Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Jeg hadde 5 gode venner på Utøya. Hu ene la på svøm da de kom fra hverandre. Fikk telefon for noen minutter siden om at de heldigvis er i god behold.

 

Når det gjelder Stoltenberg.. Så det var noen som tror det var han som var målet. Ingen tvil, han var målet. Hadde han vært på jobb, så hadde vi ikke hatt noen leder nå.

Han har aldri vært noen leder så det ville ikke vært mye til forandring.

En leder er en leder uansett hvor god eller dårlig han er. Har mye jeg kunne sagt om han jeg og, men det er vel ikke han vi diskuterer her?

Det virket som om du vinklet det til at det ville vært et tap for landet å være uten Jens Stoltenbergs lederskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så lett. Den bomben var kraftig og de fleste bilbomber fungerer svært dårlig. Bare på på terroraksjonen i Sverige. Du sier også at det ville vært vanskelig å få tak i en gjøk. Ikke glem at denne gjøken må være nordisk i utsende og kunne snakke norsk.

 

To ting:

 

1. Ifølge meldingene fra Stockholm, hadde fyren fylt bilen med fyrverkeri... Noe som sier meg at fyren var både ammatør og iddiot (stavemåten er velvalgt). Om man ønsker å lage en effektiv (bil-)bombe, lager man den selvfølgelig i en enhet, slik at den smeller i ett smell. Det er forøvrig også lettere å skaffe gode råmaterialer til sånt i Vesten, sammenlignet med f.eks Afrika eller Afghanistan.

 

2. Jeg skrev at det vanskeligste ville være å finne gjøken, ikke at det dermed sagt ville være vanskelig. Forstår du forskjellen ? Det var altså vanskeligere enn å lage bomben, men for den rette gjengen av gærninger er det ikke dermed sagt at det er vanskelig.

 

Og alt dette understreker mitt hovedpoeng:

 

Denne/disse operasjonen/e var ikke nødvendigvis vanskelig(e) å få til, og dermed må man grave grundigere før man kan uttale seg om forbryter-ens/nes mulige identitet(er) og motivasjon(er).

Lenke til kommentar

Her er forøvrig klippet frå NRK som viser dei (sannsynlegvis) døde ungdommane:

http://www.youtube.com/user/libertaddigitaltv

 

 

 

mk7VA.jpg

 

 

faen, se alle dem i vannet..

:cry: Fårhåpentligvis hviler de seg bare, eventuelt svømmer så sakte at det er vanskelig å se.

 

 

Utøya:17 brakt til sykehus. Flere kraftig nedkjølt, noen med skuddskader.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4180789.ece

 

Fant det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1360690&view=findpost&p=18052684

 

Also:

Flere medier melder i kveld at det skal være over 20 døde, men dette stemmer ikke, ifølge politiet.

 

- Nei nei, men vi har fått informasjon om at det kan dreie seg om ti. Men dette er fremdeles veldig usikkert, sier Bjørn Erik Sem-Jackobsen, informasjonssjef i Nordre Buskerud politidistrikt, til Dagbladet rundt 20:55.

 

kilde

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1360690&view=findpost&p=18052724

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

Jeg hadde 5 gode venner på Utøya. Hu ene la på svøm da de kom fra hverandre. Fikk telefon for noen minutter siden om at de heldigvis er i god behold.

 

Når det gjelder Stoltenberg.. Så det var noen som tror det var han som var målet. Ingen tvil, han var målet. Hadde han vært på jobb, så hadde vi ikke hatt noen leder nå.

Han har aldri vært noen leder så det ville ikke vært mye til forandring.

En leder er en leder uansett hvor god eller dårlig han er. Har mye jeg kunne sagt om han jeg og, men det er vel ikke han vi diskuterer her?

Det virket som om du vinklet det til at det ville vært et tap for landet å være uten Jens Stoltenbergs lederskap.

Det var bare noe jeg påpekte. Hvorvidt det er et tap eller ikke, er ikke noe jeg ønsker å diskutere her.

Endret av triha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan selvfølgelig bare spekulere, men ut i fra det jeg har registrert tror jeg det dreier seg om et nordisk/europeisk nettverk som står bak. Nynazistiske grupperinger eller 1 % motorsykkelklubber er eksempler. Muligens er det en soloaksjon, men det finner jeg meget usannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er forøvrig klippet frå NRK som viser dei (sannsynlegvis) døde ungdommane:

http://www.youtube.com/user/libertaddigitaltv

 

 

 

mk7VA.jpg

 

 

faen, se alle dem i vannet..

:cry: Fårhåpentligvis hviler de seg bare, eventuelt svømmer så sakte at det er vanskelig å se.

De i vannet er nok døde, på land kan det være en kombinasjon av døde og mennesker i sjokk.

 

Torbjørn Vereide: Skytterene kledde seg ut som politi, så lurte dei oss til å komme fram før dei begynte å skyte oss :¨(

Han gjemte seg 2 timer i vannet.

 

Herregud..

Så det var flere enn en skyter.

 

Interessant. Slike detaljer er det jeg ønsker at Politiet skal komme med.

