Patrick123 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 (endret) Facebook er jo en gudegave for alle de som ikke er gode til å huske fødselsdagen til enkelte. Der får du beskjed dagen i forveien og du kan nesten ikke unngå å legge merke til at noen er ett steg nærmere graven. Men hvor mye betyr dette? Se på en gratulasjon fra for 10 år siden kontra i dag. For 10 år siden så måtte du faktisk huske dagen og du måtte enten møte personen eller ringe for å gratulere, du kunne også sende en SMS. Det å ringe til noen eller møte dem er jo en ganske personlig måte å gratulere noen på, men selv en SMS betyr jo at 1) du husker dagen, 2) du tar deg tid til å sende meldingen og 3) du spandere det lille det koster å sende en melding. Nå derimot så går mange hilsninger over sosiale medier som Facebook. Etter min mening så er dette en ny grad av "det minste man kan gjøre". Du trenger ikke huske dagen, det tar 2 sekunder å skrive "Gratulerer med dagen" og det koster deg ikke et øre (utenom internetavgiften du måtte betale uansett). Å gratulere noen på Facebook er vel egentlig det minste du kan gjøre. I det jeg tenkte på dette kom jeg på en ting; greit, det sier ikke mye om noen gratulerer til deg på Facebook, men hva sier det om de faktisk ikke gjøre det? For meg er det toppen av "likegyldighet". Du kan ikke unngå å se at personer har fødselsdag, det er gratis og tar 2 sekunder. Er det noen som er enige i min "evaluering"? Har jeg hatt en liten oppvåkning? Jeg har alltid ment at gratulasjoner på Facebook på er rimelig upersonlig, men jeg klamrer meg til halmstrå og når selv det uteblir blir det litt trasig... Hilsen en ufrivillig ensom ulv som har fått 6 hilsner fra 187 venner på Facebook på to fødelsdager på rad... tilsammen Endret 23. juli 2011 av Patrick123 8 Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 For meg varierer det veldig etter hvem det er som har bursdag. Er det en av mine beste venner eller venninner blir det som regel en sms eller en samtale over telefonen (eller aller helst face to face), mens er det personer som ikke står meg så nærme synes jeg facebook er helt ok.. 2 Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Kjipt å høre at du har fått så få gratulasjoner da. Men må si meg enig i din observasjon, gratulasjoner på facebook er blitt mer en rutine enn omtanke... For min del har facebookgratulasjoner 0 verdi, med mindre den som skriver faktisk legger noe mer i veggmeldingen enn den standard 'Gratulerer med dagen =)'. Jeg synes selvsagt det er hyggelig å få gratulasjoner, for all del, men setter mye større pris på tekstmeldinger. På min siste bursdag skrev ikke en god venn gratulasjon på veggen men gratulerte meg istedet personlig litt senere, og nevnte at facebookmeldinger og sms var for upersonlig. Og det satte jeg mye større pris på enn facebookgratulasjonene! Lenke til kommentar
Lûïz Ângêl Zâpïcô Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg gratulerer ingen med dagen på Facebook, utenom at det er ''nære'' personer. Og selv de gratulerer jeg sjelden til på Facebook, jeg gjør det respektfullt og ordentlig, ved å gå til vedkommende In-Real-Life å gratulere. Gratulasjoner via chattesteder er useriøst og mangel på respekt. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg gratulerer alltid folk med dagen, og jeg setter pris på at folk tar seg det lille bryet til meg også. Vet det er mange som ikke gjør det, eller kun gratulerer sine nærmeste. En grunn til at noen ikke gjør det, kan være at hvis de gratulerer noen, må de nesten gratulere alle for å ikke forskjellsbehandle. Og er du ikke på facen en dag, så har du plutselig begått den forséelsen. Det du kan gjøre er å skrive "takk for alle gratulasjonene" på statusen din en eller to dager etter. Da tikker det gjerne inn et par ekstra gratulasjoner. Jeg synes også at de som får gratulasjoner, bør takke hver enkelt, eller i det minste en "like". Å bare skrive "Takk for alle gratulasjonene!" på statusen blir for lettvint. Når jeg har nevnt det til folk før, svarer de gjerne med at de har annet å gjøre enn å bruke hele bursdagen sin på å takke for gratulasjoner, noe som er en håpløs unnskyldning. Lenke til kommentar
