak det Breivik har gjort, ein forklaring på kva som har gjort han til den han er.

 

Han er nok fødd med ein del egenskapar som gjer han lettare mottakeleg for det enn dei fleste, men dei utløysande årsakane kan vere at han har gravd seg ned i denne politikken og diskusjonane så lenge at han har blitt heilt snøblind. Det er mange som deler hans syn på enkelte ting, men ingen andre har så langt gått til så ekstreme lengder.

 

Det at han systematisk planlegg å angripe ein AUF-leir for å kutte rekrutteringa til AP viser jo litt om kva innsikt han har. Han blir oppfatta som intelligent og veldig analytisk, men oppi alle studiene og dyrkinga av hans meiningar har han mista synet på korleis samfunnet fungerer.

 

Eventuelt så er han psykotisk.

Slik jeg oppfatter han, så har han aldri vært helt god i hodet.

Han har nok aldri helt forstått hvordan "tingene henger sammen" - om man kan si det slik.

 

De fleste av oss utvikler forståelse og verdensbilde over tid (fra barndom til voksen), og hjernen forsøker hele tiden å tolke tilværelsen vi er en del av. Vår hjerne streber med å finne sammenheng, med alt som er, og forsøker å forstå ... så gjør vi ut i fra det.

 

Noen mennesker har en hjerne som hindrer dem i å få en riktig virkelighetsforståelse. Breivik sier for eksempel at Karl Marx ønsket seg et "statsløst" samfunn.... Noe som selvsagt er langt fra virkeligheten... Når han sier noe så fjent, så kan han umulig tilskrives egenskapen av å være "intelligent og oppegående" eller "analytisk"...

 

Marx så for seg et klasseløst samfunn, og det vil si et samfunn uten noen forskjeller på fattig og rik. Marx mente at dette ville føre til en total rettferdighet mellom samfunnsmedlemmene..

Ikke et samfunn uten stat.. Og det sier jo veldig mye om Breivik...

 

Han har vrangforestilling oppå en vrangforestilling, oppå en vrangforestilling til og så videre... Og på den måten vil jo ikke vi klare å forstå oss på denne mannen? Vi kan si han er ond og så videre.. Men sannheten er at hjernen hans fungerer på en måte som gjør han til en komplett idiot...

 

 

Hun forteller at Anders isolerte seg selv. Han hadde aldri kjærester, og det var ingen rundt som så opp til han.

 

- Som jeg oppfattet det ble han ikke mobbet. Jeg føler det var mer han som valgte å operere alene, enn at han ble utstøtt. Han var ikke av dem som var helt med, selv om han var tilstede.

Kilde VG. Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Kan du utdype hvilke uttalelser forvareren har kommet med, eller som fremgår av manifestet som tilsier at har en vrangforestilling hva angår samfunnet/hvordan samfunnet fungerer?

I følge Lippestad har til dømes Breivik uttalt at han er heilt overbevist om at det føregår tortur i norske fengsler.

Breivik ser på seg sjølv som ein krigar som er i krig, at hans handlingar kan gjerast ustraffa i krig og at verda ikkje vil sjå effekten av dette før om 60 år.

Lippestad har og sagt at Breivik virkar uberørt av det han har gjort. Han meiner det var uheldig, men naudsynt. Lippestad har og uttalt at det er vanskeleg å forstå seg på Breivik, at han tilsynelatande lev i si eiga boble.

 

Måten han framstår på, måten han har planlagt dette i svært lang tid og tydelegvis laga sin eigen ide om korleis verda er og fungerer. Dette er sjølvsagt svært laust basert på hans manifest, handlingsmønster og uttalelser til Lippestad.

 

Eventuelt så er han psykotisk.

En psykotisk ville nok ikke kunne jobbe målbevisst over så lang tid. En psykotisk er i en tilstand av kaos og har ofte nok med sykdommen.

Vrangsførestillingar er eit symptom på psykose. No har eg ikkje noko god innsikt i korleis psykose fungerer, og om den kan oppretthaldast så stabilt over så lang tid. Det kan sjølvsagt vere andre sinnssjukdommar inne i biletet som har ført til paranoia eller vrangsførestillingar.

 

Jeg vil ikke anse det som usannsynlig at han kommer til å bli utsatt for fysisk eller psykisk tortur etter de handligene som er blitt gjort, mange kan miste beherskelsen, da alle bare er mennesker, og han er i høyeste grad gjenstand for at offentlige tjenestemenn, eller andre innsatte kan miste selvkontrollen. Så at han er redd for dette, er ikke så rart. Ei heller at han er redd for å bli skutt av eventuelle pårørende, eller av andre ekstrimistmiljøer om de får sjangsen.

 

Han har nok hatt en ganske god forståelse for hvordan samfunnet fungerer, for å i heletatt kunne planlegge og utføre noe slikt over lang tid.

 

Jeg mener han setter troen over alt annet, og har tilpasset seg samfunnet i best mulig grad for ikke å bli oppdaget (selv om han har hatt noen ytringer). Men det er vanskelig for mange i en slik situasjon å ikke si at siktede er sinnsyk, gal og hadde ingen rot i virkeligheten. Da det er dette vi gjerne ønsker å tro, for å kunne få en "forklaring"...

 

Jeg tror ikke det er så enkelt, jeg tror han visste akkurat hva han gjorde, men at han hadde sterke narssisistiske trekk og total mangel på empati.

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vrangsførestillingar er eit symptom på psykose.

Det er rett. Under en psykose kan du for eksempel tro at du er en annen person. Typiske eksempler er at du tror at du er Jesus eller hans motpol Satan. Det er ikke unaturlig i vår kultur. En psykotisk muslim vil vel tro at han er Muhammed eller Satan.

