Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på farsarven?

pakini

Anbefalte innlegg

Min morfar døde for 3år siden, min mormor ble jo da sittende i uskiftet bo! Men no har hun solgt huset for 9 millioner, har hun lov å selge før farsarven er skiftet?

Min mor mener hun da har rett på den, men jeg er litt usikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. I levende live kan din mormor gjøre nær sagt akkurat det hun lyster med uskifteboet, jfr. arvelova § 18.

Hun kan imidlertid ikke gi gaver som står i misforhold til boets verdi (al § 19), eller gi bort fast eiendom; og hvis boets verdier minker vesentlig kan arvingene kreve at boet skiftes, altså farsarv (al § 24).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. I levende live kan din mormor gjøre nær sagt akkurat det hun lyster med uskifteboet, jfr. arvelova § 18.

Hun kan imidlertid ikke gi gaver som står i misforhold til boets verdi (al § 19), eller gi bort fast eiendom; og hvis boets verdier minker vesentlig kan arvingene kreve at boet skiftes, altså farsarv (al § 24).

Ok, takker for svar! Min mor mener hun kan gå inn å forlange å få farsarven, kan man det? Forlange å få den? Eller må man vente til mormor dør og.

Syns det er bale at det skal bli problemer ang arv...

Lenke til kommentar

Var huset solgt under markedsverdi?

I uskiftet bo har din mormor visse regler å forholde seg til. Så lenge hun gjør det er alt ok. Din mor kan ikke kreve farsarven uten at det er misglighold mht håndtering avuskifte boets verdier. Er det andre livsarvinger fra din mormor?

Lenke til kommentar

Var huset solgt under markedsverdi?

I uskiftet bo har din mormor visse regler å forholde seg til. Så lenge hun gjør det er alt ok. Din mor kan ikke kreve farsarven uten at det er misglighold mht håndtering avuskifte boets verdier. Er det andre livsarvinger fra din mormor?

Er min mor og en onkel! Han har fått en fritidsbolig med sjøen, min mor ikke noe.

Lenke til kommentar

Er min mor og en onkel! Han har fått en fritidsbolig med sjøen, min mor ikke noe.

Fritidsboligen kan ha vært særeie hos din morfar og ikke inngå i uskiftet. Det kan også ha vært andre forhold her.

Er ikke særeie nei, da dette er et gammelt nedlakt bruk, der fritidsboligen låg under eiendommen, dette ble skilt ut no før salget!

Lenke til kommentar

No har jeg gitt beskjed videre til min mor, men hun mener bestemt at hun har rett på farsarv, hun mener at halvparten av summen på 9 millioner er min morfar sitt, siden han og min mormor eide ilag. Så da mener hun at halvparten av de 9 millionene skal deles mellom hun, min onkel om mormor... Gud altså, hvordan forklare hun dette her

Lenke til kommentar

De 9 millionene skal ikke skiftes med mindre din Mormor gir de som forskudd på arv.

Hvis din onkel har mottatt en fritidsbolig kan det være aktuelt å få denne omstøtt, jfr. al. § 19.2 Dersom den står "i mishøve til formuen i buet" og "dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva"

Hun kan bare gi fritidsboligen hvis andre arvinger samtykker eller at arvingene får like stor del av arven utdelt, jfr. al. § 21

Lenke til kommentar

...hun mener at halvparten av summen på 9 millioner er min morfar sitt, siden han og min mormor eide ilag. Så da mener hun at halvparten av de 9 millionene skal deles mellom hun, min onkel om mormor...

Moren din har jo tildels rett; halvparten av boet (forutsetter felleseie) var jo din morfars, og den halvparten skal deles mellom hun og broren hennes (og evt mormor, se neste avsnitt), men den delingen trenger ikke gjøres før din mormor dør. Din mormor har imidlertid ikke rett til å gi bort uforholdsmessig store verdier så lenge boet er uskiftet, og her kommer spørsmålet om fritidsboligen inn...

Hvis boet skiftes nå, mens mormor lever, så skal også mormor ha en del av arven fra morfar, som din mor sier, men din mor kan ikke kreve at boet skiftes/deles. Bare særkullsbarn, dvs noen som har din morfar som far, men en annen som mor, kan kreve det.

Edit: At mormor har solgt huset og omgjort fast eiendom til likvide midler (penger) spiller ingen rolle arvemessig, så lenge salget skjedde til markedspris.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...