Gå til innhold

Investere i Eiendom.

korpi

Anbefalte innlegg

Hei..

Sitter på et forslag på å komme med i en gruppe som skal investere/kjøpe en bygning og gjøre denne om til ca50 studenthybler og leie ut.

Hele pakka har ei ramme på rundt 20mill med kjøp og omgjøringer av bygget til fiks ferdig..

Har fått spmål om å gå inn med noen kroner i dette.

har tenkt meg rundt 2-2.5 mill de savner i dagens utgangspunkt ca5mill..

Hvordan gjør jeg dette enklest?

Starter eget firma og låner via det for det må kunne gå å ha min del av kaka som garanti eller?

Jeg sitter på en del penger på pensionsfond (ca6mill) kan dette være en garanti på min del?

Jeg kommer til de pengene om ca 3-5år..

Eller skal man ta lånet på meg sjøl og betale ned direkte?

Har ikke fått all infoen enda men jeg ser på dette som et sikkert prosjekt da det savnes hybler i byen og at det er en sikker gruppe som skal investere i dette prosjektet..

Noen som kan gi meg deres synpunkter på hva jeg skal gjøre?

Kan jo være noen kroner å hente på dette som en del av en bedre pensjon når man drar på åra eller??

Mvh

Korpi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så de som starter dette bidrar med 0 av egne midler? Et godt prosjekt vil banken finansiere 80% uten problem. Da trengs 4 mill egenkapital.

For en "sikker gruppe" er dette peanuts, og mange etablerte aktører får 90-100% finansiering til grei rente.

Litt skeptisk til at de trenger deg og ditt pensjonsfond når bankrenta er så lav, med vanlig banklån slipper de å gi all fortjenesten til deg også...

Vet ikke hva slags pensjonsfond du har, men ikke vanlig å bruke som sikkerhet her i landet tror jeg.

Lenke til kommentar

Helst ikke 80%, for da blir overskudd etter månedlig avdrag, forsikring, osv tatt med. så lite at du må få jevnt strøm av penger og alle må betale presis. Helst 60-75% lån, resten egenkapital.

Hvis avkastningen i prosent er lavere enn bankens utlånsrente, noe som er et premiss for det du beskriver, så kan man bare skrinlegge prosjektet med en gang.

Lenke til kommentar

Helst ikke 80%, for da blir overskudd etter månedlig avdrag, forsikring, osv tatt med. så lite at du må få jevnt strøm av penger og alle må betale presis. Helst 60-75% lån, resten egenkapital.

Hvis avkastningen i prosent er lavere enn bankens utlånsrente, noe som er et premiss for det du beskriver, så kan man bare skrinlegge prosjektet med en gang.

Og den andre problemet er flytende rente... Hvis den stiger, så får den som låner pengene problemer.

Lenke til kommentar

"Noen som kan gi meg deres synpunkter på hva jeg skal gjøre?"

Ja. Skeptisk. Du har blitt invitert inn i et privat utbyggingsprosjekt. Din investeringsbakgrunn virker svært tynn utifra spørsmålene du stiller. Det første jeg tenker er "er dette reelt?". Du er ikke bare et enkelt offer for at noen skal få ut noen par lette millioner fra deg?

Hvorfor er eindomsinvestering noe du absolutt vil inn i? Det er mange andre måter å spare penger til pensjonen på.

Hvis du absolutt vil inn i eiendom, fins det egne fond og selskaper for dette.

Skulle du mot formodning bli en deltaker i dette private prosjektet ville jeg ha tatt kontakt med en advokat snarest. En som kan sikre at dine rettigheter er ivaretatt. Jeg tenker på exit-muligheter, garantier for ditt innskudd, pant, prioritet etc for å nevne noe.

Et sikkert prosjekt? Javel. Tviler på det, men selv om selve forretningsideen skulle være god, så kan det svikte i gjennomføringen. "Oops råte i veggen ja" - det ble bare dobbelt så dyrt...

Vær forsiktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...