Lûïz Ângêl Zâpïcô Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg skrev ''Takk :-)'' til alle 29 som skrev til meg. Jeg er fullstendig enig i at FB-Gratulasjoner er respektløst. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg er fullstendig enig i at FB-Gratulasjoner er respektløst. Like respektløs som å gratulere per SMS? Sosiale nettverk er noe nytt for mange, men tar gradvis over for andre kommunikasjonsmidler. Jeg vil ikke si det er respektløst å sende noen en gratulasjon på Facebook. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hvordan er det med gratulasjoner over Facebook i disse terror-tider? Er det fortsatt obligatorisk/hyggelig, eller er det en uviktig ting bursdagsbarnet ikke bryr seg om/ønsker? Beklager om dette er et dumt spørsmål, men jeg kunne trengt noen innspill. Postet av anonym: f999f005261dad36c1543075168d308b Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du trenger ikke poste slike spørsmål anonymt. Jeg gratulerer fortsatt. Ja, det som har skjedd er ubeskrivelig tragisk, men vi må prøve å ikke stoppe fullstendig opp. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det er utrolig skjelden jeg gratulerer folk med en veggbeskjed på fjesbok, hvis det er noen jeg vil gratulere gjør jeg det heller per telefon. Og til den anonyme: Det er viktig å fortsette som normalt ellers vinner terroristene. Jeg har ikke brydd meg nevneverdig, har dog laget et lite minibilde med en gammel frontkjemperplakat oppå profilbildet sånn at jeg får vist alle at jeg har sett på nyhetene i det siste. Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg gratulerer alle vennene mine på facebook, men er ikke alltid jeg sender en gratulasjon fordi jeg virkelig mener det, men jeg gjør det fordi det er hyggelig. Men til gode venner, nær slekt og familie ringer jeg alltid! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Gjorde et lite eksperiment til bursdagen min nå for under er mnd. tid siden og fjernet visningen av min bursdag på FB og jeg fikk ikke en eneste gratulasjon via FB eller andre sosiale medier for den delen,det var bare nærmeste familie som gratulerte meg med dagen. Om det gjenspeiler meg som menneske, at jeg er dårlig til å snakke med folk,holde kontakt osv. får være opp til andre å bedømme men det har nok blitt en hvileknagg for ganske så mange vil jeg tro. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg legger veldig lite i gratulasjoner på fjøsboka. Jeg gratulerer alltid med dagen når jeg ser at noen har bursdag, eventuelt i tillegg til en muntlig gratulasjon. For meg er det bare en vane og betyr ingenting. Jeg blir absolutt ikke fornærmet hvis jeg ikke får et svar. Selv skriver jeg bare "takk for alle gratulasjonene" i statusen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Hilsen en ufrivillig ensom ulv som har fått 6 hilsner fra 187 venner på Facebook på to fødelsdager på rad... tilsammen Føler det blir litt individuelt og det er mye som kan spille inn på hvorfor du har fått så få. Jeg vet ikke hvor mange venner du har, om du kjenner facebook vennene dine eller ei. Uansett så syntes jeg ikke du skal bry deg om det, facebook tar for mye av livet og om du har EN god venn som sier gratulerer med dagen personlig, så er det bedre enn 10000000 facebook gratulasjoner for meg hvertfall. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) **shitload med tekst** Jeg for min del, som glemmer min, min mors, og min søsters bursdag hvert ENESTE år, har behov for Facebook til å minne meg på slikt, da jeg i år glemte at jeg hadde bursdag og våknet til SMSer og facebookmeldinger, for ikke å snakke om pengeoverføringer Men jeg ser ditt langvindede poeng. Når gratualsjoner blir så mange og så rutine blir de ubetydelige, litt som penger, gratulasjoner har rett og slett opplevd en kraftig inflasjon. men syntes du hadde fått litt for få gratulasjoner, men de få du fikk var nok oppriktige, og kjærlighetsfylte, (jeg velger å tro det). -frank Edit: skirveleifer! Endret 25. juli 2011 av frankhaugen Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Gjorde et lite eksperiment til bursdagen min nå for under er mnd. tid siden og fjernet visningen av min bursdag på FB og jeg fikk ikke en eneste gratulasjon via FB eller andre sosiale medier for den delen,det var bare nærmeste familie som gratulerte meg med dagen. Jeg har testet dette, og erfaringene er de samme. Grunnen er at ingen har full oversikt over når alle i omgangskretsen fyller år. Jeg stiller meg spørrende til de som mener at gratulasjoner på Facebook er respektløst. Hadde noen gratulert meg, så ville jeg ikke reagert negativt. Gratulasjoner er vel uansett en oppbrukt kutyme. Jeg gratulerer først og fremst for å være høflig, ikke fordi jeg bryr meg om at vedkommende har fødselsdag. Lenke til kommentar
