Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Leter etter navn på sykdom der folk ikke bryr seg...

Ooze

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leter etter navnet på en sykdom, mulig psykisk vil jeg tro, der folk kan være i farlige situasjoner eller triste situasjoner men virker likegyldige. Har hørt det en gang før men finner ikke noe da jeg googler, er det noen som vet hva denne sykdommen eller lidelsen heter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det du beskriver er ingen sykdom eller tilstand i seg selv. Likegyldighet kan ses ved en rekke farlige situasjoner og psykiske tilstander.

Jeg vil tro du sikter til en av forsvarsmekaninsmene, kanskje den som kalles benekting. Forsvarsmekanismene kan liknes med psykens immunforsvar, og er ubevisste eller automatiske prosesser som vårt mentale apparat benytter når vår psyke står i fare for å bli overbelastet av ubehagelige følelser. Ulike prosesser vil da settes i verk for å redusere belastningene.

De mest vanlige forsvarsmekanismene er benekting, projisering og selvsagt fortrenging.

Alle mennesker har forsvarmekanismer, men hvilke som er mest fremtredene hos den enkelte avhenger av erfaring og personlighet. Forsvarsmekanismene ble først beskrevet av Sigmund Freud og siden utdypet av hans datter Anna Freud.

http://snl.no/.sml_artikkel/forsvarsmekanisme

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...