Gå til innhold

Sony eller Canon

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt digitalt kamera nå. Valget står mellom Sony Cybershot DSC-P72

eller Canon Digital Ixus II. Canon-kameraet koster ca. 500 kr mer. Jeg lurer på hvilket jeg skal kjøpe, og om det er verdt å betale 500 ekstra for canon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror obese har lukta litt på rødspriten her.

Hva nøyaktig er det canon slår de på?

(Sony har faktisk kommet bedre ut i de fleste tester i den siste tiden)

For å si det sånn, kjøp Sony P72 :p sånn bare for å forvirre deg her.

Lenke til kommentar

Jeg har sett at canon sine kameraer har lithium ion batteri mens sony har nikkel metall hydrid. Er det ikke slik at litium ion batterier kan man lade når man vil, men nikkel metall hydris må man lade helt ut og helt opp igjen?

Lenke til kommentar

Her er det like mange svar som spørsmål.

Det du sikter til er den såkalte "minne effekten". Det betyr at dersom du f.eks. bare bruker halvparten av batteriets kapasitet hver gang før du lader opp, så vil batteriet "glemme" resten av effekten. På den måten kan blir batteriet dårligere og dårligere.

Dette er mye omdiskutert, og mange har meninger. De fleste er enige om at det lønner seg å bruke et batteri helt ut før man lader det, da får man færrest mulige ladesykler. Men om det lønner seg å tømme batteriet før man lader det opp igjen, bare for å slippe minne effekten er heller tvilsomt selv om mange hardnakket hevder det motsatte. En og annen gang bør man nok tømme batteriet helt for å hindre uønsket kjemiske oppbygginger inne i batteriet.

Det viktigste for batteriets levetid er nok hva slags lader man bruker. Trege ladere er visstnok snillere på batteriene enn kjappe ladere. Andre igjen er mer avanserte og legger opp ladespenningen på en skånsom måte. Viktig er det iallefall at laderen har en funksjon for å sjekke at batteriet er full-ladet og ikke bare hamrer på med mer. (Trege ladere kan være kjipe å bruke dersom man ikke har ekstrabatteri, dette blir en smakssak)

Litiumione batterier skal tåle klattlading bedre enn nikkelhydrid uten at jeg kan bekrefte det. (Ikke forveksle med Litium-batterier. De er ikke oppladbare.) Li-ionebatteriene er uansett mer miljøvennlige og de har den høyeste energien pr vekt. Et 2000mAh Li-ion batteri vil være mer kompakt og lettere enn et tilsvarende NiH batteri. Videre er det lettere å beregne hvor mye kapasitet det er igjen på et Li-ion batteri. Dermed kan du få dette i for eksempel hvor mange bilder du kan ta eller lignende. Hva du får opp er selvfølgelig avhengig av kameraet.

Ulempen med Li-ione batterier? De er dessverre dyrere...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Enig med Ursa. Det Canon kameraet er meget bra. Selger det selv der jeg jobber. Det er ytterst sjelden at noen har problemer med noen av Ixus modellene, selv om vi har solgt Ixus i bøtter og spann. Det er blitt en god del hundre Ixus kamera som har gått ut gjennom døren vår, kun 3-4 stykker har hatt feil som ikke er selvforskyldt av kunden, og bare ett par-tre har kommet inn med skader som skyldes uvettig bruk. Altså ett meget solid kamera, og Ixus modellene er kjent for å ha bedre bildekvalitet enn andre kamera i de samme prisklassene.

Obs ; nå kommer snart Ixus IIs. Tror eneste forskjellen er en "Print" knapp på baksiden for å lette utskrift direkte fra kamera til printer. Mulig det er blitt noe raskere på utløseren også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...