Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser egentlig bare litt for mye for en person å gjøre helt alene egentlig.

Var det første jeg tenkte ja. Den bomba der må ha vært MASSIV , hvordan kan en person få tak i noe sånt på egen hånd? Jeg vet ingenting om sprengstoff , det må sies.

Bomben var ikke så innihelvete diger. Den ødela fasader, that's it. Eksplosjonen var ganske kraftig, men hørtes ikke ut som TNT eller andre høyeksplosiver. Antageligvis noe hjemmelaget.

Ser ikke problemene med at én person kan stå bak dette her. Man lager en bombe, legger den i en bil, parkerer utenfor, setter på timer, stikker av gårde til Utøya med en del våpen og ammunisjon. Bomben sprenger, så går man bananas på Utøya. Egentlig såre enkelt for én person å utføre, spør du meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og timer får man kjøpt på Clas Ohlson.

Jepp, dette er fullt mulig for én mann å gjennomføre. Ser ikke hva som skal være så vanskelig med det.

Mulig jeg er altfor naiv her , og har sett for mye på tv , men jeg har intrykk av at aksjoner som dette krever MYE planlegging og mange involverte. Er bare intrykket jeg sitter med. Så for meg 10-15 hardcore terrorister , kun for å høre at en NORDMANN muligens står bak dette. Gir faen meg ingen mening.

Lenke til kommentar

Det skal ikke store eksplosjonen til for dette. Gaten det skjedde i er tynn med høye bygninger rundt. Sjokkbølgene vil så brette seg gjennom gatene og grunnet alle bygningene vil sjokkbølgene endre form og kraftighet avhengig av hvor det traff.

Jeg satt i en buss mellom Vika og Skøyen når det skjedde og trodde dekket på bussen eksploderte, så det var grei futt uansett hvor mye bygningsmassene rundt har sørget for å evnt øke intensiviteten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Venstrevridde har jaggu drete seg ut viss det er ein muslim som står bak handlingen, og hugs på at det ikkje trenger å ha arbisk utsende for å vere muslim. Og eg vil igjen sei at ein ikkje kan vere rasist for å mislike/kritisere ein religion.

Lenke til kommentar

Nei det stemmer det, å bli skutt betyr ikke automatisk død, det er bare 2 måter å dø på av kuler, en du blør i ihjel, dette kan ta fra dager til minutter, to du får hjernestammen din blåst i biter, selv i krig der soldater ofte blir skutt mange ganger dør ca. bare 10-20% av de skadde.

Så fint! Visste ikke at det er så ufarlig å bli skutt.

Viss du mener 10-20% er ufarlig tror jeg du er litt små dum

Da er kanskje brystkreft ufarlig da, siden bare 15-20% av kvinner gjennomsnittlig dør av det?

Eller kanskje du kan begynne med russisk rullet som hobby siden du bare har 16% sjangse å skyte deg selv i hode, og for deg er 16% ufarlig.

Lenke til kommentar
Jeg hører ANFO. TNT er ikke akkurat hverdags.

hehe.. nei, du har rett i det. Kanskje med noe som øker brennfarten. Ellers har det en tendens til å ta fyr. Det.. er ikke noe du blander sammen på måfå.

Synes det her var litt rart.

Lenke til kommentar

Jepp, dette er fullt mulig for én mann å gjennomføre. Ser ikke hva som skal være så vanskelig med det.

Mulig jeg er altfor naiv her , og har sett for mye på tv , men jeg har intrykk av at aksjoner som dette krever MYE planlegging og mange involverte. Er bare intrykket jeg sitter med. Så for meg 10-15 hardcore terrorister , kun for å høre at en NORDMANN muligens står bak dette. Gir faen meg ingen mening.

Det er fordi du ikke har nok informasjon. Dette er så low-tech som det går ann. Fyren kunne fått ideen i går kveld og gått til innkjøp av materialer i morges.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes to typer synspunkter, eller, kanskje tre: den første er medisinsk, den andre er statistisk og den tredje er menneskelig, etisk. Fra de to første er dine innlegg sikkert riktige, men fra den tredje var de grusomme. Beklager, men det er ikke akkurat bra tid for å snakke om statistikk.

Jeg finner stor trøst i statistikken, når den er så positiv som den er.

Mennesker er hardføre vesener, og de fleste som man tror er døde fra bilder og videoer vil reise seg og være fysisk friske om noen uker.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Er nok rimelig sikker på også at det er en NORDMANN som står bak, men hvilke kriterer finnes det for å bli NORDMANN i dag?

Har du vært ikke nordmann og kriminell i mer enn ett år blir du det automatisk! ;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...