spacemonster Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 **shitload med tekst** ..., gratulasjoner har rett og slett opplevd en kraftig inflasjon. ... Gratulerer for en flott kommentar! :-) Jeg er enig. Gratulasjonene har dessverre mistet mye av sin verdi når de kommer på Facebook. Foretrekker å gjøre det person til person uten tekniske hjelpemidler, men men bursdager betyr lite når en er over en viss alder. Blir litt som julaften, er ikke det samme uten barn, eller å være barn selv synes da jeg. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) **shitload med tekst** ..., gratulasjoner har rett og slett opplevd en kraftig inflasjon. ... Gratulerer for en flott kommentar! :-) Jeg er enig. Gratulasjonene har dessverre mistet mye av sin verdi når de kommer på Facebook. Foretrekker å gjøre det person til person uten tekniske hjelpemidler, men men bursdager betyr lite når en er over en viss alder. Blir litt som julaften, er ikke det samme uten barn, eller å være barn selv synes da jeg. Din gratulasjon, i lys av mitt eget innlegg, har liten verdi for meg! XD Men takk uansett -frank Edit: 'skrivefeil' (å prøve å skrive riktig på sin 20. våkne time er dødfødt ser det ut som, etter skrivefeil og gramatikkfeil -mengden jeg har her ) Endret 25. juli 2011 av frankhaugen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Selv bruker jeg altid facebook til å gratulere. Enten det er nære venner eller svakt bekjente. Jeg syns ikke det er upersonlig, og jeg syns ikke det gjør noe at man ikke husker på dagen selv. Jeg husker faktisk kun min egen bursdag i hodet, + noen som har samme dagen, det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om andre en meg selv. SMS er ikke mer personlig fordi en sms koster 1kr, i såfall er en sms fra en som tjener 300k/året dobbelt så mye verd som en som tjener 600k/året. Men sms sender man gjerne bare til de nermeste, så får man en sms gratulasjon vet man at man står personen nær. Selv bruker jeg vel bare facebook på både nære og fjerne venner og bekjente, men ikke totalt randoms. Bruker også IRL om jeg tilfeldigvis møter vedkommende. Hilsen en ufrivillig ensom ulv som har fått 6 hilsner fra 187 venner på Facebook på to fødelsdager på rad... tilsammen En gang jeg fikk et ikke altfor stort antall gratulasjoner (dog ikke altfor lite egentlg menmen) bestemte jeg meg for å prøve et lite prosjekt.Jeg tok fra den dagen og gratulerte alle bekjente (unntak når jeg ikke var på face) det neste året, og gratulasjonene doblet seg mange ganger neste gang jeg hadde bursdag. Tydeligvis er gratulasjoner en slags sosial byttehandel. Om noen svakere bekjente ikke skriver på min vegg skriver jeg gjerne ikke tilbake, tror nok mange tenker slik, og det er nok derfor prosjektet fikk den konklusjonen som det fikk. Ellers, hva folk skriver er forskjellig, noen skriver "gratulerer", noen skriver "Gratulerer med dagen " og noen skriver "Hei <navn> Gratulerer med dagen! Håper du har det bra". Selv pleier jeg å gå for den vanlige "Gratulerer med dagen " (bruker enten smiley eller utropstegn, på mindre bekjente skriver jeg gjerne bare "gratulerer" og smeller på en smiley. sist gang jeg hadde bursdag og noen poster gratulasjoner på min vegg la jeg mitt svar til samme nivå, men noen enkle konkrate regler: Sier personen mer en gratulerer? Har personen med en smiley? Nevnet personen navnet mitt i gratulasjonen? Om svaret er ja gjorde jeg det samme på tilbakemeldingen under "Takk", "Takk for det ", "Takk for det Olav " Så... det var mine tanker 1 Lenke til kommentar
satchman Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Facebook er jo en gudegave for alle de som ikke er gode til å huske fødselsdagen til enkelte. Der får du beskjed dagen i forveien og du kan nesten ikke unngå å legge merke til at noen er ett steg nærmere graven. Men hvor mye betyr dette? En hilsen via fb betyr så godt som ingenting slik jeg ser det. En hilsen via en telefonsamtale eller tilogmed sms krever langt mer av avsenderen enn å bare taste litt kjapt på facebook. Men facebook er et fint verktøy til å faktisk huske når folk fyller år da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå