Gå til innhold

Hva vet vi om Anders Behring Breivik? Om manifest, videoer og personlig ideologi?


Anbefalte innlegg

Blir for meg ganske feil at man sitter og sier at han faktisk er så smart og begavet at han kunne ha brukt sine "evner" til og gjøre store betydelige forandringer for menneskene, hadde han bare villet.

 

Hvordan livet hans skulle fyke ann og bli, var neppe et valg han har tatt. Han er en syk mann, intet mer og intet mindre.

 

Etter min mening.

Vi har alle valg. Han valgte bare feil...

 

Hvordan kan man velge sin tro? For han er det den eneste rette.

 

Ofte velger man ikke, miljøet man vokser opp i velger for deg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei... Det tror jeg vi kan trygt si...

Likevel rart. Å forstå så mye, og likevel gjøre noe sånt... Noen som skjønner? Kanskje det faktisk var intelligent å gjøre det?

Vi vet jo at det er en del som sympatiserer med saken hans. Demografien i Europa. Men der det for alle svikter er når det kommer til punktet å angripe og bruke vold og terror for å oppnå det man vil.

 

Akkurat det punktet, at han oppriktig mener at pga. "the greater good" så kan slike aksjoner og drap rettferdiggjøres er veldig vanskelig for mange å forstå. Jeg klarer ikke det selv. Faktisk kan jo alt han ønsker i ideologien sin løses helt fredelig uten en dråpe blod. Jeg mener ikke at det er den riktige utviklingen av samfunnet, men det kan altså oppnås fredelig.

 

Han forsøkte jo egentlig dette da han var medlem i Frp i 2004. Da innså han etter kort tid at han ikke kunne oppnå det han ville gjennom vanlige demokratiske, fredelige prosesser. Dermed fant han ut at det måtte løses med makt. Her stopper det for de fleste med diverse ideer og ønsker, men tydeligvis ikke for han.

 

Ser jo nå at politiadvokaten faktisk tolker det ganske likt som meg:

 

"- Sidene handlet vesentlig om hans ideologi. En del av ham virker litt intelligent, handlingen virker motsatt, sier politiadvokaten."

Endret av Hyperio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Newsflash:

 

http://www.dagbladet...repet/17455671/

 

 

 

(Dagbladet): Anders Behring Breivik er fornøyd med hvordan fengslingsmøtet i dag gikk. Det forteller hans forsvarer advokat Geir Lippestad til Dagbladet.- Han er fornøyd med hvordan fengslingsmøtet gikk. Han ville ha på uniform, men fikk ikke det - men han fikk lese opp fra manifestet sitt.

Breivik er fornøyd, fordi han fikk lest opp alt han ønsket, sier Lippestad.

 

Forventet å dø

Hundretusenvis av nordmenn har i dag mobilisert. Hvordan ser han på folkets reaksjon på hans handlinger?- Han ser denne revolusjonen i et 60 års perspektiv, og er overbevist om at folk til slutt vil slutte seg til hans revolusjon.

 

Han er veldig opptatt av prosentregning, og anså det som veldig sannsynlig at han ville bli drept i dag — enten av vanlige folk eller ulike grupper.-

 

Var han alene?

- Breivik regnet med at han ville bli drept eller bli satt i fengsel. Men han sier det er to andre celler i Norge som vil fortsette krigen, sier Geir Lippestad.

 

Tre i NorgeBreivik hevder da at det er tre celler i Norge - ham selv, og to andre.- Selv ser han på seg som ordinert til å være leder for denne revolusjonen i Norge.

 

- Hevder han å ha møtt disse andre ansikt til ansikt, eller skal de bare ha kommunisert på nett?- Det har han ikke sagt noe om.- Angrer han?- Han sier det var leit å drepe alle disse menneskene. Men det var nødvendig.

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men han har ikke valgt og bli syk med tiden, noen ting skjer uten at man har kontroll over det. Fordi dette er ikke normal opptreden til et normalt menneske.

 

Kansje viktig og skille mellom hans tro, og han som et menneske.

Lenke til kommentar

Men han har ikke valgt og bli syk med tiden, noen ting skjer uten at man har kontroll over det. Fordi dette er ikke normal opptreden til et normalt menneske.

 

Kansje viktig og skille mellom hans tro, og han som et menneske.

 

Tro kan flytte fjell, og han var sterkere i troen enn de fleste... Desverre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke folk kommer til og bli AP tilhengere pga sympati, håper ikke det.

 

Uansett hvor grusomt dette har vært så er det en politisk gavepakke til Arbeiderpartiet. Mange eldre og andre "enkle" mennesker vil trolig stemme arbeiderpartiet for å gi sympatistemmer.

 

Hva er det du syntes er så forferdelig galt med Arbeiderpartiet? Syntes du at dem har manglende evne til å tenke på alle? Til å ta vare på de svakeste i samfunnet? Hvis ikke, hva er galt? Er det ikke riktig å "ta fra de rike og gi til de fattige" slik at det ikke egentlig er noen fattigdom, men snarere tvert i mot: At folk flest har det godt, og har en økonomisk trygghet? Jeg har faktisk tenkt å melde meg inn i Arbeiderpartiet om ei stund...

