Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.

Anbefalte innlegg

hvordan definerer man et terrorangrep? Er det et terrorangrep selv om det er en nordmann som har gjort det uten meninger påvirket utenfor Norge?

Ja, et terrorangrep må ikke nødvendigvis utføres av utenlandske statsborgere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terror er jo å skremme for å få til noe er det ikke?

Skal normalt også være rettet mot sivile. Angrep mot militære tropper skal jo også oppnå noe, men er ikke nødvendigvis terror.

Noen som vet noe om hvilken nasjonaliteten til psykopaten som står bak dette? Han some ble tatt hvertfall?

Politiet vet, men har ikke gått ut med denne informasjonen enda.

Siste jeg hørte var hvit mann, ca 190, og etnisk norsk..

Dette kan da for faen ikke stemme? Hvorfor skulle en nordmann gjøre noe som dette her?!

Hvem vet. Psykiske problemer av ymse sorter, en politisk overbevisning om at Stoltenberg og Arbeiderpartiet er fiender av Norge, landsforrædere m.m., noen med ekstreme tanker om den norske stat, som kanskje føler seg forulempet av landet eller det offentlige.

Hvem vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En norsk angrepsmannen vil bli en fri mann etter 10-16år i fengsel. :no:

Om han noen gang slipper ut i norge , nei , det ser jeg ikke for meg. Han hadde jo blitt jakta ned på dagen. Jeg kan ikke tro det er en norsk person som står bak dette. Helt utrolig.

edit: Simon , ja , du har nok rett. Er jo vant til å se sånt skje i usa osv , men aldri i min egen bakgård. Helt sjokkert her nå.

Endret av asad
Lenke til kommentar

Idag må vi stå sammen som ett folk!

Idag skal man være nasjonalist! idag skal man være Patriot! og idag skal man være tolerant. Er det Islamistiske personer som står bak, betyr ikke det at man skal være rasistisk og zenofobisk. Vi må huske at de fleste i landet elsker landet sitt, og vi må vise det med å hjelpe alle nasjonens innbyggere uavhengig av statsborgerskap.

Er dette organisert terror er jeg under den overbevisning at Norge vil komme ut av dette sterkere og mer samholden en noen gang før. Vi er et solidaritetsamfunn, og idag binnes våre bånd av samhold sammen slik de ikke har blitt gjort siden andre verdenskrig. Og vår 'nye' landsmenn må taes ned, da de og er Nordmenn!

For Kongen og fedrelandet!

-frank

Den skyldige skal tas. Det er alt jeg er villig til å si på dette punktet.

Så snart en forklaring foreligger håper jeg innsidere i politiet er sitt ansvar bevisst og lekker alt av informasjon om vedkommende og hans omgangskrets.

Jeg har tillit til det norske politiet, og jeg tror de vil få ut mest mulig riktig informasjon, slik at folket ikke blir gående å gjette.

De involverte skal taes, JA, men man skal ikke ta folk fordi de har samme etnisitet eller religion som de skyldige! Det er et poeng jeg ikke kan gjenta ofte nok!!!

-frank

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hele verden leser nå om lille naive Norge, om landet som tror med hele sitt hjerte på fred, frihet og gjensidig tillit mellom folk og stat, og som nå er blitt offer for sitt første ordentlige terrorangrep. Skal bli spennende å se hva slags symbolikk dette vil føre til. Kanskje vil ulike terrorgrupper ta det som en utfordring å forvandle selv uskyldige Norge til en stat fylt av frykt, paranoia og omfattende sikkerhetstiltak.

Tror ikke Al-Qaida eller noen annen kjent terrorgruppe står direkte bak angrepet, men nå som første stein er kastet, er det mulig vi må være forberedt på flere lignende angrep.

Og forresten, terroristene fryder seg ikke over de som er drept, de fryder seg over all oppmerksomheten angrepet får og effektene det vil ha i ettertid. Terrorisme handler om å spre kaos og frykt. Vi må ikke la oss påvirke.

Lenke til kommentar

Politiet tror det var samme gjerningsmann på begge steder. Mulig hele greia har vært gjort og planlagt av én syk mann, slik som Oklahoma-bombingen. Hvis dette stemmer har rasistene her driti seg ut enda hardere enn det de allerede har gjort, og det sier ikke så rent lite.

• Liker 6
Lenke til kommentar

For et total avsmak jeg føler ovenfor alt avskummet her på forumet som benytter anledningen til å spre hatefulle ord og ubegrunnede beskyldninger. Hvor lavt må man synke for å i en stund av nasjonal redsel og sørgmodighet bare se en mulighet til å score debattpoeng med billig retorikk og en appell til hevngjerrighet og fremmedhat?

Helt ærlig; forventet du noe annet enn gjengen her inne?

• Liker 6
Lenke til kommentar

En forskrudd nordmann kan massakrere unge på samme måte som psykopatene som lager skolemassakrer i USA. Men det rimer faen ikke med å sprenge regjeringskvartalet.

Synes det rimer godt jeg, siden alle involverte har en form for tilknytning til Arbeiderpartiet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Politiet tror etter det NTB kjenner til at det ersamme mann som står bak begge angrepene. De har mistanke om at dette ikke er internasjonal terrorisme, men en lokal variant rettet mot det bestående politiske systemet. Politiet skal være kjent med miljøet mannen er knyttet til.

Kilde.

Høres ut som norsk høyreekstremist/innvandringsmotstander? :hmm:

"Politiet skal være kjent med miljøet mannen er knyttet til"

Kan jo forsåvidt være jugoslvia (balkan) relatert også?

Kan selvsagt ikke utelukke muslimske-grupper heller, men synes mer og mer peker mot annet hold.

Lenke til kommentar

Politiet tror det var samme gjerningsmann på begge steder. Mulig hele greia har vært gjort og planlagt av én syk mann, slik som Oklahoma-bombingen. Hvis dette stemmer har rasistene her driti seg ut enda hardere enn det de allerede har gjort, og det sier ikke så rent lite.

Høyresiden har faktisk allerede stått for tre terrorangrep i Norge. Norsk Front, 1979, 1977 i Tromsø og Nor-moskeen i 1985. Det er de JEG kjenner til.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke sikker på hva man skal med grensekontroll. Dersom det er planer om å sprenge mer her til lands tror jeg det er rimelig å annta at både personell og utstyr til en slik aksjon allerede er innenlands.

her er det vel snakk om at det skal være beredskap om noen mistenkte prøver å reise ut.

og Gardermoen er et terrormål, slår man ut Gardermoen lammer man både innlands og utenlandsreiser samt at det er utrolig mange mennesker på et lite område og mye lettantennelig materiale noe som gjør det lettere å utrette skade.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...