Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikring på forsterker ryker når jeg starter bilen.

Anbefalte innlegg

Har koblet opp en ekstra forsterker og et ekstra batteri i bilen og har nå problemer med at sikringene på den ene forsterkeren ryker idét jeg enten starter bilen og/eller remote-signalet går aktivt. Litt usikker på det der. Gikk tom for sikringer før jeg fikk bekrefta det.

- To forsterkere. En til front/bak og en til subwoofer.

- Ekstra 100Ah-batteri bak med 200A kabelvern (sikring) og skillerelé (koblet på remote).

- Remote-signal fra spiller sikret med 200mAh og koblet inn på eget relé. Inngang på relé sikret med 30A.

- Kabel fra hovedbatteri sikret med 80A.

- Sikringen som ryker er 2x30A (altså 60A).

Etter jeg har starta bytter jeg sikringer og da kan jeg spille bånn gass uten problemer. Så fort jeg skal starte så har sikringene på den ene forsterkeren brent rett av.

Noen forslag? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant feilen. Ganske enkelt egentlig. Kobla skillereléet opp litt for enkelt. Det bare kobler ut det ekstra batteriet mens resten av anlegget har konstant strøm fra startbatteriet.

Problemet er at batteriet bak er veldig mye bedre enn batteriet foran (som er modent for utskiftning). Når jeg starter kobles ekstrabatteriet bort og da har kondensatorbanken i forsterkeren (kvalitetsforsterker med stor kondensatorbank) høyere spenning enn startbatteriet. Når jeg da starter bilen synker spenninga på batteriet noe voldsomt og dermed lades kondensatorbanken ut noe voldsomt.

Må bytte startbatteri og koble reléet til å separere hele anlegget fra startbatteriet.

Lenke til kommentar

Nei det var selvfølgelig ikke så enkelt alikevel. Har nå fått sjekket nøyaktig når sikringene ryker, og det er når remote-signalet forsvinner. Sikringene ryker også når jeg skrur av tenninga uten å ha starta bilen.

Eneste jeg fant ut er at det har noe med remote-signalet og skillereléet å gjøre. Koblet remote rett fra spilleren og inn på forsterker i stedet for via remote-reléet og da fungerer det.

Kan det komme en negativ spenningspuls fra skillereléet i det styrestrømmen forsvinner? Det er jo et ganske kraftig relé (200A).

Men jeg må fremdeles ha nytt startbatteri. :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...