 

 

Mange vet ganske enkelt ikke hva de skal stemme og velger noe "trygt", og hva vil vel være tryggere ved årets valg en Arbeiderpartiet? Ja, jeg skulle ønske dette var ren synsing.

Det er trygt å stemme arbeiderpartiet. Arbeiderpartiet har en politikk som har ført til og som fremdeles vil føre til at alle mennesker skal ha det godt. Innvandrere som flykter hit til landet, fordi de er i livsfare, skal naturligvis få komme inn å søke tilflukt her. Det er ikke noe problem... De fleste har så mange penger at det å gi litt til veldedighet gjennom skatten, det har de faktisk råd med. Jeg personlig har et godt liv. Jeg har økonomisk trygghet, da jeg går på trygd. Ser ingen grunn til å stemme på et parti som stiller seg kritiske til trygdeordninger bare fordi de kan missbrukes av noen få personer.. Det er mye verre at de rike er så rike at de har råd med alt det de behøver pluss mange millioner ekstra med penger, mens andre i samfunnet nesten ikke har noe som helst i det hele tatt.

 

Hadde Høyre og Frp politikk vært den politikken som fikk flest stemmer gjennom tidene, og det var de som styrte Norge, så tror jeg ikke vi ville hatt det samfunnet vi har i dag.. Vi ville hatt mange forskjellige skoler, med varierende kostnader for foreldrene/elevene, vi ville hatt skoler som deler barn inn i rike og fattige foreldre. Ikke alle hadde råd til forsikring, og hadde villet kommet til å dø, fordi de ikke hadde hatt råd med sykehus opphold etc.

Det ville blitt et lite USA der forskjellen mellom fattig og rik er så stor at man nærmest begynner å lure på om det er klokt å i det hele tatt ønske å føre en liknende politikk her i Norge..

 

Jeg regner også med at AUF vil få en god del nye medlemmer og om de velger å ha en sommerleir neste år(jeg antar på et nytt sted) så vil det trolig komme mye mer enn 700 stykker.

 

Sånn sett så har vel ABB feilet kraftig.

 

Ja, det har han. Han forstod ikke hva som kom til å skje, fordi han mangler empati, sympati, og evnen til å føle frykt, selv....

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er hva dokument.no skriver om han:

http://www.document....ng-og-document/

 

 

 

 

Det sies og skrives mye om Anders Behring Breivik og hans skriverier på Document.no

 

Alle kort må derfor på bordet.

 

Redaksjonen har allerede lagt ut alt han skrev på kommentarplass. Det er sporadisk. Behring Breivik var meget aktiv på kommentarsiden høsten 2009. Journalister og andre bør lese hans innlegg, for de sier en god del om hans tanker.

 

Han henger med inn i 2010, men har så mer sporadiske innlegg.

 

Behring Breivik ønsket at Document skulle bli til et organ for en kulturkonservativ vekkelse. Han så et stort potensial i siden. Det gikk både på at han var begeistret for mye av stoffet, analysene og at han mente det var et stort marked der ute.

 

Men det var noe vidløftig og fantastisk over planene. De var too good to be true.

 

Han kunne fikse avtaler med Trygve Hegnar og Geir Moe. Behring Breivik ga inntrykk av å være en person med kontakter. Samtidig virket han “luftig” da vi forsøkte å sjekke ham opp: et lite firma med få referanser. Det virket tynt og oversolgt. Også referansen til Deiligst.no pekte i samme retning: en som ikke hadde helt snøring.

 

På vinteren 2009/2010 dukket Behring Breivik opp på et foredrag, av førstesekretær ved Israels ambassade. Da hadde han skrevet innlegg om hvordan Document.no kunne bli et stort nettsted. Da han tok ordet og nevnte disse planene var han ikke vanskelig å identifisere.

 

Han virket spesiell. Slik noen av planene var spesielle. Men ikke noe mer enn det. Bare nok til at vi holdt oss unna. Det ble ikke noe mer.

 

Den eneste direkte kontakt vi hadde var en email 28. oktober 2009 hvor han kommer med anbefalinger for hvordan man øker trafikken. Det førte ikke til noe.

 

Red. har lest gjennom alle Behring Breiviks innlegg. Det er ingenting i dem som indikerer hva som skulle komme.

 

 

 

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Her er hvordan folk på Dokument.no oppfattet det han hadde skrevet etc. (Kommentar til skrivet som jeg har linket til over)

Rustad uttaler i annet medium at det var tungt å erfare at en mann som viste seg å være en høyre-ekstrem massemorder ga sin varme hyllest til documents posteringer.

Det vil jeg tro.

Og heller var det intet som indikerte hva denne mannen planla.

