spacemonster Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 ... SMS er ikke mer personlig fordi en sms koster 1kr, i såfall er en sms fra en som tjener 300k/året dobbelt så mye verd som en som tjener 600k/året. ... Vil det si at menneske-til-menneske gratulasjoner ikke er så personlig? De er jo tross alt gratis. Eller er det slik at man skal kalkulere inn reisekostnader? Eks. "Jeg kjøpte flybillett opp til min gode venninne Tove som bor i nord, og var så sulten etter flyturen at jeg kjøpte en pølse på Statoil og ...". Ellers vil det for noen koste mer å sende en melding på Facebook (hvis man regner inn årsprisen på bruken av Internett), fordi at de har et mobiltelefonabonnement som ikke koster noe i det hele tatt. Selvfølgelig trakk jeg setningen din helt ut av kontekst og er lei meg for det, men jeg synes det var en morsom observasjon. Sier personen mer en gratulerer? Har personen med en smiley? Nevnet personen navnet mitt i gratulasjonen? Om svaret er ja gjorde jeg det samme på tilbakemeldingen under "Takk", "Takk for det ", "Takk for det Olav " Jeg synes dette er greie regler, og har lenge fundert på å lage automatiske bursdagshilsener og takk på Facebook (kanskje det finnes allerede?). Den kunne fungert etter disse reglene, og ingen kunne se at det ikke var meg som postet dem :-) Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Gjorde et lite eksperiment til bursdagen min nå for under er mnd. tid siden og fjernet visningen av min bursdag på FB og jeg fikk ikke en eneste gratulasjon via FB eller andre sosiale medier for den delen,det var bare nærmeste familie som gratulerte meg med dagen. Om det gjenspeiler meg som menneske, at jeg er dårlig til å snakke med folk,holde kontakt osv. får være opp til andre å bedømme men det har nok blitt en hvileknagg for ganske så mange vil jeg tro. Jeg gjorde det samme, men fikk gratulasjoner fra enkelte gode venner som husket det. Lenke til kommentar
unreliable Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg bruker Facebook til å se når venner og bekjente har bursdag. Gratulerer ingen på Facebook. Dersom jeg ikke har telefonnummeret til personen gratulerer jeg heller ikke vedkommende med dagen. Som regel en SMS med noe mer enn kun "Gratulerer med dagen" i. Lenke til kommentar
MrBrightside Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg er svært ambivalent i forhold til gratulasjoner via Facebook. Jeg synes det er hyggelig, men jeg fokuserer ikke så mye på hvem jeg får av. Likeledes gratulerer jeg andre via Facebook, nettopp fordi en hilsen alltid er hyggelig. Derimot gratulerer jeg alltid mine nærmeste venner personlig via telefon eller visitt. Men å overanalysere hvem som gratulerer meg over Facebook eller ikke gjør jeg ikke. Gratulasjonene er hyggelige, men for meg stopper det der. Sendes gratulasjoner over meldingssystemet til Facebook blir jeg derimot glad da det legges omtanke i gratulasjonen, og ikke kun den hyggelige gesten. Forøvrig - hva er det korrekte spørsmålet å stille? 1) Hvorfor gratulerer de deg ikke? eller 2) Hva har du gjort for å oppnå en gratulasjon? Nummer 2 er et svært, svært viktig spørsmål, og et sitat fra Bibelen (INGEN religiøs baktanke) er kjærkomment "Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem". Med andre ord; hvilken venn er du? Etter min mening er det dårskap å ta uten å samtidig gi noe tilbake. Lenke til kommentar
Lûïz Ângêl Zâpïcô Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg er fullstendig enig i at FB-Gratulasjoner er respektløst. Like respektløs som å gratulere per SMS? Sosiale nettverk er noe nytt for mange, men tar gradvis over for andre kommunikasjonsmidler. Jeg vil ikke si det er respektløst å sende noen en gratulasjon på Facebook. Vennligst forklar hvordan man gratulerte folk med dagen i de millionene av årene før Sosiale Nettverk begynte å ta over (2000-tallet)... Nei, jeg mener det er feil. Det er respektløst å følge en 10-15 år gammel mote, når man kan gjøre det som det står mere personlig respekt av, og som har blitt ''bare'' brukt i noen par millioner år lengre enn ''Sosiale Nettverk''-metoden. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Vennligst forklar hvordan man gratulerte folk med dagen i de millionene av årene før Sosiale Nettverk begynte å ta over (2000-tallet)... Før facebook: SMS/MMS. Før mobil: telefon. Før telefon: postkort feks. Eller prøver du å si at før Facebook så brukte man den samme gratulasjonsmetoden som man har brukt siden menneskers morgen? Nei, jeg mener det er feil. Det er respektløst å følge en 10-15 år gammel mote, når man kan gjøre det som det står mere personlig respekt av, og som har blitt ''bare'' brukt i noen par millioner år lengre enn ''Sosiale Nettverk''-metoden. Da var det også respektløs å sende sms/mms, ringe, sende postkort eller benytte seg av hva som helst som ikke har vært med oss siden menneskers morgen. Innlegget ditt er nonsense. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Hvis dere forandrer bursdagsdatoen +/- en måned, kan jeg garantere at det kommer til å komme masse gratulasjoner, og selv om folk skriver på veggen at du ikke har bursdag, vil det forsatt strømme på med gratulasjoner Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Hvis dere forandrer bursdagsdatoen +/- en måned, kan jeg garantere at det kommer til å komme masse gratulasjoner, og selv om folk skriver på veggen at du ikke har bursdag, vil det forsatt strømme på med gratulasjoner Selvfølgelig gjør det det. Det er ikke alle som husker hvortid alle sine 400 facebuddys fyller år. 2 Lenke til kommentar
