Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hele VGS som privatist

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sluttet VGS for å jobbe, men har lyst å ta studiekompetanse så raskt som mulig, som privatist.

Har jeg anledning til å gjøre dette, nemlig å ta alle tre årene som privatist?

Hadde vært fint med svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan du ! :) Du kan ta så mange fag om gangen du vil. Det eneste du trenger å gjøre er å melde deg opp til eksamen, kjøpe boken og deretter lese samt ta eksamen når du får datoen tilsendt i posten.

Det samme gjør jeg, og det fungerer fint. Jeg har kun tatt engelsk skriftlig så langt, fordi jeg jobber 100% fra før av. Så jeg har ikke hatt så godt tid til å ta fag.

Bra du tar intiativ til å bli ferdig med videregående! :)

Lenke til kommentar

Alle har anledning til å ta eksamener i vgs-fag som privatist. Skal du gjøre det vil jeg bare anbefale deg å ta kontakt med den nærmeste skolen i området hvor du bor. Da kan du registrere deg der som privatist og få hjelp hos rådgiver. Da kan du også få muligheten til å følge noen av timene om du ønsker det i vanskelige fag, eller bare ha samtalere med faglærer hvis noe av det du leser selv er uklart. I tillegg så kan rådgiver på skolen hjelpe deg med å melde deg opp til eksamen med riktig kode osv.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt hele VGS som privatist, sluttet på skolen etter ungdommskolen og begynte ikke på VGS før jeg var 21 år.

Et par ting og ikke minst tang du kan være OBS på:

Hvis du har jobbet 5 år, trenger du ikke ta hele VGS, bare 6 fag (Norsk engelsk, matte, naturfag, historie, sammfunnslære). Da får du studiekompetanse med de fagene i kombinasjon med 5 års arbeidserfaring. Det heter 23/5 regelen (du må i tillegg være 23 år). Dette var regelen i 2005.

Hvis du ikke har jobbet 5 år/ikke er 23 år, kan du enten gå på vanlig VGS hvis du får opptak, eller så har du følgende skoler:

- Sonans, privatgymnas, tilbyr nettstudier og klasser.

- Bjørknes, privatgymnas, Oslo

Begge får du støtte til hos LK.

Husk, det er noe dritt å bruke LK lå/stupend på VGS når "alle andre" tar det gratis. Antar at hensikten er å ta høyere utdannelse etterpå, og da vil totalgjelden bli skyhøy etter endt utdannelse. Det i seg selv kan være grunn nok til å gjøre det etter 23/5 regelen, selv om det da kanskje må utsettes litt, fordi da trenger du bare bruke ett fulltidsåpr på VGS som privatist, med LK lån/stipend.

Lykke til, ha en fremragende dag, en fortreffelig uke, en fremgangsrik måned, et innholdsrikt år, og ikke minst, et sukessfylt liv.

Med oppriktig hengiven Hilsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann. Vil ikke anbefales deg å ta realfag som privatist. Disse fagene er meget vanskelige. Men fellesfag er ikke noe problem. Er selv i samme tilfelle. Eneste som er kjipt er at mange av fagene har samme eksamensdag. Så mange bruker 2 år på å ta opp fag. Noe jeg selv kanskje kommer til å gjøre:/

Lenke til kommentar

Heisann. Vil ikke anbefales deg å ta realfag som privatist. Disse fagene er meget vanskelige. Men fellesfag er ikke noe problem. Er selv i samme tilfelle. Eneste som er kjipt er at mange av fagene har samme eksamensdag. Så mange bruker 2 år på å ta opp fag. Noe jeg selv kanskje kommer til å gjøre:/

Det er ganske individuelt hvilke fag som er enkle og hvilke som er vanskelige. For meg var historie VG3 et svært tidkrevende fag, selv til fellesfag å være, på grunn av all den prøvepugginga.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...