Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Knatrelyd fra pc-en, hjelp til lokalisering.

Anbefalte innlegg

heisann. starter med å bruke punktene i sticky.

Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem.

Asus Crosshair IV Formula hk, amd 965 be, his 4890, mushkin 4gb (2x2) ram

når oppstod problemene?

Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før? nylig installert ssd, men et år siden sist jeg brukte maskinen og første oppstart var med ssd, har vært på utlån til en onkel.

Forklar mest mulig om problemet,

Det kommer en intens knatrelyd fra pc-en under load, egentlig temmelig lik den lyden du hører fra en gammel hdd under stor belastning, eneste er at denne lyden kommer fra enten et sted på hk eller skjermkort, jeg tipper SB, men visste ikke at dette engang kunne lage lyd, har ikke tenkt mer over det før i dag pc-en hang seg, for så å ikke klare finne bootdisken (ssd) men etter enda et par restarts fant den bootdisk igjen og fungerer som om ingenting har hendt.

Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra?

som beskrevet en stund siden pc-en var i min besettelse og er vel strengt tatt det jeg trenger hjelp med å finne ut av her :p

Noen som har den fjerneste anelse om hva dette kan være?

Når pc-en henger seg fryser den bare helt, ikke bluescreen eller noe, kan det muligens være SB som får for stor load eller er skadet?

Svarer så godt jeg kan på alt dere trenger å vite for å hjelpe meg med å identifisere dette, lik vanskelig med hw-testing da det trolig etter mine ører kommer fra HK.

Edit: Poka litt mer rundt på nettet, dette med freeze kan muligens være pga min corsair force gt, prøver et par fixes som visstnok skal være effektive mot det, men forklarer ikke knatrelyden :S

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er ingen tradisjonell harddisk i maskinen nå (som en sekundær disk)?

Jeg kan ikke huske noen tilfeller av andre maskinkomponenter som har prestert å lage lignende lyder til en mekanisk harddisk fra min erfaring - ei heller lyder som kan beskrives som "knatring"

crash-problemene din an være helt urelaterte, så jeg ville tatt hånd om et problem om gangen. Å annta at det er en og samme feil vil som regle bare villede deg under feilsøkingen.

-Stigma

Lenke til kommentar

står 3x hdd, men har fysisk (tror det blir riktig ord) lyttet at det kommer fra skjermkort/southbridge område, da dette ligger utenfor hverandre er det vanskelig å være mer eksakt, også sjekket med disse harddiskene koblet fra.

Edit, synd jeg ikke har noen god lyd opptaker, viftestøy vil trolig gjøre det vanskelig å skildre ut "knatringen" i et evt lydklipp :/

Edit2: Kan også legge til at knatringen oppstår ved load, f.eks et spill eller en film, vanlig windows idling er den vekke.

Edit3: Etter en halvtime liggende med hodet så og si inni pc-en (uten å røre noe med det) er jeg temmelig overbevist om at skjermkortet er kilden.

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Slike lyder kan være det man kaller 'coil noise'. Det er spoler som beveger lit på seg pga magnetiske krefter. Magnetfeltet varierer med strømtrekket, dvs belastningen på PC.

Skjermkortet, hovedkortet (ved CPU) og PSU er typisk utsatt for dette.

Det pleier riktignok å være pipelyder, knatring er ikke så vanlig.

Lenke til kommentar

vurderer skjermkort mer og mer, spilte nylig litt igjen, merker det begynner å hakke og er i ferd med å fryse, samtidig blir bare lyden mer og mer intens før jeg klarer å flytte skjermbildet til et område med mye mindre bevegelse og teksturer, samtidig blir lyden lavere og hakkingen stopper.

Skal prøve å få fatt i et skjermkort og se hva resultatet blir da, kanskje jeg klarte å løse begge mine problemer på en og samme tid :)

Edit: Går også over kabler for sikkerhetsskyld

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Slike lyder kan være det man kaller 'coil noise'. Det er spoler som beveger lit på seg pga magnetiske krefter. Magnetfeltet varierer med strømtrekket, dvs belastningen på PC.

Skjermkortet, hovedkortet (ved CPU) og PSU er typisk utsatt for dette.

Det pleier riktignok å være pipelyder, knatring er ikke så vanlig.

Ja, jeg tenkte på den muligheten selv, men knatring har jeg aldri hørt fra en vibrerende coil. Jeg ser også litt vanskelig for meg hvordan slike virbrasjoner skal kunne lage en sik lyd. Jeg tror nestne det er mer nærliggende å tro at det kan være en vifte på kjøleren som fikker borti noe. Dette kunne jo kanskje produsere en (rytmisk) knatre-lignende lyd.

-Stigma

Lenke til kommentar

En vifte er så enkel å feilsøke - det er bare å stoppe den med fingeren - at jeg antok at den muligheten var eliminert. Og da blir coil noise den eneste mulige forklaringen jeg kan se.

Strømtrekket kan pulsere. Har hørt en del merkelige lyder fra elektronikk., bla.a. fra en skjerm som fulgte blinkingen til cursor.

Lenke til kommentar

Vifter er selvfølgelig eliminert, har også leitet litt rundt på nettet og er en del som har opplevd dette med skjermkort, både samme som jeg har og av nyere typer, om knatring er riktig ord å bruke kommer helt ann på hvordan du definerer det, i mine ører er det en knatrelyd, men kan godt være jeg beskriver det feil :p

Edit: Leif på besøk

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...