 

Min sønn som studerer jus på siste året arbeider med mer eller mindre konstant psykotiske. De trenger hans og andres omsorg. De er ikke farlige og beveger seg fritt omkring.

 

Psykotiske kan selvsagt begå de grusomste handliger. Jeg utelot bevisst ordet kriminelle før ordet handlinger, for de er jo syke og utilregnelige i gjerningsøyeblikket om de blir frikjent.

 

Jeg stiller meg skeptisk til at en psykotisk person har krefer til å utføre en lignende grufull ugjerning.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er så enkelt, jeg tror han visste akkurat hva han gjorde, men at han hadde sterke narssisistiske trekk og total mangel på empati.

Enkelt er det neppe. Mangel på empati er jo ofte eit symptom for ein psykopat/sosiopat. At han har narsissistisk personlighetsforstyrrelse er ikkje utenkeleg. Enkelte ekspertar har uttalt at han ser på seg sjølv som ein slags gud som skal starte første ledd i ein langsiktig krig, for å frigjere oss frå multikulturismen.

Lenke til kommentar

Dette... sier jo litt:

 

Til Aura Avis forteller Engelsrud at ungeflokken i borettslaget aldri var mye hjemme hos Breivik, men at han var mye hos dem.

 

- Han virket som en harding som kunne finne på mange ting som var helt utenkelig for oss andre. Som det å spytte i kjelleren, tisse inn i naboens bod og ha stor glede av å drepe maur, sier hun.

 

- Selv om det er mange andre barn som plager katter, og dreper maur, pushet Anders grenser. Jeg husker han som kald og hard, sier Engelsrud til VG Nett.

 

De voksne var bekymret

 

Engelsrud forteller at de voksne var bekymret for familien til Anders Behring Breivik.

 

- Det virket som et godt og fint hjem. Likevel var det noe som ikke stemte helt, sier hun.

 

- Jeg husker at pappa var bekymret for Anders, og lurte på hvordan det ville gå med han. Han var ikke bekymret for søsteren. Det var Anders, sier hun til VG Nett.

 

 

Nyansatt journalist i Aura Avis, Lina Engelsrud, hadde drapsmannen Anders Behring Breivik som nabo i barneårene. Hun opplevde familien som spesiell:– Et eller annet var galt i Behring Breivik-familien. Mange spekulerte på hvordan det ville gå med Anders, og flere snakket om at de ville forsøke å få innpass i familien for å få kartlagt guttens oppvekstforhold, forteller Engelsrud.
Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Han kopierte UNA-bomberen. Theodore Kaczynski er jo særs intelligent. FBI anlo IQ-en hans til 167. Breivik er nok ikke i nærheten av dette. Er vel kanskje derfor han har kopierte så mye av det Kaczynski skrev?

Kaczynski sitt manifest er jo bare en liten lefse på 50 sider eller noe i forhold til dette.

 

Breivik påpeker vel også at mye er lånt fra andre; han hevder ikke at hele greia er noe han har skrevet helt på egen hånd.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Er det ikke åpenbart? Dere skal få tenke på det selv.

Det er ikke noe rart med en side som selger uniformseffekter og lignende; i mange land er det helt naturlig at ansatte i forsvar og politistyrker handler store deler av sitt personlige utstyr for å få ting best mulig tilpasset.

Lenke til kommentar

Han har nok hatt en ganske god forståelse for hvordan samfunnet fungerer, for å i heletatt kunne planlegge og utføre noe slikt over lang tid.

Nei. Man trenger ikke ha noen god forståelse for hvordan samfunnet fungerer selv om man har evnen til å planlegge noe slikt.

 

Hvis du i det hele tatt har lest det han forteller om "virkeligheten" på for eksempel document.no, er det da rimelig å anta noe slikt?

 

Har du hørt om noen som har blitt torturert i fengsel? Ikke fått mat, og liknende?

 

Jeg mener han setter troen over alt annet, og har tilpasset seg samfunnet i best mulig grad for ikke å bli oppdaget (selv om han har hatt noen ytringer).

Og jeg tror han ble "skapt" med en hjerne som hindret fornuften i ham til å fungere ordentlig.

Han har sikkert evne til å forstå seg på hvordan man lager bomber, og hvordan man gjør ditt og datt ut i fra manualer. Evnen til planlegging kan han ha utviklet når han spilte world of warcraft etc. sammen med andre... Evnen til å forstå hvordan denne verdenen fungerer kan ha vært langt, langt borte... og selvsagt er den det: selve handlingen tilsier jo det...

 

Men det er vanskelig for mange i en slik situasjon å ikke si at siktede er sinnsyk, gal og hadde ingen rot i virkeligheten. Da det er dette vi gjerne ønsker å tro, for å kunne få en "forklaring"...

Vel... Nå er det jo ingen verdens ting som tyder på det motsatte...

 

Som sagt tidligere: Dersom dette var intelligent og fornuftig, og så videre: så ville vi hatt slike tilfeller konstant hele tiden. Folk ville jo ikke gjort annet enn å begå terrorhandlinger...

 

Jeg tror ikke det er så enkelt, jeg tror han visste akkurat hva han gjorde, men at han hadde sterke narssisistiske trekk og total mangel på empati.

Jeg tror det er en salig blanding mellom alt som er... Hjernen hans har gått amokk på ulike begreper og forestillingbilder relatert til dem. Blant annet multikulturalisme, marxisme, ja i det hele tatt, og forvrengt innholdet på en svært lemfeldig måte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...