Lenke til kommentar

Politiet har egne talsmenn som har i oppgave med å opplyse folket, det er ikke som om arbeidsoppgavene deres forandres under krisesituasjoner. Om de ikke skal brukes til å informere folket i den tid vi nå befinner oss i, hva ellers? Selv om at informasjonen er sparsom så er det bedre enn ingenting.

Korleis veit du kva arbeidsoppgåver dei har i denne situasjonen? Det som kjem av informasjon kjem frå dei same personane som heile tida jobbar med situasjonen.

 

Det er jo akkurat sparsom informasjon dei kjem ut med. Politiet kan ikkje bekrefta noko før dei får sett det sjølv.

Ja, da kan de f.eks fortelle det. Vi vet svært lite og vil ikke ut med mere informasjon om saken.

 

Det kunne de sagt, men nei, ikke en gang et ord.

 

 

Nå har vel strengt tatt politiet og gitt oss som bor i Oslo beskjed om hva vi bør gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Torbjørn Vereide: Skytterene kledde seg ut som politi, så lurte dei oss til å komme fram før dei begynte å skyte oss :¨(

Han gjemte seg 2 timer i vannet.

 

Herregud..

Kilde?

 

Her er forøvrig klippet frå NRK som viser dei (sannsynlegvis) døde ungdommane:

http://www.youtube.com/user/libertaddigitaltv

 

 

 

mk7VA.jpg

 

 

faen, se alle dem i vannet..

:cry: Fårhåpentligvis hviler de seg bare, eventuelt svømmer så sakte at det er vanskelig å se.

De i vannet er nok døde, på land kan det være en kombinasjon av døde og mennesker i sjokk.

Ikke nødvendigvis. Veldig vanskelig å vite, kan rett og slett ikke vite det.

Håper på det beste.

Lenke til kommentar

Tror Stoltenberg var målet. Sprenge en bombe i Oslo, få alt fokus dit. Reise ut på Utøya å likvidere Stoltenberg, men de tok feil dag!

Det ville være en dårlig plan. I det øyeblikket et så alvorlig terrorangrep finner sted i Norge vil statsministeren øyeblikkelig bli dratt inn i en pansret bil og kjørt til et ikke spesifisert sted.

 

Er snakk om at det var flere uniformerte "politimenn" som var på øya og skøy ungdommene der.

Noen andre som har hørt lignende?

Det som så langt er rapportert er følgende:

 

- En mann

- Kledd i politiuniform

- Bevæpnet med etthåndsvåpen av ukjent type

- Bevæpnet med rifle av ukjent type

- Skal være høy (rundt 1.90 høy)

- Blond

- "Skandinavisk" utseende

 

Det er i alle fall det jeg selv har klart å merke meg.

 

Skal være sagt av noen som var på øya der da det hele begynte.

Vakten sa jo selv at det bare kom en med på båten.

Men tenker å på at en person skal klare å drepe -20 på

så kort tid (til politiet responderte og kom på øya)... vet ikke.

 

venn av ei venninne.

Med automatvåpen er ikke det en umulighet om man er en kompetent våpenbruker.

Lenke til kommentar

Så frustrerende lite informasjon politiet gir

 

Hadde jo blitt hudflettet av media til tusen om det viser seg å være feilinfo.

Hudflettet av norsk presse? Uhm.. ok.

Forestill deg at de forteller på nyhetene at gjerningsmannen er muslim, men så er det verken bekreftet eller sant. Altså, det vil bli noen ubehagelige konsekvenser hvis man "henger ut" feil folk i media.

 

Dessuten er det vel viktigere at de får gjort jobben sin og blitt helt sikre på hva alt av fakta, enn at du skal få all informasjon du har lyst på. En tanke egoistisk?

Egoistisk faktisk. Å dele informasjon er egoistisk fordi at enkelte kan begjære den.

 

Artig at du forsøker å vinkle dette til et spørsmål om pressens troverdighet og deres bekymringer rundt dette.

 

For det første er ikke pressen selvbevisst, den kan ikke observere seg selv, den er ikke noe levende noe, for det andre har ikke norsk presse noe mere troverdighet de kan tape.

Du gir meg inntrykk av at alt som betyr noe for deg er at du skal få din dose med informasjon. Så ja, egoistisk.

 

Men hvis intervjuobjektene ikke vet noe om det du lurer på, så skal de ikke si noe om saken heller.

Vet de litt/er usikre på fakta angående det du lurer på, så bør de også vente til de er enda sikrere/helt sikre på at det stemmer.

 

Til og med bare hvis det hadde kommet frem en lignende setning: "Det antas at gjerningsmannen er muslim..." så vil "folk flest" se på det som at det "garantert" er slik det ligger an, og derfor starte hetsingen av denne folkegruppen.

Lenke til kommentar

Rent statistisk sett vil bare en fjerdedel av alle som er truffet av ett skudd i hodet, hals, midten av brystet eller midten av magen/leveren dø av skadene.

Halvparten av de som blir truffet blir truffet andre steder, og nesten ingen av dem dør dersom de får hjelp.

 

100 skadde gir 20 drepte + druknede + 1/2 av mennesker som ble truffet flere ganger.

50 skadde gir 10 drepte + druknede + 1/2 av mennesker som ble truffet flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...