Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har inntrykk av at det var Utøya som var hovedaksjonen her, mens bomben i Oslo var ment som en avledning. Tenkt på det spillerommet som oppstod i det eksplosjonen gikk av, og hvordan det straks ble utnyttet på øya. Samtidig, hvis hensikten med bomben var å skape så mye vondt som mulig, ville det ikke vært mer "strategiske" plasseringer og tidspunkt? Correct me if I'm wrong.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk vite at 2 veninner av meg var på Utøya, har ikke fått kontakt med disse eller hørte noe fra noen andre heller!!

Jeg håper virkelig at de er like hele, og at du får klarhet i dette så raskt som mulig. Du, dine venner, og alle andre som et eller annet vis er rammet har hele Norges sympati i dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og timer får man kjøpt på Clas Ohlson.

Jepp, dette er fullt mulig for én mann å gjennomføre. Ser ikke hva som skal være så vanskelig med det.

Mulig jeg er altfor naiv her , og har sett for mye på tv , men jeg har intrykk av at aksjoner som dette krever MYE planlegging og mange involverte. Er bare intrykket jeg sitter med. Så for meg 10-15 hardcore terrorister , kun for å høre at en NORDMANN muligens står bak dette. Gir faen meg ingen mening.

Som sagt av flere andre i tråden. Det er ganske rett frem. Å lage en bombe krever ikke mye spesiell kompetanse. Resten er jo også rimelig lett. Ting blir vesentlig lettere når du bare er en gal enkeltperson som bor i Norge. Ingen mistenker deg. PST og andre instanser som skal sørge for å holde oversikt over terrorister kan jo ikke vite noe om hans planer. "Alle" kunne gjort dette hvis de bare hadde vært like syke i hodet.

Nå har jeg ikke konkludert med noe som helst enda, det er fortsatt tidlig. Men det er vel dette som er teorien til politiet akkurat nå. Og som sagt er det veldig gjennomførbart i praksis.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.../oslo/17417887/

der! til alle som skrek muslim etc han her er koblet opp mot begge saker. og han er beskrevet som høy blond blåøyd! så rasistene kan rulle inn nuh :)

1. Du kan vere muslim sjølv om du er norsk.

2. Du kan ikkje vere rasistisk mot ein religion.

3. Ein terroristorganisasjon fra arbia har tatt på seg skylda for angrepet.

3. det kan selvsagt være en løgn....

Lenke til kommentar

Det er umogleg å seie noko endå om kven som kan stå bak.

Det var ein nordmann som kledde seg ut som politimann på Utøya og skaut månge ungdommar, han var også observert i regjeringskvartalet før bomba.

- Denne nordmannen kan operere på eigahand.

- Han kan vere med i ei høgrevridd gruppe her i landet.

- Han kan vere hjernevaska av muslimskegrupperingar i norge eller frå utlandet.

Det er umgogleg å seie noko. Vi må berre vente på at politiet sankar saman spora. Det er ikkje vits å dømme grupperingar før vi har klare bevis som peikar mot dei.

Det er vanleg at månge organisasjonar tek på seg ansvaret, men det gjeld å finne ut kven som faktisk har gjort det.

Lenke til kommentar

Venstrevridde har jaggu drete seg ut viss det er ein muslim som står bak handlingen, og hugs på at det ikkje trenger å ha arbisk utsende for å vere muslim. Og eg vil igjen sei at ein ikkje kan vere rasist for å mislike/kritisere ein religion.

Nei, jeg tror ingen har påstått at dette ikke var muslimer, selv om det nå ser ut som at det kanskje ikke er tilfellet. Det folk reagerer på er at andre bruker dette som et angrep på muslimer generelt når det eventuelt er snakk om noen få personer som har helt andre holdninger enn nesten alle muslimene i Norge.

Hvis det nå viser seg at en ustabil nordmann uten noe tilknytning til et terrornettverk står bak blir det bare enda mer trist. Men uansett hvem som står bak så er ikke noe dette som støttes av noen store grupper i befolkningen.

Hørte på TV at det var ein terroristorganisasjon fra arbai som hadde tatt på seg skylda for terrorangrepet, om det stemmer får vi vente og sjå.

ble tilbake vist ganske kjapt at det ikke stemte.falsk informasjon.

Lenke til kommentar
Hørte på TV at det var ein terroristorganisasjon fra arbai som hadde tatt på seg skylda for terrorangrepet, om det stemmer får vi vente og sjå.

Sa vidt jeg har lest twitter, sa sa de aldri at de hadde gjort det, men de varslet at "dette er bare starten".

Hores mer ut for min del at de prover a dra nytte av frykten, i stedet for a faktisk ta ansvaret.

Sa vidt jeg vet pleier de vel som regel a si rett ut at de gjorde det.

Lenke til kommentar

Sist jeg hørte om en person i besittelse av sprengstoff, våpen, og politiuniform, var det noe som viste seg å være en dansk mc-fyr

I en taske i bagagerummet fandt betjentene halvandet kilo plastisk sprængstof, detonatorer og kviksølvkontakter til udløsning af sprængstoffet. De fandt også seks våben - tre jagtrifler og tre haglgeværer - samt ca. 700 stk. ammunition til de forskellige våben. I tasken lå der ligeledes dele til ægte politiuniformer, blandt andet bukser og skjorter.

http://jp.dk/indland/krimi/article2460675.ece

Lenke til kommentar

Jeg ville trodd at livet har gått til h...... for denne fyren, men det virker allikevel litt radikalt å lage en dødelig bombe av den grunn. så jeg lurer virkelig på hva som får en mann til å gjøre noe sånt...

40 jomfruer i paradis?

som sagt tidligere så var han etnisk norsk, så nei...

Lenke til kommentar

USA var raskt er ute og kondolerte Norge med det som har skjedd i dag og fordømmer terror og ber om at verden står i mot det sammen. ;)

..enig. Vi kan sikkert sende fire offiserer til til Afghanistan, hvis USA dropper overvåkning av egne innbyggere, tortur, hemmelige rettsaker, og kriger på måfå rundt om i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er redd du kommer til å bli skuffet, men all respekt for din medmenneskelige tålmodighet! Skal vi først bli tatt livet av kan vi like gjerne gjøre det med flagget til topps! :-)

Ved å forhåndsdømme en femtedel av verdens befolkning som terrorister? Ved å kalle på restriksjoner på friheten vår? Ved å rope etter mindre personvern og rettssikkerhet for alle som ikke er født og oppvokst i Norge? Ved å skylde på den sittende regjeringen for én galmanns gjerninger?

Hvis det er hva du kaller å gå ned med flagget til topps kan du få gjøre det uten meg.

På samme måte som såkalte religiøse "kristne" tok et oppgjør med heksebrenning burde såkalte religiøse "musimer" ta et oppgjør med sine problemer.

Og de har makt til å gjøre det, så hvorfor holder imamene kjeft?

Jeg møter daglig muslimer i Oslo, og det er nesten ingen av de som er religøse... De er bare drittsekker, men mye verre enn alle andre.

Allikevel er det nesten ingen muslimske ledere som tar tak i problemet? Og hvorfor ikke tror du??

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville trodd at livet har gått til h...... for denne fyren, men det virker allikevel litt radikalt å lage en dødelig bombe av den grunn. så jeg lurer virkelig på hva som får en mann til å gjøre noe sånt...

40 jomfruer i paradis?

som sagt tidligere så var han etnisk norsk, så nei...

Kan vel være muslim for det? *Ikke at jeg anklager muslimer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...