Gå til innhold

Er det passende å bruke sørgebånd i morgen?


Anbefalte innlegg

Todelt spørsmål:

1a. Er det passende for privatpersoner å bruke sørgebånd når man er ute blant folk i tiden som følger?

1b. Er det passende for uniformerte (les: alt fra konduktør, via fotballdrakt, til skjorte det står "shell" på) å bruke sørgebånd på jobb (/kamp etc.) i dagene som følger?

 

2. I så fall: Hva egner seg som man får tak i hjemmet eller tidlig på en søndag? Forsvaret opererer med et 8 cm tykt sort bånd på venstre overarm, midt mellom skulder og albue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det virker veldig rart og kunne aldri funnet på å gå med sørgebånd.

 

Men hvis du spiller på et fotballag f.eks., så kan dere sammen alltids stille med sørgebånd i neste kamp.

 

Bare ikke som enkeltperson på gata.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Jeg har før brukt sørgebånd som en enkelt person(egenlagde da det er umulig å finne noe passende rundtom).

 

Det ser kanskje noe spesiellt ut, men det er min lille måte å markere på. Jeg har ikke stearinlys eller noe egnet sted å tenne på det. Jeg kan ikke gi blod, men jeg kjenner flere som ble rammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare ikke som enkeltperon på gata.

Hvorfor ikke? Det er værken respektløst eller upassende på noe vis, i mine øyne!

 

-frank

 

Fordi jeg synes det blir for mye av det gode, og litt try hard. Finn på noe annet hvis du vil vise din støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville heller vist min respekt gjennom å gå i fakkeltog og å legge ned blomster, slik som mange andre kommer til å gjøre, og har gjort.

 

Å gå med sørgebånd på gata føler jeg blir litt sånn; "hei, se på meg, jeg sørger, jeg vil ha oppmerksomhet"..

Endret av Ashley Young
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men da mener du det. Værre er det ikke. Jeg tror ikke den jevne nordmann vil finne det upassende eller respektløst. Det vil nok oppleves som annerledes, kanskje til og med merkelig. Men knapt respektløst.

 

Nei, det er naturligvis ikke respektløst hvis det er godt ment. Og det er det jo helt åpenbart fra TS' side.

Lenke til kommentar

Dette er åpenbart veldig individuelt. Personlig ville jeg ikke brukt det som privatperson. I sommer jobber jeg daglig uniformert et sted hvor jeg møter på mange mennesker, og synes det ville vært en fin gest å legge til et sørgebånd til uniformen til oss som jobber der. Jeg stilte spørsmålet siden jeg var usikker på om det var passende, men innser at jeg må høre med overordnede.

 

Det er en så enkel måte å vise at man bryr seg, og på et sted med stor menneskegjennomstrømning vil man treffe mange som på en eller annen måte er rammet. At dette i tillegg gjelder personer man ofte anser som anonyme heller enn medmennesker, slik som kanskje er tilfellet med konduktører og bensinstasjonansatte (for å beholde eksempelet), vil gi et større inntrykk av at landet er samlet, og at samfunnet som helhet støtter opp.

 

Tror jeg. Jeg rakk ikke å ordne noe før jobb i dag, men skal ordne noen bånd, og presentere det for kollegene i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...