Lûïz Ângêl Zâpïcô Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Vennligst forklar hvordan man gratulerte folk med dagen i de millionene av årene før Sosiale Nettverk begynte å ta over (2000-tallet)... Før facebook: SMS/MMS. Før mobil: telefon. Før telefon: postkort feks. Eller prøver du å si at før Facebook så brukte man den samme gratulasjonsmetoden som man har brukt siden menneskers morgen? Nei, jeg mener det er feil. Det er respektløst å følge en 10-15 år gammel mote, når man kan gjøre det som det står mere personlig respekt av, og som har blitt ''bare'' brukt i noen par millioner år lengre enn ''Sosiale Nettverk''-metoden. Da var det også respektløs å sende sms/mms, ringe, sende postkort eller benytte seg av hva som helst som ikke har vært med oss siden menneskers morgen. Innlegget ditt er nonsense. Før så måtte man gå, eller bruke hester for å gratulere. Så kom kortet, litt letterre. Så kom Sosiale nettverk. Nå er det FB og bare FB. Det er greit at du er moderne, men kanskje litt for moderne. Man kunne ikke noe for at kort og å gjøre det personlig var eneste muligheten før. Nå blir jeg varslet en hel uke før, og skriver bokstavene G-R-A-T--T-I-Z!, javel, ja. Det er nok veldig... akseptabelt. Før kunne man ikke annet, og gjorde det akseptabelt. Nå har man de gamle metodene tilgjengelige, og de respektløse metodene tilgjengelig. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Av ren kurriositet, hvorfor mener du det er respektløst å gratulere noen via face? 1 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 For to år siden fikk jeg faktisk et bursdagskort og en kake på bursdagen min fra to venninner som er like gamle som meg, det kom VELDIG overraskende på meg Pleier egentlig å være ganske likegyldig til bursdager på Facebook, men når det er kompiser så pleier jeg som regel å ringe. Og jeg tror folk merker at jeg ikke har skrevet til dem på deres bursdag. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 En av grunnene til at jeg sa opp min Facebook konto var dette. Syntes det var en klein måte å både bli gratulert, og gratulere andre på. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 En av grunnene til at jeg sa opp min Facebook konto var dette. Syntes det var en klein måte å både bli gratulert, og gratulere andre på. Ingen tvinger deg vel til å gratulere via Facebook? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 En av grunnene til at jeg sa opp min Facebook konto var dette. Syntes det var en klein måte å både bli gratulert, og gratulere andre på. Ingen tvinger deg vel til å gratulere via Facebook? Ingen tvinger meg, men det er kleint å være venn med noen og så ikke skrive på veggen når alle andre gjør det. Har jeg ikke facebook kan jeg i hvertfall bruke det som en dårlig unnskyldning. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jaja. Jeg føler ingen kleinhet mot de som ikke gratulerer meg, men vi er alle forskjellige. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg har helt sluttet og gratulere folk på facebook. Jeg har også fjernet min bursdag, fordi jeg ikke vil ha overfladiske gratulasjoner fra folk jeg knapt kjenner. Lenke til kommentar
Jonas. Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Hvordan det kan være respektløst å gratulerer noen med dagen over Facebook makter ikke jeg å forstå... Personlig synes jeg det er hyggelig å få mange gratulasjoner, og synes det er vel så hyggelig å gratulere andre, og så kommer selvsagt en sms/telefonsamtale/møte i tillegg med de man kjenner best. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 […] fordi jeg ikke vil ha overfladiske gratulasjoner fra folk jeg knapt kjenner. Beklager, men nå måtte jeg nesten le. Du vil altså ikke ha gratulasjoner fra folk du ikke «kjenner»? Gjelder dette forumet også? Og real life? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg har helt sluttet og gratulere folk på facebook. Jeg har også fjernet min bursdag, fordi jeg ikke vil ha overfladiske gratulasjoner fra folk jeg knapt kjenner. Hvorfor er du venn på Facebook med folk du knapt kjenner? Lenke til kommentar
A E S T H E T I C Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Til mine beste venner kjøper jeg en bursdagshilsen til dem på facebook, jeg bruker penger, og husker dagen fra før Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå