Gå til innhold

Oppgradere skjermkort? Eller kan jeg vente?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter per i dag på en PC som er ca. halvannet år gammel som består av en Intel Core i7 920 2.66 GHz, 6GB DDR3 RAM og 2 stk XFX Radeon HD 4890 xXx i CrossFireX-modus. Men nå som det har kommet en hel haug av DX11-baserte kort vurderer jeg så smått å bytte/oppgradere. Vil oppsettet jeg har holde til kjøre nye spill i høy oppløsning en god stund fremover, eller bør jeg tenke på å bytte skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD 4890 CFX er et vanvittig kraftig oppsett. Med mindre du oppgraderer til et Crossfire/SLI-oppsett blir ethvert kort en sidegrade uavhengig av CFX.

Det som kan begrense deg litt fremover blir jo spill som BF3, dette krever dx10 og har nok mer eyecandy i dx11, om det er vits i å oppgradere før spillet har blitt lansert og folk kan si forskjellen på dx10 og dx11 er det nok derimot liten grunn.

Ellers begynner enkelte spill smått å spise mer enn 1GB VRAM på 1920x1080 nå, så det kan begrense deg litt det også. Og med mindre du overklokker prosessoren din til 3.4-4.0GHz et sted vil ethvert nytt CFX/SLI-oppsett med kort rundt 2000-3000 kr bli flaskehalset på 1920x1080.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Men om jeg i dag skulle ha oppgradert til noe med DX11-støtte SLI/CFX-oppsett, hvilke kort bør jeg vurdere? Tenker innenfor prisrammen 3000-3500kr, da jeg ga ca. 3000kr til sammen for de to HD 4890 kortene.

Lenke til kommentar

Har sett litt på flere alternativ, og er toppkortene som HD 6990 og GTX 590 verdt pengene? Kan og nevne at jeg har en 24-tommer skjerm og dermed ikke kan spille i høyere oppløsning enn 1920x1080(men det er i grunn ikke planen heller). Målet er vel å kunne spille de nyeste spillene, og det kommende Rage på den oppløsningen med alt av eyecandy og ikke noe lavere fps(heller høyere) enn det jeg allerede sitter på, men også være veldig sikret for fremtiden sånn at jeg slipper å oppgradere på en stund.

Endret av Dawgster
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622807

2 stk av disse vil gjøre susen for deg :) bra kort til bra pris.

klokker du cpuen din samtidig til 3.4-3.5 ghz som han andre sa så vil du merke en ganske bra forskjell.

Ja, det vil gi høyere ytelse. Problemet her er at innen man faktisk trenger denne ytelsen vil VRAM-forbruket i spill være en del høyere enn 1GB og disse kortene blir da ganske hindret i ytelse.

Lenke til kommentar

klokker du cpuen din samtidig til 3.4-3.5 ghz som han andre sa så vil du merke en ganske bra forskjell.

Ja, det vil gi høyere ytelse. Problemet her er at innen man faktisk trenger denne ytelsen vil VRAM-forbruket i spill være en del høyere enn 1GB og disse kortene blir da ganske hindret i ytelse.

åssen kan du si at man IKKE trenger den ytelsen nå ? er mange spill som du lett får utnyttet med 2 sånne kort. men at mer minnebruk vil spille rolle i fremtiden har du nok rett i, men ikke så mye at man ikke kan kjøpe seg 2x 1gb kort nå. er nok en ganske god stund til 1 gb minne vil være en virkelig flaskehals.

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

åssen kan du si at man IKKE trenger den ytelsen nå ? er mange spill som du lett får utnyttet med 2 sånne kort. men at mer minnebruk vil spille rolle i fremtiden har du nok rett i, men ikke så mye at man ikke kan kjøpe seg 2x 1gb kort nå. er nok en ganske god stund til 1 gb minne vil være en virkelig flaskehals.

Witcher 2, Crysis, Crysis 2, Civ 5, Aliens vs Predator, STALKER CoP, Metro 2033. Alle spill ute nå som brukertrenger mer enn 1GB VRAM om du kjører opp innstillingene på bare 1920x1080. For ikke å glemme at SLI og CFX krever VRAM for å kjøre. Drivere kan avlaste dette litt ved å bestemme hva som skal være i grafikkminnet og hva som skal være i systemminnet, men dette kan og vil i mange tilfeller føre til hakking.

1GB VRAM til et nytt SLI/CFX-oppsett i dag er rent tull, men kjempebra for 3DMark om det er det du liker å bruke skjermkortene på.