 

Jeg blir jeg slått av hvor "mainstream"- ytre høyre-retorikk Anders B førte. Alle elementer var der: Hat mot marxisme, sosialisme, historisk revisjonisme (f.eks. Nazismen var venstre-ekstremistisk, etc.), og venstreside-demonisering. Samme plata, sauset sammen med generelt muslim-hat og hat mot "eliten". Det er som å lese en hvilken som helst annen høyrevridd fusentasts skriblerier.

 

Enkelte Dokument posteringer (ikke alle) har hatt liknende tendenser i seg. F.eks. enkelte bisarre beskrivelser av en påstått voldelig venstreside; mens høyreekstremismen stort sett har gått fri, jeg har selv etter fattig evne tidligere etterlyst fokus på høyreekstremismen som en voldstrussel. Basert på konkrete norske erfaringer.

 

Sauses denne høyreretorikken sammen med et generelt muslimhat som enkelte ganger sleives fram, sammen med enkelte "oppbyggelige" innleide reaksjonære skribenter (i særdeleshet denne gamle svenske journalisten Julia Caesars frenetiske og tildels rasistiske søndagskommentarer - der "elitens" hoder sitter løst) skapes en setting som psykologisk sett KAN være en triggerfaktor for ubefestede sjeler der ute.

 

Jeg har tross ovennevnte oppfattet Document som en stemme som har en berettigelse til å bli hørt. Mye er bra kommentarer.

 

Mitt spørsmål til Rustad er: Har Document lært noe nytt etter 22.7.2011 ?

Er denne dagen like skjellsettende for Document.no som for Norge ?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Se hvor utrolig merkelig rare kommentarer Breivik har til det som er skrevet på denne siden:

http://www.minervane...ektes-politikk/

 

Her kaller han seg Anders B. Og det er ingen tvil om det er den samme Anders som i dag er massemorder. Bare les, hva han kommenterer. Og til slutt kommentaren hans...

 

 

Hva tenker dere om dette?

 

Bare et lite utdrag:

Anders B. skrev 29. januar, 2010 kl. 09:33

 

Marx mente sosialismen ville resultere i et "statsløst samfunn". Det at han fortsatte tyder på at han ønsket dette. For å få et statsløst samfunn må man først bryte ned Kristendom, nasjonal identitet, nasjonale kulturer og tradisjoner, en utvikling vi er i full gang med i alle Europeiske land. Selv om Marx til en viss grad var en nasjonal-bolsjevik ønsket han fortsatt å dekonstruere nasjonal identitet og dermed legge til rette for internasjonalisme. Det blir derfor ikke feil å kalle Marx for en anti-nasjonalist eller en internasjonalist.

 

Ordet Marxist er i 99% av alles sinn ensbetydende med internasjonalisme og ikke nasjonalisme. Nasjonalistiske kommunister eller såkalt nasjonal-bolsjevisme som politisk konsept er så og si utdødd.

 

 

 

Dette var et utdrag. Ser ut som om diskusjonene ble avsluttet i 2010, fordi det kom en ny kommentar den 23. juli, 2011 kl. 02:13 skrevet av Daniel Jackson:

 

 

Fine meninger dere har her. Mye fint som har kommet ut av dem også, får man si.

 

Kanskje på tide å revurdere ideologien sin når den fører til massedrap på ungdommer?

 

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Som vi har funnet ut er dette en kar som er ekstremt bereist på internett. Jeg syns det er et tankekors at han assosierer seg selv med nettopp frimurere og tempelriddere da det finnes så uhorvelig mange konspirasjonsteorier rundt nettopp disse to. Det var egentlig en genistrek å gjøre dette da mange er av den oppfatning at frimurerne er så mye mektigere enn hva vi faktisk tror og vet.

 

Jeg tror ABB gjør dette nettopp for å gi inntrykk av at han er en del av noe mye større enn seg selv. Ved å gjøre seg selv til en del av en allerede mektig, mystisk organisasjon skaper han både frykt rundt hvor stort dette egentlig er og åpner døren for videreutvikling av internetteorier. For min del mistet det hele troverdighet da han sprinklet manifestet med frimurere og tempelriddere.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Ingen som har lagt merke til hvor merkelig han egentlig er..? :dontgetit:

 

Tja... Hans meninger og sånt?

Les denne artikkelen skrevet av kameraten hans:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7726002

 

 

Skjønner liksom ikke hvordan folk kan si at han virker intelligent. Det er da ingen ting som tyder på det?

Han har jo bare skrevet ned idioti fra ende til annen, og det gir vel ingen mening for andre enn ham selv? Vel.. Nå er det jo folk til og med i denne tråden som har nevnt at han virker oppegående og normal og sånt, så jeg bare lurer...

Lenke til kommentar

Hva er det du syntes er så forferdelig galt med Arbeiderpartiet?

 

Dette er vel ikke akkurat tråden for å diskutere politiske preferanser. Liker du AP så meld deg inn om det er det du ønsker. Generell partipolitikk kan vi diskutere i andre tråder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...