Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om jeg tegner en karikatur av deg hvor du knuller en sau og trykker den i en landsdekkende avis. Er dette da uskyldig?

Ja. Det gjøres enda mer uskyldig av det faktum at du aldri har sett meg og at tegningen dermed neppe kommer til å ligne meg.

 

Men uansett, om jeg sprenger hele hjembygda di til helvete på grunn av denne karikaturen, er det da din skyld?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

vi vet vel alle vilken del avverden disse angripene har sin rot i... nå er det på tide at vi virkeli strammer inn og får sendt hjem folk som mullar krekar og alle som måtte dele meninger og omhu med ham og hans

Nei, vi vet ikke det. Selv om det er nærliggende å tenke at det er radikale muslimer som står bak, så kan vi ikke utelukke andre grupperinger eller personer. Majoriteten av terroraksjoner på europeisk jord de siste tiårene har faktisk ikke vært utført av muslimske grupper, men lokale grupper som IRA, ETA, RAF etc. Nå beskrives jo også gjerningmannen fra Utøya som høy, blond og norsktalende, så man kan virkelig begynne å lure...

Vi får nå se. Faktisk blir jeg lettet om en etnisk nordmann som står bak dette da man vet at det er en klinisk gal person man har med å gjøre. Det er dessverre ikke tilfellet dersom det er "de andre mistenkte"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Tå har absolutt ingen, hverken m.t.p. lov eller moralistisk rett -- til å sprenge noe som helst basert på slike ting.

 

Forstår du ikke dette, eller er du uenig i dette -- har du ingenting her i Norge å gjøre.

 

Les over innlegget ditt en gang til. At du i det hele tatt kan skrive noe så dumt sier vel sitt.

Lenke til kommentar

Det er uansett for mildt når det er snakk om obligatorisk "hotell-opphold" og ikke guatanamo

 

Det er lett å tenke sann når man er såpass nær en slik situasjon som det man er nå (tro meg, jeg vet dette av personlig erfaring.) Selv om jeg ikke kan forestille meg hvordan dette individet (eventuellt disse hvis det er koordinert osv) klarer å gjennomføre noe slikt, har jeg tro på det Norske rettsystemet. Etter min mening bør ikke individer straffes som en "hevn", men heller bli oppbevart for å unngå å sette samfunnet i risiko, og så prøve å rehabilitere hvis det er mulig. Om denne personen ender sine dager på vann og brød, eller i en sofa glanende på hotell cesar er ganske likegyldig for meg i og med at det som har skjedd ikke kan taes tilbake, og uansett hvor mye man vil hevne noe slikt, vil ikke det hjelpe i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis uskyldige tegninger er nok til at de sprenger hovedstaden vår, da er jo dette et ganske klart tegn på at dette er en farlig religion som må kontrolleres. Altså 'hvis'.

 

Om jeg (i Sverige) tegner en karikatur av jesus hvor han knuller en sau og trykker den i en landsdekkende avis. Er dette da uskyldig?

Hvis jeg drar da og dreper 10 mennesker i Sverige, så har du ingen ansvar for det angrepet nei.

 

Vi kunne kanskje unngått et slikt angrep om vi ikke tegnet karikaturtegningene. Men en jente som ble voldtatt kunne ha unngått å bli voldtatt om hun hadde hatt på seg mer klær. Skylden ligger hos de som utfører angrepet, og vi bør ikke innskrenke våre rettigheter for å unngå at vi provoserer ekstremstiske muslimer. Ordentlig sikkerhet ville ha averget dette angrepet.

Lenke til kommentar

Konklusjonen jeg trekker her, ... , og for det andre, at vanskelighetsgraden på denne saken er såpass lav at de fleste grupperinger har evnen til å utføre det.

Ikke hvem som helst kan gjennomføre dette. Mengden med eksplosiver man ville trenge var enorme, og mange grupper ville hatt problemer med finne en leiesoldat som kunne gå inn på en AUF-leir og skyte masse folk.

 

"Enorme" ? I såfall er man optimist - en gjødselbombe forsterket med litt nitro er lett tenkelig, bare folk er gærne nok. I tillegg er jo saken at en bombe innimellom bygninger som dette, gir en trykkmessig situasjon som er ganske forskjellig fra steder med enkeltstående bygninger og god avstand til naboen!

 

Det største problemet i denne saken, ville ha vært å skaffe en gjøk som var villig til å gjøre det som skjedde på Utøya - og driver noen i en lignende bransje, har de vanligvis ikke noe problem med å finne sådanne personer...

 

Når man tenker muslim, totalitarist (rød eller brun) eller anarkist, er dette så selvfølgelige kategorier, at man rett og slett må ha mere informasjon før man sier noe som helst.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer den politiradio-greia? Kommer bare en ".pls" fil som vil at jeg skal laste den ned.

Politiet i Oslo har gått over til Tetra, og det er et system som er helt tett. Så du får ikke hørt noe på den linken.

Endret av Dofty
Lenke til kommentar

Men uansett, om jeg sprenger hele hjembygda di til helvete på grunn av denne karikaturen, er det da din skyld?

 

Om du truer med å sprenge hjembygda mi til helvete om jeg trykker karikaturen og jeg velger å ignorerer advarselen din. Ja da er det vel delvis min skyld.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å sammenligne mine tidligere innlegg med rasisme. Mine tidligere innlegg er ren yttrigsfrihet og mening. Jeg har verken sagt noe om hudfarge eller om en annen RASE! Ta en titt på ordet "Rasisme" før du anklager meg for rasisme

 

Vel, de fleste av innleggene dine har blitt slettet, så jeg kan ikke quote deg direkte. De eneste jeg fant av dine tidligere innlegg var "milde" i forhold til det du har postet tidligere.

 

"Hvem ellers kan det være??? Muslim P*KK"

 

"SEND PAKKET UT!!! NÅÅ!!"

 

Her er to innlegg du skrev. Resten har blitt slettet, men var som sagt enda "verre".

 

Nå gidder jeg forøvrig ikke diskutere dette mer. Etter min mening er du rasist, om du skulle mene noe annet selv får du lov til det. Denne diskusjonen er i grunnen ganske irrelevant, og jeg mener at det som har skjedd idag er viktigere enn å diskutere dine personlige meninger.

 

Nå legger i alle fall jeg denne diskusjonen død.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...