sedsberg Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Har koblet opp en ekstra forsterker og et ekstra batteri i bilen og har nå problemer med at sikringene på den ene forsterkeren ryker idét jeg enten starter bilen og/eller remote-signalet går aktivt. Litt usikker på det der. Gikk tom for sikringer før jeg fikk bekrefta det. - To forsterkere. En til front/bak og en til subwoofer. - Ekstra 100Ah-batteri bak med 200A kabelvern (sikring) og skillerelé (koblet på remote). - Remote-signal fra spiller sikret med 200mAh og koblet inn på eget relé. Inngang på relé sikret med 30A. - Kabel fra hovedbatteri sikret med 80A. - Sikringen som ryker er 2x30A (altså 60A). Etter jeg har starta bytter jeg sikringer og da kan jeg spille bånn gass uten problemer. Så fort jeg skal starte så har sikringene på den ene forsterkeren brent rett av. Noen forslag? Lenke til kommentar
Traxor Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 ville sjekket systemet litt med noen skyndige. virker til å være overledning som det reagerer på. eller feil type sikringer. er veldig mange variabler som kan slå ut på den måten. Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 hva skjer hvis du tar ut sikringene, starter bilen, og så setter i sikringene igjen ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2011 Har ikke prøvd (tom for sikringer) men vil absolutt tro det vil gå bra. Det funker jo å sette inn nye mens bilen sviver etter de har røket. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Fant ut at startbatteriet er temmelig dårlig. Kan det ha noe som helst å si? Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 det kan jo være at hvis det er lite strøm på batteriet, så blir det så mye spenningsvariasjon når det er dynamoen som må gi strøm, at sikringen ryker... men det er litt rart hvis det er feilen. Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det er to forskjellige batterier foran og bak? Har ikkje såå mye peiling på dette, men hadde det hjelpt om du hadde fått et skilerelè mellom startbatteri og det du har baki bagasjen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Fant feilen. Ganske enkelt egentlig. Kobla skillereléet opp litt for enkelt. Det bare kobler ut det ekstra batteriet mens resten av anlegget har konstant strøm fra startbatteriet. Problemet er at batteriet bak er veldig mye bedre enn batteriet foran (som er modent for utskiftning). Når jeg starter kobles ekstrabatteriet bort og da har kondensatorbanken i forsterkeren (kvalitetsforsterker med stor kondensatorbank) høyere spenning enn startbatteriet. Når jeg da starter bilen synker spenninga på batteriet noe voldsomt og dermed lades kondensatorbanken ut noe voldsomt. Må bytte startbatteri og koble reléet til å separere hele anlegget fra startbatteriet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Nei det var selvfølgelig ikke så enkelt alikevel. Har nå fått sjekket nøyaktig når sikringene ryker, og det er når remote-signalet forsvinner. Sikringene ryker også når jeg skrur av tenninga uten å ha starta bilen. Eneste jeg fant ut er at det har noe med remote-signalet og skillereléet å gjøre. Koblet remote rett fra spilleren og inn på forsterker i stedet for via remote-reléet og da fungerer det. Kan det komme en negativ spenningspuls fra skillereléet i det styrestrømmen forsvinner? Det er jo et ganske kraftig relé (200A). Men jeg må fremdeles ha nytt startbatteri. :/ Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Hvor mange forsterkere har du da?? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) To. Sikringene ryker kun på den ene. Endret 25. juli 2011 av sedsberg Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 To. Sikringene ryker kun på den ene. Da trenger du ikke noe rele til remote, bare å koble direkte Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 Er det jeg har gjort. Dvs. den ene går direkte på remote på spilleren og den andre på reléet. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Er det jeg har gjort. Dvs. den ene går direkte på remote på spilleren og den andre på reléet. Og sikringen ryker på den som går via rele? Koble begge direkte da, hva skjer da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Ingen idé. Vil tippe det fungerer. Fungerte slik før. Men skal snart koble om alt sammen igjen så jeg gidder ikke stresse mer før da. Skal inn ny sub og må ommøblerere for å få plass. Lenke til kommentar
Andreassen96 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 siden du har bare to forsterkere vil jeg ikke tro du trenger noe rele på remote.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 Vet. Det er mest for å ha muligheten til å kunne koble på noe mere siden. Som bl.a. skillereléet. Men det skal kobles inn på noe annet igjen siden uansett. Det skal ikke slå inn før andre hakket på tenninga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå