Simen88 Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Hei jeg kan kjøpe dette http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Makro/Nikon-200mm-F4-AF-D-IF-ED-Micro-Macro-Viktig--Nordisk-Utgave,-Nordisk-Garanti-100807.aspx helt nytt for 8000kr. Er det verdt det? er det skikkelig bra? ettersom det er jo litt gammelt? funker det fint på mitt D7000? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Det er kanskje det beste makroobjektivet som er laget, uansett merke. Fungerer fullt og helt på D7000. Om det er ett godt kjøp for deg avhenger jo om du faktisk har bruk for den type objektiv - det er perfekt til makrofoto av insekter, men til det meste annet har det ulike kompromisser - mindre lyssterkt og mindre fleksibelt enn 70-200 2.8, tregere autofokus enn de fleste ikke-makroobjektiver i tilsvarende brennvidde, i trangeste laget til bruk som portrettobjektiv. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 23. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2011 Ja det var mest tenkt til innsekter og nærbilder av blomster osv. Ikke så mye annet, det har jeg objektiver til. Men det er et godt kjøp? Jeg mener, 19k på fotovideo. Kommer det kansje en ny version snart? kansje derfor jeg får den så billig? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Den blir ikke dårligere av at det kommer en ny versjon - og den nye kommer ICKE til å koste mindre enn den gamle.. Tipper en evt ny versjon har VR og AF-S 8000 er gi-bort for dette objektivet ! Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 23. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2011 Ok jeg slår til! takk for den infoen jeg fikk Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) ville denne vært bedre? http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Nikon/Makro/Nikon-105mm-F28-AF-S-IF-ED-VR-II-Micro-Norsk-utgave-110243.aspx er den skarpere osv? for folk sier 200mm er den beste osv, men noen sier den ikke er så bra.. http://www.japanphoto.no/product/objektiver/tamron-nikon/tamron-sp-af-180mm-f-3.5-di-ld-macro-for-nikon/ eventuelt denne? Endret 24. juli 2011 av Simen88 Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests Her ligger tester av alle objektivene du har nevnt. Så kan du sammenlikne resultatene. Tror Tamronen gir absolutt mest for pengene her... Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 ok, men tingen er at jeg trenger ikke mest for penga, jeg vil bare ha det BESTE macro objektivet som gir meg BEST og SKARPEST bilder, om det er stort å dyr.. dont care Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Siden du vil ha både til blomster og insekter og vil ha det optimale, må du kjøpe to stykker en på ca 60mm og en på ca 150mm. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Nikon AF 200mm gir best bildekvalitet. Men du skal jaggu være en dyktig fotograf for å klare å utnytte forskjellen mellom denne og f.eks. Sigma sin 150mm som også er ett meget høyt aktet makroobjektiv - til halve prisen. 200mm og 105mm er ganske forskjellige brennvidder med forskjellige bruksområder - om du ikke vet om du bør ha det ene eller andre er jeg ikke sikker på om det er noen vits i å anbefale det dyreste alternativet. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Du kan få bytte 200mm'en med en 60 (Nikon) og en 150mm (Sigma) hos meg Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Nikon AF 200mm gir best bildekvalitet. Men du skal jaggu være en dyktig fotograf for å klare å utnytte forskjellen mellom denne og f.eks. Sigma sin 150mm som også er ett meget høyt aktet makroobjektiv - til halve prisen. 200mm og 105mm er ganske forskjellige brennvidder med forskjellige bruksområder - om du ikke vet om du bør ha det ene eller andre er jeg ikke sikker på om det er noen vits i å anbefale det dyreste alternativet. Hva snakkker du om halve prisen for ? Han kan få ett nytt Nikon 200mm f/4 Micro til 8000 kr, Sigma 150mm koster i dag ca 9000 nytt, den gamle versjonen har gått ut, og det har kommet en ny med OS/VR/IS Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 stemmer det ThorEH. Derfor blir ikke de andre så veldig mye billigere. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Sigma sin 150mm som også er ett meget høyt aktet makroobjektiv - til halve prisen. Ser ut som Sigmaen er skarpere også.... Se forskjellen her: Digital SLR and Lens Image Quality Comparison - ISO 12233 Chart 100% Crops Endret 24. juli 2011 av flageborg Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hva snakkker du om halve prisen for ? Fordi brukt går den for 4000, Nikon 200/4 normalt rundt 10000. Og jeg tror helt fint du forsto poenget mitt. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Ja, men det betyr lite så lenge han altså kan få Nikonen nytt for 8000,- Då må vi kanskje sammenligne med nypriser på Sigmaen også ? Og ikke minst ta med i betraktning at om ha finner ut at Nikonen ikke var noe for han, så kan han selge den igjen for mer en han gav.. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Forøvrig har vi i sykkelmiljøet ett uttrykk som kalles å "runkepelle", som brukes om noen som bruker timesvis og dagesvis på å ta normalt svært enkle avgjørelser om innkjøp av deler, man tråler nettet etter den letteste, beste, sterkeste, mest sexy varianten av for eksempel bolter til å feste drikkeflakseholderen med, ventilhetter, holkene på styret, man starter diskusjonstråder og diskuterer frem og tilbake med seg selv og andre og klarer aldri bestemme seg, i stedet for å bare kjøpe noe som er godt nok til formålet og heller bruke tida på å dra ut og sykle. Denne tråden er en typisk "runkepelle"-tråd... 2 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) ...om ha finner ut at Nikonen ikke var noe for han, så kan han selge den igjen for mer en han gav.. Nesten fristende å vedde på at han aldri vil "tjene" penger på det objektivet... Alt har sin pris....og det er en grunn til at noe som er "nytt" selges under halv pris.... Endret 24. juli 2011 av flageborg Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Er all informasjon fra TS riktig, dvs at objektivet er nytt og prisen han oppgir er 8000 - så er det nesten fristende å vedde i mot Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Forøvrig har vi i sykkelmiljøet ett uttrykk som kalles å "runkepelle", som brukes om noen som bruker timesvis og dagesvis på å ta normalt svært enkle avgjørelser om innkjøp av deler, man tråler nettet etter den letteste, beste, sterkeste, mest sexy varianten av for eksempel bolter til å feste drikkeflakseholderen med, ventilhetter, holkene på styret, man starter diskusjonstråder og diskuterer frem og tilbake med seg selv og andre og klarer aldri bestemme seg, i stedet for å bare kjøpe noe som er godt nok til formålet og heller bruke tida på å dra ut og sykle. Denne tråden er en typisk "runkepelle"-tråd... Det er sikkert større forskjeller på objektivene som er nevnt her ift brennvidde, blender, fysisk størrelse, bruksområde og ikke minst pris enn det noen gang vil være mellom to ventilhetter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå