Gå til innhold

Trengre info om hvilket yrke dette er, og mer!

Anbefalte innlegg

Hei.

Var litt usikker på hvor jeg kunne henvende meg til mitt spørsmål så prøver her på dette forumet (min første tråd her):)

Er 20 år og skal mest sansynlig studere til lektor i språk og samfunsfag til høsten. Men jeg har hørt om noen som jobber med å hjelpe barn eller ungdom som avlasting fra sitt hjem. Altså barn som ikke har det så greit hjemme, som f.eks sliter med foreldre som driver vold, rus eller f.eks selv har selvmordstanker. De som jobber med dem har de hos seg kanskje 1 uke i måneden for en slags avlastning fra deres hjem og er med dem og gjør diverse aktiviteter, kanskje litt som å ha en kompis, slik at de får annet å tenke på enn sitt vanlig dagligdagse liv. Lurer på om det er noen som har hørt om dette og kanskje har erfaringer rundt dette? Lurer på hvilke studier man må studere for dette og hvordan eventuelle lønninger er? Kunne gjerne tenke meg mer info rundt dette "yrket" fordi jeg synes det virker interresant å hjelpe andre på denne måten, men finner ikke noe informasjon på nettet. Noen der ute som har info? :)

Setter stor pris på svar! :)

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosionom ja. Har sett litt på d faget og syntes det virket interresant. Er det noen her inne som har erfaring med sosionomyrket?

Hvordan er det å jobbe som sosionom? Er det grei lønning?

Lurer også på om hvis jeg tar en lektorutdanning om jeg da på noen måte kan bygge på og jobbe med saker som sosionomer jobber med?

Er veldig usikker på hva slags studier som passer meg best og hva jeg skal velge "/

Endret av Kennedy91
Lenke til kommentar

Mange som er støttekontakter som er avlastere for barn og unge som ikke har det så greit. Kreves ikke noen utdanning for dette.

Sosionomer jobber mer i settinger for å organisere avlastning ol for vanskeligstilte barn, men er ikke avlastere selv.

Finnes også frivillig arbeid hvor du kan være avlaster, samt fosterhjem osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...