Gå til innhold

Overklokke Intel i7-950 prosessor

Anbefalte innlegg

Hei! Kan begynne med å si at jeg aldri har klokket noe noen gang, men at jeg ikke er dum av den grunn, om noen skulle tro det...

Merket at det fulgte med et program med hovedkortet som tillot seg å booste prosessoren.

Slik ser det ut:

post-168455-0-36982500-1311428637_thumb.jpg

Temperaturen på prosessoren idle er 39c. Men tenker nok at den vil øke en del, hvertfall når jeg spiller om jeg bruker det programmet og booster den.

Vil det være mulig å booste prosessoren(en av de tre alternativene på programmet, hvilket) med stock kjøling? Eller er jeg nødt til å gå til innkjøp av en CPU-kjøler?

Om det er nødvendig, kom gjerne med forslag til hvilken :) Pris er ikke så viktig, men helst ikke noe mer enn 1000 kr :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Kan begynne med å si at jeg aldri har klokket noe noen gang, men at jeg ikke er dum av den grunn, om noen skulle tro det...

Merket at det fulgte med et program med hovedkortet som tillot seg å booste prosessoren.

Slik ser det ut:

post-168455-0-36982500-1311428637_thumb.jpg

Temperaturen på prosessoren idle er 39c. Men tenker nok at den vil øke en del, hvertfall når jeg spiller om jeg bruker det programmet og booster den.

Vil det være mulig å booste prosessoren(en av de tre alternativene på programmet, hvilket) med stock kjøling? Eller er jeg nødt til å gå til innkjøp av en CPU-kjøler?

Om det er nødvendig, kom gjerne med forslag til hvilken :) Pris er ikke så viktig, men helst ikke noe mer enn 1000 kr :)

Takker for alle svar!

Ingen begynner som ekspert i noe de aldri har gjort før - så slapp av ;)

Normatl overklokker man via BIOS, men slike programmer som dette er designet med tanke på nybegynnere slik at du i praksis får overklokket med et enkelt tastetrykk uten å måtte tenke så mye over de tekniske detaljene.

Alle de alternativene der må regnes som små-til-moderate overklokkinger. De burde alle gå fint på standard kjøler siden de ikke egentlig overklokker så mye i forhold til hva som er mulig. Grunnen til at det ikke er høyere alternativer er nok at det er vanskelig å gi en god autoamtisk overklokk høyere enn dette - da må man som regel vite nok til å gjøre endringer i BIOS og dessuten også ta seg tid til å teste instillingene man bruker for stabilitet. Selv med stock kjøler burde det være rom til opp rundt 4Ghz (muligens noe mer) før temperaturen begynner å nærme seg grenseverdiene or hva som er bra å kjøre på i lengden.

Husk at når det gjelder temperaturer så er det LOAD temperaturen (når CPU arbeider maks) som er viktig å se på. Idle temperatur er ikke egentlig særlig relevant i forhold til overklokking eller stabilitet.

Du kan fint prøve en eller flere av alternativene du har i programmet, jeg tror de sansynigvis vil fungere alle sammen. Skla du være litt grundig så annebfaler jeg å stabilitetsteste etterpå - så slipper du i fremtiden å lure på om det er maskinen som er ustabil dersom du treffer på en feil (eller om det bare var noe i programmet du brukte som var feil)

Dette kan du gjøre med to programmer:

realtemp

og

Prime95

(google for å finne dem - gratis)

kjør prime95 for å stabilitetsteste - velg torture-test og "blend" testen for en god "all-round" test. Dette vil laste alle kjernene maksimalt og passe på og se om den regner noe feil (i hvilket tilfelle du vil få beskjed på skjermen).

Samtidig som den testen går kan du kjøre realtemp - som vil gi deg direkte temperaturavlesning fra CPUen interne temp. dioder. For denne CPUen så bør du vel sette deg et mål om at den ikke bør gå noe høyere enn 80-85celcius (veldig røfft) - men jeg tror ikke noen av de overklokkingsinstillingene du har å velge mellom i det programmet du bruker vil nå dette uansett så lenge kjøleren er riktig montert. Med realtemp så vil du i uansett tilfelle få full oversikt. Det vil bare ta rundt et minutt på full last før temperaturen har stabilisert seg til et nivå der tallene vil slutte å stige, så du trenger ikke å sitte å følge med på dem hele tiden. La prime95 kjøre så lenge som mulig (minst en time vil jeg si som minimum). Får du ingen feil innen den tid å kan du regne overklokkingen som stabil nok. Jeg tester ofte over natten i 8-10 timer, men det er litt overkill for ditt behov sansynligvis og jeg vil ikke si det er verdt det å teste så grundig for en nybegynner på overklokking.

Håper dette hjalp deg på vei - spør om du har noe mer du lurer på.

Rådene jeg har gitt er rimelig generelle og overfladiske, men et sted må du nesten begynne tross alt :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...