Gå til innhold

Def. av "emittentrisiko"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har studert finans og lest næringslivsaviser i flere år. Jeg har aldri hørt om "emittentrisiko". Jeg skjønner ikke hvorfor man vil snakke om riskioen for en emisjon.

Det kan både være positivt og negativt med en emisjon. F.eks:

- Selskapet vil hente inn mer penger fordi selskapet har en god forretningsmulighet

- eller det kan være fordi de må unngå konkurs...

Endret av KS
Lenke til kommentar

Inflasjon?

Det som ofte vil skje er at aksjekursen går ned, særlig dersom emisjonen foretas fordi selskapet trenger penger pga konkursfare. Neppe det man vil kalle en inflasjon.

Dersom emisjone skjer fordi selskapet øyner nye forretningsmuligheter, kan det være et positivt signal og selskapet trenger ikke å gi mye rabatt i forhold til aksjekursen. Ved en overtegnet emisjon kan det heller være slik at aksjekursen fortsetter oppover pga økt interesse for selskapet.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor jeg brukte ordet inflasjon, men det kan ha noe med en medstudent som konsekvent bruker det ordet. Det er selvsagt feil.

Det jeg siktet til var at nåværende aksjeeiere vil oppleve at verdien på deres andeler blir mindre verdt eller en mindre del av selskapet (dvs. mindre innflytelse)

Lenke til kommentar

Det jeg siktet til var at nåværende aksjeeiere vil oppleve at verdien på deres andeler blir mindre verdt eller en mindre del av selskapet (dvs. mindre innflytelse)

ved en normal emisjon vil eksisterende askjeeiere få tegningsretter tilsvarende det antall aksjer de har. De kan selv velge om de vil selge tegningsrettene eller kjøpe flere aksjer. Kjøper de aksjer i forhold til tegningsrettene har de samme innflytelse som før emisjonen. Selger de tegningsrettene får de mindre inflytelse etter emisjonen - noe de samtidig er blitt betalt for ved salget. Hvis emisjonen er rettet, f.eks ved at de nye aksjene kun kan kjøpes av en bestemt gruppe eiere (som ved en fusjon) kan aksjenes verdi uttynnes.

Lenke til kommentar

ved en normal emisjon vil eksisterende askjeeiere få tegningsretter tilsvarende det antall aksjer de har. De kan selv velge om de vil selge tegningsrettene eller kjøpe flere aksjer. Kjøper de aksjer i forhold til tegningsrettene har de samme innflytelse som før emisjonen. Selger de tegningsrettene får de mindre inflytelse etter emisjonen - noe de samtidig er blitt betalt for ved salget. Hvis emisjonen er rettet, f.eks ved at de nye aksjene kun kan kjøpes av en bestemt gruppe eiere (som ved en fusjon) kan aksjenes verdi uttynnes.

Forutsatt at de eksisterende eierne har anledning eller vilje til å benytte seg av denne tegningsretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...