Gå til innhold

Bruktbil dårligere stand enn den skal være

Anbefalte innlegg

Vrien sak å skrive trådtittel på.

Saken: Kjøpte en veteranbil for en viss sum, selger skriver i annonsen den rusten han påstår å kjenne til, og sier at bilen burde gå gjennom EU-kontroll uten for mye problemer. Jeg besiktiger bilen raskt, og spør om motoren lekker olje, og spør flere ganger om det er mer rust, og om den virkelig vil gå greit gjennom EU. Han svarer nei, ikke mer rust, og ja, han tror den går gjennom EU uten større problemer. Jeg henter bilen, og kjører den 30 km hjem, vel hjemme ser jeg at motoren faktisk lekker olje. Jeg fikk ikke prøvekjøre bilen da den stod på bukker for å få byttet en bremseslange av forrige eier. Jeg begynner i dag å plukke ut interiør for å fikse rusten. Det viser seg at bilen har betydelig mer rust enn opplyst, og den er slett ikke klar for noen EU godkjenning.

Jeg sender derfor en mail til selger, og opplyser om situasjonen, og ber om en kraftig prisreduksjon, da dette slett ikke er det jeg har blitt lovet. Jeg nevner også brudd på opplysningsplikten, da dette er en svært bilkyndig person, og mtp. at han kjente til den rusten som er enkel å fikse, hvorfor skulle han ikke kjenne til resten? Hans påstand om at bilen er klar for EU viser igjen at han har undersøkt bilen.

Han svarer at han ikke har brutt opplysningsplikten, at jeg besiktiget bilen på bukker, og at oljelekkasjen må være min feil.

Jeg vil gjerne ha bilen, fordi den er sjelden, og det er en slik bil jeg kunne tenke meg, så jeg ønsker altså en prisreduksjon. Hvordan er ståa for min del?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du kjøpt deg nå da OJ ?

Har du en skriftlig kontrakt?

Mange av standard kontraktene har et felt du krysser ut om bilen selges som den er eller etter åssen den skal være/hva du får opplyst, har du denne huka av har du krav på noe ihvertfall :D

Lenke til kommentar

Hva har du kjøpt deg nå da OJ ?

Har du en skriftlig kontrakt?

Mange av standard kontraktene har et felt du krysser ut om bilen selges som den er eller etter åssen den skal være/hva du får opplyst, har du denne huka av har du krav på noe ihvertfall :D

Saaben er livsfarlig å kjøre. Man dør av kjedsomhet. Måtte derfor kjøpe en BMW 1602. Kodenavn Rustin´ Robin. Krysset av for "selger som den er", men selv her skal man ha visse krav. Som den er betyr vel bare at det ikke er noen form for garanti, ikke at bilen er rust på hjul.

Lenke til kommentar

Artig bil du har kjøpt :)

Hva du evnt har krav på må du snakke med noen andre om, er nok ikke noe jurist :cool:

Hva er planene med den? Beholde den helt original? Sette i en heftig moderne motor som går som F***? Style den?

Mitt tips: Beholde den så original som mulig med en heftig motor og heftige bremser :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...