Lenke til kommentar

Witcher 2, Crysis, Crysis 2, Civ 5, Aliens vs Predator, STALKER CoP, Metro 2033. Alle spill ute nå som brukertrenger mer enn 1GB VRAM om du kjører opp innstillingene på bare 1920x1080. For ikke å glemme at SLI og CFX krever VRAM for å kjøre. Drivere kan avlaste dette litt ved å bestemme hva som skal være i grafikkminnet og hva som skal være i systemminnet, men dette kan og vil i mange tilfeller føre til hakking.

1GB VRAM til et nytt SLI/CFX-oppsett i dag er rent tull, men kjempebra for 3DMark om det er det du liker å bruke skjermkortene på.

vel kan ikke si meg enig i noe av det du sier der. rett og slett siden jeg har et 1 gb sli oppsett selv og alle de nevnte spillene fungerer utmerket på 1920 oppløsning med 8-16x AA og maks innstillinger.

Lenke til kommentar

vel kan ikke si meg enig i noe av det du sier der. rett og slett siden jeg har et 1 gb sli oppsett selv og alle de nevnte spillene fungerer utmerket på 1920 oppløsning med 8-16x AA og maks innstillinger.

Du har GTX 470 SLI, som har 1.25GB VRAM. Det er 25% mer enn hva man får med GTX 560 Ti SLI, som er nok til å gjøre en forskjell.

Jeg har prøvd The Witcher 2 på GTX 460 SLI, det hakket voldsomt med enn gang du skrudde på Antialiasing (kun in-game AA fungerer, å kjøre gjennom driver gir ingen forskjell), altså litt for mye load, før det var fps staqbilt høyt oppe rundt 60 fps jeg tro.

Lenke til kommentar

Takker for all feedback! Ble litt klokere føler jeg. Tror valget står mellom 2 stk GTX 570 eller 2 stk 6970. Har også kommet over dette her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623388#reviews ...er dette verdt å sniffe på? Kan helt til slutt nevne at jeg spiller stort sett FPS-spill, og vurderer å kjøpe Crysis 2 og Metro 2033, samt F.E.A.R.-serien. Rage er og noe jeg definitivt skal ha kloa i.

Lenke til kommentar

Den 3GB-utgaven er nok heller ment for å kjøre trippelmonitoroppsett. Mer VRAM er jo alltid bra, men 1.5GB VRAM er nok ikke et problem.

Jeg vil personlig anbefale HD 6950 CFX, overklokket til 900MHz slår disse HD 6970 CFX. Og prislappen kommer rundt 4000 kr avhengig av modellvalg.

Lenke til kommentar

Witcher 2, Crysis, Crysis 2, Civ 5, Aliens vs Predator, STALKER CoP, Metro 2033. Alle spill ute nå som brukertrenger mer enn 1GB VRAM om du kjører opp innstillingene på bare 1920x1080.

Med unntak av kanskje The Witcher 2 med ubersampling og Crysis 2 med DX11 og high-res texture pack ser det ikke ut som at noen av de spillene har en ytelse fordel med mer enn 1GB vram i 1920x1080 med 4xAA.

F.eks:

The Witcher 2 (uten ubersampling):

http://www.techspot.com/review/405-the-witcher-2-performance/page5.html

Radeon 6870 1GB omtrent like rask som Radeon 5870 2GB.

Alien vs Predator:

http://www.techspot.com/review/309-geforce-gtx-460-sli-performance/page3.html

Metro 2033:

http://www.techspot.com/review/359-nvidia-geforce-gtx-560ti/page9.html

STALKER COP:

http://www.techspot.com/review/299-palit-inno3d-geforce-gtx-460/page11.html

Lenke til kommentar

Witcher 2, Crysis, Crysis 2, Civ 5, Aliens vs Predator, STALKER CoP, Metro 2033. Alle spill ute nå som brukertrenger mer enn 1GB VRAM om du kjører opp innstillingene på bare 1920x1080.

Med unntak av kanskje The Witcher 2 med ubersampling og Crysis 2 med DX11 og high-res texture pack ser det ikke ut som at noen av de spillene har en ytelse fordel med mer enn 1GB vram i 1920x1080 med 4xAA.

F.eks:

The Witcher 2 (uten ubersampling):

http://www.techspot.com/review/405-the-witcher-2-performance/page5.html

Radeon 6870 1GB omtrent like rask som Radeon 5870 2GB.

Alien vs Predator:

http://www.techspot.com/review/309-geforce-gtx-460-sli-performance/page3.html

Metro 2033:

http://www.techspot.com/review/359-nvidia-geforce-gtx-560ti/page9.html

STALKER COP:

http://www.techspot.com/review/299-palit-inno3d-geforce-gtx-460/page11.html

Både Metro 2033 og STALKER har betydelig lavere minimum fps med 1GB-kortene. HD 6870 og GTX 560 Ti har akkurat lik minimum fps i Metro, og STALKER CoP legger alle 1GB-kortene rundt 40 fps minimum på 1680x1050. Systemet sender teksturene inn og ut fra skjermkortene og det færer til hakking.

