Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Be stortinget om ekstraordinær straffelov for 'Utøya massakeren'

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Lovene definerer ikke rettferdigheten, de er bare ment å sørge for at rettferdighet oppnås. I denne saken kan det vise seg at lovene blir utilstrekkelige.

Men hverken lov eller grunnlov har ikke noen egen eksistens. De gjelder fordi vi mener at de skal gjelde. Reglene gjelder for oss, og det er opp til oss selv å avgjøre hva de skal gå ut på.

Det betyr at vi i prinsippet kan bestemme oss for at vi skal gjøre et unntak for denne ugjerningen (og lignende ugjerninger i fremtiden). Det vil imidlertid neppe skje.

Det er likevel ikke helt ukjent. Da 2. verdenskrig kom til Norge, manglet man dekkende straffebestemmelser for torturister, angivere o.l. Rettslig sett fant man likevel en måte å løse dette problemet på slik at man kunne avsi de dommene som var riktige da, ut fra de nye samfunnstilstandene som hadde rådet i fem år.

Det var vel Gerhardsen som ble spurt om det ikke var juridisk galt å henrette Quisling. "Hvis ikke vi gjorde det, ville folket gjøre det" var svaret. Høyesterettsjustitarius mente at en torturist ikke kunne påberope seg grunnlovens forbud mot tilbakevirkende lover - han hadde jo arbeidet for å ødelegge det landet som grunnloven gjaldt i.

Begge synspunkter kan antagelig overføres til situasjonen nå. De kan også oversettes med at vi er i vår fulle rett til å avbøte feil og mangler ved lovverket hvis rettferdigheten åpenbart krever det.

Kanskje er det legitimt også nå å erkjenne at lovene er utilstrekkelige, at det rett og slett er utålelig at Breivik skal kunne bli en fri mann. Men jeg tviler på at dette synspunktet vi bli trukket særlig langt.

Så til dødsstraff: I utgangspunktet er dødsstraff en avskyelig straffeform.

Hva som er rettferdig og ikke, varierer imidlertid fra tid til tid og fra situasjon til situasjon.

Men nettopp derfor burde vi tatt høyde for at det KAN oppstå situasjoner hvor dødsstraff faktisk kan forsvares, slik vi så under annen verdenskrig - og slik en del mener vi nå har sett i denne grufulle helgen.

Straffeloven skal dels ta hensyn til gjerningsmannen. Det er derfor man ikke kan straffe strengere enn loven sier, og det er derfor man ikke kan innføre strengere bestemmelser hvis de man allerede har, ikke strekker til.

Men vel så viktig - eller viktigere - er at straffeloven skal ta hensyn til samfunnet og ofrene. Vi har alle krav på rettferdighet.

Derfor beklager jeg at man i 1979 avskaffet dødsstraffen fullstendig. Man gjorde samme feil da som før krigen, man tok ikke lenger høyde for alle eventualiteter.

Dødsstraffen burde ligge der, innerst i skapet. Under normale, fredelige forhold kunne man la den ligge der i ro. Men i de ekstreme - og heldigvis svært sjeldne - tilfeller som snur opp-ned på alt, kunne man børste støvet av den igjen hvis det er det riktige.

I alle fall burde man tatt høyde for ekstreme situasjoner og hatt en hjemmel for livstidsstraff man kunne hente frem på samme måte hvis omstendighetene tilsa det.

Hvordan gjerningsmannen nå vil straffes, er ikke lett å si. Vi har ikke laget regler som tar sikte på slike skrekkelige ugjerninger som rammer hele nasjonen. De har ikke tatt sikte på slik ondskap.

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er forsåvidt demokratisk valgte politikere over en rekke år som har fastsatt- og opprettholdt maksstraffen i Norge.

I den nye straffeloven så er maksstraffen økt til 30 år. Denne er pr. nu ikke i kraft.

Men du vet jo tydeligvis hva du driver med når du vil slippe hitler ut av fengsel etter 21 år...

Han kommer aldri ut. Han får 10 års forvaring og det kommer til å bli forlenget til den dagen han dør.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt demokratisk valgte politikere over en rekke år som har fastsatt- og opprettholdt maksstraffen i Norge.

I den nye straffeloven så er maksstraffen økt til 30 år. Denne er pr. nu ikke i kraft.

Men du vet jo tydeligvis hva du driver med når du vil slippe hitler ut av fengsel etter 21 år...

Han kommer aldri ut. Han får 10 års forvaring og det kommer til å bli forlenget til den dagen han dør.

10 års forvaring? Neppe.

Schumann som "bare" drepte en person fikk 16 års forvaring. Jeg blir virkelig overasket om ABB får mindre enn 21 års forvaring.

Lenke til kommentar

For å svare kort: så langt jeg vet kan man bare bruke eksisterende lover fra det tidspunktet forbrytelsen ble begått til å straffe vedkommende.

Ellers vet jeg ikke hva slags straff Breivik bør ha: om vedkommende ikke er helt god i hodet, noe han mest sannsynlig ikke er fordi normale folk har sperrer mot å drepe mennesker, er det kanskje "mer rettferdig" å få lagt ham inn. Jeg skjønner veldig godt at mange vil at han skal få en strengere straff, også fordi man aldri vet om et slikt menneske noen gang kan bli normalt igjen og fordi det han har gjort ikke kan rettferdiggjøres. Ellers vet jeg ikke hvilken straff man bør gi fordi det ikke legger seg i hodet på meg at noen kan gjøre noe så grusomt... jeg har enda ikke helt dannet meg en konkret mening om hva slike gjerninger bør besvares med.

Lenke til kommentar

Å innføre dødsstraff vill føre Norge mye lenger fra det fredelige samfunnet vi hadde for en uke siden og mot ett mer voldelig og brutalt samfunn. Sett han heller i fengsel for resten av livet, og la han jobbe med noe nyttig vær dag for å å få ekstra goder som varm middag, tv og en brus i helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...