Gå til innhold

Terror i Oslo 22.07.2011 - Løpende informasjon

Anbefalte innlegg

Har fått advokat han selv ønsker, advokat ønsker ikke navnet sitt offentliggjort på nåværende tidspunkt

4-5 savnede

Ikke noe nytt kommet frem i avhør, annet enn at deler av hendelsesforløp er bekreftet. Motiv ikke kjent.

To våpen funnet

Ikke sikkert om han var tom for ammunisjon

Overga seg med en gang politiet kom

Avhør beskrives som krevende

Politiet har vært i kontakt med deler av familien hans

Responstid var "veldig kjapp" i følge politiet.

Holdt på å skyte i rundt halvannen time

Transportproblemer for politiet ut til øyen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidet med gjennomgå bygningene i Oslo er nitdig og vanskelig. (Snakker da om regjeringskvartalet og R4)

Det er rester av kroppsdeler igjen i ruinene

Det var også skuddveksling når mistenkte ble arrestert. Ble det sagt i TV2, jeg fikk ikke med med begynnelsen av pressekonferansen og kan derfor ikke bekrefte dette.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Har fått advokat han selv ønsker, advokat ønsker ikke navnet sitt offentliggjort på nåværende tidspunkt

4-5 savnede

Ikke noe nytt kommet frem i avhør, annet enn at deler av hendelsesforløp er bekreftet. Motiv ikke kjent.

To våpen funnet

Ikke sikkert om han var tom for ammunisjon

Overga seg med en gang politiet kom

Avhør beskrives som krevende

Politiet har vært i kontakt med deler av familien hans

Responstid var "veldig kjapp" i følge politiet.

Holdt på å skyte i rundt halvannen time

Transportproblemer for politiet ut til øyen

Har du noen kilder på dette? Har hørt at han holdt på i opp til 2 timer i intervjuer med ungdommen, mange snakker om at de ennå hørte skyting etter 50 minutter ++

Lenke til kommentar

Har du noen kilder på dette? Har hørt at han holdt på i opp til 2 timer i intervjuer med ungdommen, mange snakker om at de ennå hørte skyting etter 50 minutter ++

Alt i det innlegget er hentet fra politiets pressekonferanse.

Lenke til kommentar

Intervju med politiet nå; Mannen holdt på i 1,35t.

Politiet ble varslet 17.00

Lokalt politi ba om hjelp fra Delta 17.40

Mannen ble pågrepet 18.35

Altså tok 15-20 minutter fra de ankom stedet til han ble tatt i varetekt.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar
Oslo politidistrikt opplyser at Delta ble scramlet klokken 17.38. Klokken 18.20 var de fremme på fastlandet utenfor Utøya. Klokken 18.35 var gjerningsmannen pågrepet.

Slik jeg ser det fra mitt ståsted så kan man vel ikke kritisere beredskapstroppen/Oslo-politiet for noe tidsmessig hvert fall. Å være på plass på fastlandet utenfor Utøya 40 minutter etter at det ble anmodet, med tanke på situasjonen i Oslo sentrum da, kaoset som rådet og situasjonen med å komme seg ut til Utøya, kan jeg ikke se er kritikkverdig lang tid alle omstendighetene her tatt i betraktning. Og at det tok 15 minutter fra beredskapstroppen var på fastlandet utenfor Utøya, til gjerningsmannen ble pågrepet må også sies å være bra. Man skal tross alt komme seg ut til øya og på en forsvarlig måte ta seg frem til, og pågripe, gjerningsmannen som går amok med våpen.

Det som er litt synd, uten at jeg er i noen posisjonen til å si om det er uforsvarlig eller kritikkverdig, er at det ifølge disse tallene tok ca. 40 minutter fra lokalt politi fikk beskjed til beredskapstroppen ble anmodet. Sannsynligvis har det vært en vanskelig og kaotisk situasjon og noe begrenset informasjon og kommunikasjon med tanke på at det utspant seg på en øy og kommunikasjon med folk i nærheten var vanskelig med tanke på at dramaet utspant seg hele tiden. Man har antakelig her brukt en del tid på å forstå alvorlighetsgraden i situsjonen og komme frem til akkurat hva som skjer, ellers hadde jo beredskapstroppen blitt anmodet med én gang ettersom slike farlige operasjoner mot en gal våpendesperado forsvarlig sett nok er utenfor det lokale politiets kompetanse.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig stor utvikling!!

Vet ikke om dette er nevnt i de andre trådene, men det sirkulerer en .doc-fil på rett over 1500 sider, som inneholder utrolig mye informasjon. Ser ut til å være en slags bruksanvisning/manual for personer/grupper av denne type ekstremisme og ideologier. Det står utrolig mye her, blant annet full informasjon om bomber, innkjøpslister, angrep osv osv.

Men. Det oppsiktsvekkende er at filen inneholder ca. 60-70 sider med logg som angivelig er skrevet av gjerningsmannen. Loggen begynner i april 2011, og beskriver alt han har gjort i forberedelsene til angrepet. Mot slutten av dokumentene er det også flere bilder av ham, både de som ligger på Facebook og er godt kjent i media, men også andre bilder som ikke er kjent til nå, blant annet posering med våpen. Det er også små indikasjoner av det lille jeg har lest på at gjerningsmannen kan ha blant annet filmet massakren.

Jeg kan ikke gå god for om dette er reelt og ekte, men det kan veldig fort se sånn ut. Jeg vet ikke, men det står utrolig mye her. Det blir spennende å se om dette er autentisk.

Edit:

Ser kjapt i andre tråder at andre også har fått fatt i dette og at det kan se mer og mer ekte ut, uten at man kan si noe sikkert enda. Men fy faen så motbydelig og forstyrrende lesing dette er. Har bare sett kjapt gjennom litt, men kan se ut som utrolig mye er utrolig detaljert beskrevet, huff, utrolig skummelt å tenke på at hvem som helst av galninger kan lese dette.

Endret av Hewitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har den, og den ligger lett tilgjengelig på nett via vanlige uploadingssider. Jeg ble tipset via facebook. Antar at mange andre her også sitter på den. Utrolig grusom og skummel lesing. Media snuser nok opp i det ganske snart antar jeg, her står jo alt de og politiet noengang trenger å vite, så sant den er autentisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...