1GB VRAM er ikke noe problem om du kjøper et midrange-kort som HD 6870 eller et HD 6950, men å kjøpe et SLI/CFX-oppsett uten minmum 1.25GB VRAM virker for meg som en lite gjennomtenkt affære. Tro meg når jeg sier at dette hindrer opplevelsen og særlig muligheten til å bruke oppsettet i fremtiden ganske kraftig i SLI- og CFX-oppsett.

Lenke til kommentar

Både Metro 2033 og STALKER har betydelig lavere minimum fps med 1GB-kortene. HD 6870 og GTX 560 Ti har akkurat lik minimum fps i Metro, og STALKER CoP legger alle 1GB-kortene rundt 40 fps minimum på 1680x1050. Systemet sender teksturene inn og ut fra skjermkortene og det færer til hakking.

I Metro 2033 har 6870 1GB og Geforce 470 1,3GB samme min FPS. I STALKER COP ligger også GTX 470 1,3GB på 38 minFPS. Ellers øker minFPS naturligvis med kraftigere kort og minFPS faller mer med svakere kort i forhold gjennomsnitt med høyere pixel workload da kraftigere skjermkort takler tunge scener gjerne en del bedre.

Hvis grafikkdata (teksturer, modeller) ikke er i vram når GPU'en trenger det faller frameraten drastisk, noe slik som 1/3 av gjennomsnitt framerate eller mer.

1GB VRAM er ikke noe problem om du kjøper et midrange-kort som HD 6870 eller et HD 6950, men å kjøpe et SLI/CFX-oppsett uten minmum 1.25GB VRAM virker for meg som en lite gjennomtenkt affære. Tro meg når jeg sier at dette hindrer opplevelsen og særlig muligheten til å bruke oppsettet i fremtiden ganske kraftig i SLI- og CFX-oppsett.

Jeg er forsåvidt enig i dette, men per i dag er ikke 1GB vram noe særlig hindring i 1920x1080 med 4xAA.

Lenke til kommentar

I Metro 2033 har 6870 1GB og Geforce 470 1,3GB samme min FPS. I STALKER COP ligger også GTX 470 1,3GB på 38 minFPS. Ellers øker minFPS naturligvis med kraftigere kort og minFPS faller mer med svakere kort i forhold gjennomsnitt med høyere pixel workload da kraftigere skjermkort takler tunge scener gjerne en del bedre.

Hvis grafikkdata (teksturer, modeller) ikke er i vram når GPU'en trenger det faller frameraten drastisk, noe slik som 1/3 av gjennomsnitt framerate eller mer.

GTX 470 har også en langt mindre spredning mellom average og minimum fps som kommer av at det er en del tregere enn GTX 560 Ti SOC, jeg vil tippe at mange spill i dag egentlig bruker godt over 1GB VRAM, driverne bare flytter mindre brukte teksturer til RAM som kan forklare hvordan mange greier over 1GB VRAM-bruk med GTX 470/480/570/580. STALKER er jo også en spillserie der mange installerer teksturpakker på, disse pleier å bruke mye VRAM.

Jeg er forsåvidt enig i dette, men per i dag er ikke 1GB vram noe særlig hindring i 1920x1080 med 4xAA.

Nettopp, og TS har HD 4890 i CFX fra før, hvorfor oppgradere til noe som gir han omlag 50-60% bedre ytelse når denne ytelsen ikke blir nyttig før spill begynner å bruke mer enn 1GB VRAM?

Lenke til kommentar

GTX 470 har også en langt mindre spredning mellom average og minimum fps som kommer av at det er en del tregere enn GTX 560 Ti SOC, jeg vil tippe at mange spill i dag egentlig bruker godt over 1GB VRAM, driverne bare flytter mindre brukte teksturer til RAM som kan forklare hvordan mange greier over 1GB VRAM-bruk med GTX 470/480/570/580. STALKER er jo også en spillserie der mange installerer teksturpakker på, disse pleier å bruke mye VRAM.

Radeon 6870 1GB viser også en markant mindre spredning mellom min og gjennomsnitt i forhold til 6950 2GB, så det er ikke så godt å si hva som skjer der. MinFPS viser dog bare et punkt gjennom en benchmark kjøring og sier dermed ingenting om når eller hvor mange ganger frameraten falt så lavt.

Mye takket være konsollene blir de fleste spill forsatt laget for 512MB skjermkort, men et stort framebuffer (høy oppløsning og AA) gjør at man ofte trenger mer. Men med tungt modet spill med hi-res texture packs osv kan man også få behov for mer enn 1GB vram ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...